Česká automobilka se podle plánů koncernu VW posunuje na trhu výše a oslovuje náročnější motoristy
Mladoboleslavská automobilka se nadechla k mohutnému náporu. Už devět měsíců za sebou vylepšuje svoje výsledky a meta jednoho milionu prodaných aut v letošním roce je na dosah. Její vozy dobývají západní Evropu, hlavně německý a britský trh, nová Octavia tam patří k nejžádanějším vozům.
Ten úspěch vyvolává nicméně otázku: Jaké je vlastně dnes místo značky Škoda v rámci koncernu Volkswagen? Tohle už přece není ta nízkonákladová značka zaměřená hlavně na trhy východní Evropy a asijské země, jakou bývala… Poprvé vášeň Pokud jste se ještě nedávno zeptali kohokoli, co si myslí o vozech značky Škoda, odpověděl: V první řadě praktické. A to nejen kvůli tomu, že nabízely v porovnání s konkurencí například obří zavazadlový prostor nebo skvělý poměr cena/výkon. Nyní přichází s něčím novým, s designem vyvolávajícím emoce. Tohle že je Škoda? ptali se v Ženevě udivení motorističtí novináři z celého světa a nevěřícně zírali na líbivý tvar karoserie čtyřdveřového kupé, na brčálově zelený model dynamického stylu se zapuštěnými klikami ve dveřích a trojúhelníkovými předními světlomety. První vůz nového trendu, koncept Vision C, který mladoboleslavská automobilka představila na tamním autosalonu, zaujal. A šéf Škody Auto Winfried Vahland všechny ujistil, že to nebyl neplánovaný úkrok: „Naše vozy nikdy nevyvolávaly příliš emocí. To se ale s tím, jak značka roste, změní.“ Podobnou DNA má koncernový druh Seat. Ten staví především na sportovním, dynamickém stylu. Jenže téhle značce se příliš nedaří.
A nejen proto, že nabízí málo modelů a nevyšla jí sázka na Čínu. Proto pro ni a pro Škodu vymysleli představitelé VW novou strategii.
Její obrysy jsou zřejmé, česká Škoda se měla posunout na trhu výše, oslovit náročnější motoristy. Španělský Seat měl přilákat více zákazníků v Evropě, kde je hlavní trh této značky.
Jenže zatímco Škoda ambice naplňuje – byť loni lehce stagnovala kvůli náběhu nové generace Octavie a její prodeje poklesly o dvě procenta na 921 tisíc vozů –, výrobce z Pyrenejí už desetiletí strádá a prohlubuje ztrátu. Nereálný cíl?
Skupina Volkswagen si stanovila cíl předstihnout v roce 2018 japonskou Toyotu a stát se největším výrobcem aut na světě. Zatím je jedničkou v Evropě. Aby toho dosáhla globálně, musí všech 12 značek, které v současnosti nabízejí kolem 300 modelů, zabrat. A Škoda a Seat se musejí ještě výrazněji prosadit na masovém trhu.
Analytici jsou ve svých předpovědích spíše skeptičtí. Nevěří, že se Volkswagenu podaří stanovený cíl dosáhnout. Loni koncern VW udal na světových trzích 9,7 milionu aut. Společné prodeje vozů značek Škoda a Seat z toho činily 13 procent.
Podle IHS Automotive prodeje Seatu stoupnou do roku 2018 o 30 procent na 462 tisíc vozů (plán Seatu je 500 tisíc aut), prodeje Škody by mohly stoupnout o 26 procent na 1,16 milionu (plán Škody je 1,5 milionu aut).
Jenže zatímco u Seatu se zdá, že předpovědi analytiků jsou přesné, u Škody to vypadá, že se hrubě mýlí. A to v její neprospěch. Devátý měsíc za sebou roste, za prvních pět měsíců letošního roku prodala o 14 procent vozů více. V květnu její globální prodeje stouply o 15 procent na rekordních 91 200 vozů a největší růst zaznamenala v západní Evropě, hlavně v Německu (27 procent), Velké Británii (29 procent) a v Číně.
Ohromný zájem je o novou Škodu Octavia, která se dostala do prodeje loni v říjnu. V meziročním srovnání zájem o tento bestseller mladoboleslavské automobilky v květnu povyskočil o 12 procent na 32 800 vozů. Naopak mírně poklesl odbyt stárnoucí Fabie.
Daří se i doma Nová generace modelu Fabia bude představena na podzim letošního roku. „Věříme, že nám výrazně pomůže ještě více posílit naši pozici v retailovém segmentu. Počítáme s tím, že i nadále zůstane jedním z klíčových modelů značky Škoda na pozici třetí nejprodávanější modelové řady,“ říká Bohdan Vlček, šéf Škody Auto ČR.
Také v Česku Škoda posiluje, a to už sedmý měsíc za sebou. Pomáhá jí v tom zprvu nevýrazný model nižší střední třídy Rapid.
„Modelová řada Rapid výrazně posílila celý segment vozů nižší střední třídy na našem trhu. S příchodem verze Spaceback nám výrazně roste zájem privátních zákazníků. Modelová řada Rapid má úspěch u mladých českých rodin, oblíbily si ji zejména ženy. Letos chceme jen v Česku prodat výrazně přes 11 tisíc aut modelové řady Rapid. Současný stav objednávek ukazuje, že jsme vykročili velice dobře,“ dodává Vlček.
V Evropě se daří
Prodeje jednotlivých modelů značky Škoda v Evropě
(květen 2014)
Octavia 32 800 (+12 %)
Fabia 14 700 (–22 %)
Superb 8 200 (–5 %)
Yeti 9 700 (+26 %)
Roomster 2 500 (–20 %)
Rapid 19 500 (+159 %)
Citigo 3 900 (–3 %)
Zdroj: Škoda Auto
AUTA Z PLZNĚ
1895–1905 Prvním automobilem firmy Laurin & Klement byl malý dvousedadlový vůz Voiturette typ A o výkonu 7 hp.
1906–1915 Dalšími byly čtyřsedadlový typ B, typ C či čtyřválcový typ F. V roce 1907 se na pařížském autosalonu představil šestisedadlový osmiválec L&K typ FF.
1916–1925 Krátce po válce firma jen s obtížemi navazovala na dřívější úspěchy a více než automobily (k novým modelům patřily typ S, M) prodávala motorové pluhy Excelsior.
1926–1935 Z výrobní linky sjížděly nové modely (L&K-Škoda typ 110; 350; 120; Škoda 4R; 6R; 645; 860). V roce 1930 byla představena Škoda 420 Standard, později vylepšená Škoda 418 Popular.
1956–1965 Na trh přišla Škoda 440 Spartak, poté Škoda 445, kabriolet Škoda 450 (později známý jako Felicia) a Škoda Octavia, poslední model koncepční řady Popular. Dále byla vyráběna Škoda 1201 a 1202. V roce 1964 byl představen zcela nový model – Škoda 1000 MB.
1966–1975 V roce 1969 zažila premiéru nová modernizovaná verze Škoda 100 a v následném období se objevily její varianty. Tohoto modelu se poprvé v historii prodalo více než jeden milion kusů. V roce 1970 se objevilo kupé Škoda 110 R a dobíhala produkce Škody Octavia Combi.
1976–1985 Po další modernizaci předešlého typu se objevila Škoda 120 L (tento model byl vyráběn v mnoha dalších provedeních). Roku 1980 skončilo kupé 110 R, následující rok naběhla produkce Škody Garde, později přejmenované na Škodu Rapid.
1986–1995 V roce 1987 byla výrobní řada rozšířena o model Š 135/136 a také o Rapid 135/136. V roce 1987 se objevila dlouho očekávaná novinka – Škoda Favorit (první vůz s motorem vpředu a předním náhonem), v roce 1994 spatřila světlo světa Škoda Felicia. 1936–1945 Éra populárů, rapidů, superbů či favoritů.
1946–1955 Produkce vycházela z předválečné koncepce, vyráběla se Škoda 1101 a 1102 Tudor, od roku 1952 zcela nový poválečný model Škoda 1200 (Sedan).
1996–2005 V dubnu 1996 je představen zcela nový model Octavia, o dva roky později Octavia Combi. V roce 1999 je následoval další nový model Fabia. V roce 2001 byla představena limuzína Superb. V roce 2004 proběhl facelift Octavie.
2006–2014 V roce 2006 bylo uvedeno na trh MPV Roomster, v roce 2007 jej následovala druhá generace Fabie, o rok později Superbu a proběhla modernizace bestselleru Octavia. Nový model Yeti byl uveden na trh v roce 2010, v roce 2011 pak modernizovaná řada Fabia a Roomster. V roce 2011 byl představen model Citigo, následovaný řadou Rapid (2012). Třetí generace modelu Octavia je na trhu od roku 2013.
120letá historie automobilky
1895 Počátkem prosince začali mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement, dva nadšení cyklisté, vyrábět vlastní jízdní kola. V nacionálně vypjaté době konce 19. století byla vlastenecky pojmenována Slavia. 1899 Podnik Laurin & Klement zahájil výrobu motocyklů, doprovázenou úspěchy v mezinárodních soutěžích. 1905 Po prvních pokusech na přelomu století přešli Laurin a Klement postupně na výrobu automobilů. První automobil Voiturette A byl stejně jako motocykly prodejním úspěchem a později se stal symbolem českého veteránu. Firmě zajistil již brzy stabilní postavení na postupně se rozvíjejícím mezinárodním trhu vozidel. Vedle ostatních podniků přispěl Laurin & Klement rozhodnou měrou k tomu, že se Království české stalo nejsilnější hospodářskou a průmyslovou částí dunajské monarchie. Produkce se podstatně rozšířila a záhy překročila rámec rodinného podniku. 1907 Zakladatelé podnik přeměnili na akciovou společnost, která přinesla první internacionalizaci. Závod se dále rozrůstal. 1914 Závod se musel zúčastnit také válečné výroby. 20. léta Projevila se potřeba sloučení podniku se silným průmyslovým partnerem, aby se firma mohla udržet na trhu a modernizovat výrobu, jež tehdy zahrnovala vedle osobních vozidel rovněž různé typy nákladních vozidel, autobusy, letecké motory a zemědělské stroje. 1925 Došlo ke sloučení s podnikem Škoda Plzeň, což zároveň znamenalo konec značky Laurin & Klement. 1930 Produkce automobilů se v rámci koncernu Škoda opět vydělila jako samostatná Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP), které se po odeznění světové hospodářské krize posléze podařilo uspět na mezinárodním automobilovém trhu modelem Škoda Popular.
1939–1945 Období německé okupace představuje mezník v historii podniku, který se stal součástí hospodářského systému německé říše. V této souvislosti byl výrobní program okamžitě omezen a výroba se orientovala především na potřeby Německa. po 2. světové válce Společnost byla v rámci socializace přeměněna na národní podnik s označením AZNP Škoda, jemuž náleželo v souvislosti s politickým vývojem země monopolní postavení ve výrobě vozidel. konec 60. let Československé hospodářství poválečné socialistické doby, vycházející z tradičních výrobních postupů a úspěšné minulosti, si přes zásahy plánovaného hospodářství a jiných omezujících opatření podrželo relativně dobrý standard, jenž byl zpochybněn teprve nástupem nových technologií v západním světě na konci šedesátých let. počátek 70. let Počátkem sedmdesátých let nastala permanentní stagnace hospodářského systému, která poznamenala také mladoboleslavské automobilové závody, a to i přes jejich vedoucí postavení na východoevropském trhu. 1987 Nový průlom zaznamenala výroba teprve se zavedením modelové řady Škoda Favorit. 1989 Po politickém převratu začala vláda Československé republiky a vedení firmy Škoda v Mladé Boleslavi hledat v nových podmínkách tržního hospodářství silného zahraničního partnera, který by zajistil svými zkušenostmi a investicemi mezinárodní konkurenceschopnost. 1990 V prosinci se vláda rozhodla pro spolupráci s německým koncernem Volkswagen. 1991 16. dubna zahájil svou činnost společný podnik Škoda, automobilová a. s., jenž se stal vedle firem VW, Audi a Seat čtvrtou značkou koncernu.
O autorovi| Jaroslav Matějka, spolupracovník redakce