Automobilka Škoda Auto dnes otevřela novou lakovnu v hlavním závodě v Mladé Boleslavi. Práci v ní najde více než 650 lidí. Firma do nového provozu investovala 214,5 milionů eur (asi 5,5 miliardy korun). Lakovnou ročně projde až 168 tisíc karoserií, čímž se celková kapacita lakování automobilky zvýší na 812 tisíc kusů ročně.
Otevření nové lakovny je pro nás rozhodujícím krokem k tomu, abychom byli schopni lépe uspokojovat trvale vysokou poptávku. Naše investice je dvojitým příspěvkem k trvale udržitelnému rozvoji,“ řekl předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier.
Řadu lidských úkonů nahradí roboty, kterých je v nové lakovně 66. K nejmodernějším technickým zařízením lakovny patří například plně automatický dopravníkový systém pro jednotlivé karoserie během přípravy a aplikace základního laku. Tento systém umožňuje zvolit parametry individuálně pro každý vůz. U běžných lakovacích linek není možné kvůli transportu karoserií na řetězových dopravníkových pásech udělat taková nastavení na míru.
Měl jste někdy nebo máte automobil Škoda?
„S novou lakovnou uvádíme do provozu jedno z nejmodernějších zařízení svého druhu v celé Evropě. Vysokým uplatněním inovativních technologií splňují pracoviště zaměstnanců nejnáročnější požadavky na ergonomii,“ řekl člen představenstva Michael Oeljeklaus.
Lakování karoserií bylo dosud úzkým místem celého procesu výroby automobilu. Lakovna je nyní v záběhu, do plného provozu by se měla dostat koncem letošního roku, zvládne pak nalakovat denně asi 700 karoserií.
Technické vybavení má podle Škody nízkou spotřebu energie. Příkladem má být jedinečná technologie sušení v nové lakovně. Aby se při vypalování vrstev laku vyrovnávaly teplotní rozdíly mezi masivními, vysokopevnostními částmi karoserie a odlehčenými plechy, foukají centrální tepelné výměníky horký vzduch na přesně definovaná místa. Tímto způsobem snižuje firma spotřebu energie při sušení vrstev laku až o 20 procent.
Poměr cena výkon? U Němců vede Škoda
Na vůz se nanáší pět vrstev, které nakonec vytvoří vrstvu o tloušťce asi 0,1 milimetru. Lakovna používá 17 barevných odstínů, mnohé z toho s metalickým nebo perleťovým efektem.
Zbytkové částice laku absorbuje mletý vápenec, který nahradil dosud používanou vodu, tím nevzniká téměř žádný odpadní lakový kal. Použitý mletý vápenec a v něm zachycené barvy se následně zhodnocují termicky a používají se k odsíření zplodin z teplárny v dceřiné společnosti Ško-Energo.
Nová lakovna je nejvyšší budovou v hlavním závodě automobilky, měří 35 metrů a má sedm pater. Délka 276 metrů a šířka od 60 do 140 metrů vytváří podlahovou plochu o rozloze 25 094 čtverečních metrů, tedy asi jako tři fotbalová hřiště.
Škoda Auto |
---|
Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,25 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. |
Čtěte také:
Volkswagen ukončil výrobu modelu Beetle. Dočkáme se ještě nějakého Brouka?
Šéf automobilky BMW Harald Krüger příští rok odstoupí. Skončí v dubnu
Zhoubná závislost na autoprůmyslu: české i slovenské ekonomice dochází palivo
Spalovací motor bude luxus. Volkswagen oznámil zdražování
Konec barev ve Volkswagenu. Automobilka hledá úspory i v kancelářích
VW spustil v Berlíně sdílení aut, příští rok ho nabídne i v Praze