Škoda Auto loni dosáhla čistého zisku 3,46 miliardy korun, což bylo o dvě třetiny méně než v roce 2008. Tržby firmy se snížily o 6,2 procenta na 187,8 miliardy korun.
Autor: Martin Siebert
Mladoboleslavská automobilka dodala na trh rekordních více než 684 tisíc vozů, o 1,4 procenta více než předloni. Na růstu se výrazně podílely dodávky v Číně, kde automobilka více než zdvojnásobila odbyt na 122.556 vozů. Škoda zároveň zaznamenala prodejní rekord na německém trhu, kde díky šrotovnému zvýšila prodej o 44 procent na 162.328 aut. Letos by Škoda mohla podle předsedy představenstva Reinharda Junga dosáhnout dalšího prodejního rekordu.
Na středoevropském trhu ale Škodu postihl pokles o 8,5 procenta na 119.923 aut a ve východní Evropě se odbyt propadl o polovinu na 60.464 aut. „Nepříznivé podmínky na automobilových trzích, zvýšený konkurenční a cenový tlak zejména ve východní Evropě a pokles pro nás relevantních celkových trhů měly značný vliv na hospodářský výsledek. Zátěží pro nás byla také vysoká volatilita české koruny,“ uvedl člen představenstva za oblast ekonomie Holger Kintscher. Podle něj se však Škodovce podařilo zachovat výraznou ziskovost díky důsledné nákladové kázni a úspornému programu Scout.
Nejprodávanějším modelem byla Octavia s růstem o 2,4 procenta na 273.590 vozů, menší verze Fabia zvýšila odbyt o sedm procent na 264.173 aut. Nová generace vlajkové lodi Superb zvýšila prodej o 74 procent na 44.548 aut, naopak Roomster zaznamenal pokles o 18 procent. Loni představený model Yeti si koupilo přes 11 tisíc zákazníků.