Automobilka Škoda Auto ukončila jednání s indickou Tata Motors o možné společné výrobě aut v rámci strategického partnerství. Firmy se shodly, že nemohou realizovat technické ani ekonomické synergie ve společně požadovaném rozsahu. Nevyloučily ale možnost budoucí spolupráce.
Škoda jednala s Tata Motors o možnostech spolupráce od letošního března. Zastupovala celý koncern Volkswagen. Výsledkem měl bý společný malý levný vůz o velikosti fabie, označovaný jako A0 Entry. Ten by se uplatnil na indickém trhu a v dalších rychle rostoucích teritoriích. Škoda již v Indii vyrábí přizpůsobený model Rapid a modely Yeti, Octavia a Superb.
Tata Motors |
---|
Tata Motors je největší indickou automobilkou. Její roční tržby se pohybují kolem 42 miliard dolarů. Tata mimo jiné proslula výrobou nejlevnějšího auta světa pod názvem Nano, které se ale do Evropy nedováželo. Tata je vlastníkem tradičních britských značek Land Rover a Jaguar. |
„Společnost Škoda Auto ověřovala a vyhodnocovala v posledních týdnech a měsících možnou strategickou spolupráci se společností Tata Motors. Obě společnosti přitom dospěly k závěru, že v současné době se ani technické, ani ekonomické synergie nedají realizovat ve společně požadovaném rozsahu. Z tohoto důvodu nebudou prozatím dále usilovat o zamýšlenou strategickou alianci,“ uvedla Škoda v prohlášení.
Zahraniční aktivity Škoda Auto |
---|
- Škoda Auto své výrobní aktivity v poslední době rozšiřuje zejména do zemí, které tvoří velkou část odbytu automobilky. Patří mezi ně Čína, Indie nebo Rusko. Vozy Škoda Citigo se vyrábějí také v závodě Volkswagenu v Bratislavě. Ve spolupráci s místními partnery Škoda vyrábí na Ukrajině a v Kazachstánu. |
- V lidnaté Indii Škoda vyrábí přizpůsobený model Rapid a modely Yeti, Octavia a Superb. Populární jsou zde rodinné sedany. Superb byl na indický subkontinent uveden v roce 2004, Yeti v roce 2010. Společnost v Indii provozuje závody v Aurangabádu a Pune. |
- Škoda vstoupila na indický trh v roce 2000 a o rok později začala v Aurangabádu montovat škodovky. Nejprve se zde vyráběla octavia, později se výroba rozšířila i o superby a fabie. Podle údajů ze září 2014 firma v Indii investovala kolem 750 milionů eur (asi 20 miliard korun). |
- Škoda Auto patří k evropským průkopníkům v Číně. Již v roce 1936 provozovala značka v Říši středu pět zastoupení. V novodobé historii zde firma začala s výrobou v roce 2007, kdy na trh přišel model Octavia. O rok později začala lokální výroba malého vozu Fabia. V roce 2013 z linky sjel miliontý vůz značky vyrobený v Číně. |
- Aktuálně zde Škoda vyrábí v několika závodech: vedle továrny An-tching u Šanghaje se auta produkují i v závodech ve městech Nan-ťing, I-čeng, Ning-po a Čchang-ša. Čína je pro Škodu klíčovým trhem, celkový počet zde vyrobených aut přesáhl dva miliony. |
- Loni v srpnu podepsala Škoda se zástupci čínské SAIC Motor a SAIC Volkswagen dohodu, podle níž bude v Číně vedle speciální karosářské verze nového SUV Kodiaq vyrábět i nový vůz kategorie Crossover Utility Vehicle (CUV) a auta s alternativními pohony. |
- Společnosti Škoda, Volkswagen a SAIC Motor podepsaly loni v březnu za přítomnosti čínského prezidenta Si Ťin-pchinga a českého prezidenta Miloše Zemana memorandum, které v nejbližších pěti letech počítá s investicemi ve výši zhruba dvou miliard eur do rozšiřování modelové palety značky Škoda. |
- Rusko je pro firmu třetím největším trhem. Škoda zde vyrábí ve dvou závodech - v Kaluze (kromě modelů skupiny Volkswagen se zde od roku 2014 produkuje i Škoda Rapid) a v Nižném Novgorodu (například modely Yeti a Octavia). V loňském roce Škoda Auto zvýšila prodej na ruském trhu o 0,7 procenta na 55 400 vozů. |
- Letos v červnu představitelé koncernu Volkswagen a ruské automobilky GAZ podepsali dohodu o prodloužení spolupráce při výrobě vozů Škoda a Volkswagen v Rusku do roku 2025. Spolupráce firem začala v roce 2011 podpisem dohody o montáži vozů VW a Škoda v továrně automobilky GAZ v Nižném Novgorodu. |
- Skupina Volkswagen má po celém světě 120 továren. Nejvíc jich má v Evropě (71), následuje Asie (31), Jižní Amerika (9), Severní Amerika (4) a Afrika (4). V Jižní Americe vyrábí v Brazílii a v Argentině, na africkém kontinentě v Jižní Africe nebo v Alžírsku. Vyrábí i v USA a v Mexiku. V Asii vyrábí v Číně, kde má dvacítku továren, v Indii, Thajsku, Malajsii, Jižní Koreji a na Tchaj-wanu. Asie je společně s Evropou největším trhem koncernu. |
- V Alžírsku, které je největším automobilovým trhem v severní Africe, Škoda letos vyrobí 2100 vozů Octavia. Octavia se bude vyrábět ve společném výrobním závodě mateřského Volkswagenu a alžírské společnosti SOVAC. Závod vzdálený asi 300 kilometrů jihovýchodně od hlavního města Alžíru by měl denně produkovat 200 vozů Škoda Octavia, Volkswagen Golf, Seat Ibiza a Volkswagen Caddy. V příštím roce se výroba rozšíří ještě o modely Volkswagen Polo a Škoda Fabia. Škoda Auto zatím v Alžírsku prodala 41 700 aut. Na trh vstoupila v roce 2002 s modely Fabia a Octavia. V současnosti v zemi nabízí šest modelů a příští rok chce nabídku rozšířit o nové sportovně-užitkové vozy Kodiaq a Karoq. Nejprodávanější je Fabia s loňským podílem 27 procent. |
Čtěte také: