Má provozovatel restaurace povinnost hlídat věci svých hostů před zloději? A pokud ano, zbaví se jí vyvěšením informace, že za odložené věci se neručí?
Jan B., Louny
Každý, kdo provozuje činnosti, s nimiž je spojeno odkládání věcí zákazníků odpovídá návštěvníkům za škodu na věcech odložených na místě k tomu určenému nebo na místě, kam se tyto věci obvykle odkládají. Jestliže tedy provozovatel neurčí zvláštní místo k odkládání zavazadel a svršků (třeba šatnu), stačí, aby zákazník věci odložil na obvyklém místě – tedy například na věšák.Jde o odpovědnost za odložené věci podle občanského zákoníku. Provozovatel odpovídá jak za poškození věcí, tak i za jejich ztrátu či odcizení. Obvykle vyvěšované jednostranné prohlášení „Za odložené věci neručíme“ (či jemu podobné) provozovatele této odpovědnosti nezbavuje.
**Richard W. Fetter, podnikový právník