Menu Zavřít

ŠKODA STÁLE KLESÁ

30. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Oproti loňsku si nejvíce polepšil Peugeot

Český trh osobních automobilů letos zažil zlomový okamžik – podíl domácí Škody na něm klesl poprvé v poválečné historii pod hranici padesáti procent. Ještě v loňském roce neslo 50,3 procenta všech prodaných nových vozidel na kapotě okřídlený šíp, znak jediného současného českého výrobce automobilů. V první polovině tohoto roku se už Škoda na prodaných vozech podílela pouze 49,4 procenta. Tato na první pohled suchá statistika je ve skutečnosti výstižnou ilustrací celého odvětví – jde o dlouhodobý souboj jednoho dominantního domácího výrobce s bezpočtem dovozců. V bitvě s německými, japonskými, francouzskými a americkými automobily má Škoda i po desetiletí tvrdé konkurence obrovskou převahu, postupně ji však ztrácí. Celková poptávka na trhu ale stále roste, takže ruce si mnou vlastně všichni. Za letošních prvních šest měsíců bylo v Česku prodáno 78 014 nových osobních aut, což je o 6,2 procenta více než za stejné období loňského roku. Jen v roce 1997 se podařilo prodat ještě větší množství automobilů než letos. Tehdy však byla příčinou jarního nákupního boomu nejistá hospodářská situace a všeobecné obavy o hodnotu koruny. Kdo byl úspěšný. Letošní výsledky prodeje také potvrzují proměny struktury tuzemského trhu, a to ve prospěch dovozců. Z hlediska množství prodaných vozů si nejvíce polepšil Peugeot, který dosáhl meziročního zvýšení prodeje o neuvěřitelných 46,8 procenta. Také po Škodě druhý nejprodávanější Opel dál výrazně zvyšuje prodej, jeho odbyt vzrostl téměř o čtvrtinu. Úspěšné letos byly také evropské značky Renault, Seat a Volkswagen a asijské Daewoo, Toyota, Suzuki a KIA. Slova o zlepšení platí i o luxusních automobilech ze stájí Mercedes–Benz, Volvo, Subaru, BMW, Chrysler, SAAB a Audi. Hospodářské oživení přivedlo více zákazníků dokonce i do prodejen superlimuzín Jaguar. Pole poražených. Ani přes celkově příznivé výsledky však nemají některé značky mnoho důvodů ke spokojenosti. Nadále se nedaří alespoň přibrzdit pokles prodeje osobních vozů značky Ford, kterých se prodalo letos o 1301 méně než za prvních šest měsíců minulého roku. Podíl Fordu na trhu klesl o dvě procenta na 3,4 procenta. Z dovozce číslo jedna v letech 1997 a 1998 se tak Ford propadl během dvou let až na šestou příčku. Meziročně je na tom hůře také Fiat, který byl v letech 1996 a 1997 čtvrtým největším dovozcem. Letos zatím figuruje až na místě sedmém. Pokles zaznamenala také japonská Mazda a korejský Ssang Yong. Felicia stále vede. Který automobil získal tento rok nejvíce místa na slunci? Překvapení se nekoná: je to stále lidová Škoda Felicia. I když její dny jsou už sečteny a výroba zřejmě skončí v příštím roce, zájem širokých mas o tento vůz příliš neslábne. Není divu. Ceny základní verze Felicie příliš nepřekračují hranici dvou set tisíc korun, ve srovnání se zahraniční konkurencí může majitel tohoto výrobku z Mladé Boleslavi počítat s levnějším pojistným i cenou náhradních dílů. Felicii však už na záda dýchá nedávná novinka Škoda Fabia, která se po šesti měsících letošního roku vypracovala na třetí příčku domácí hitparády. Je jen otázkou času, kdy překoná druhý vůz v pořadí – Škodu Octavii, a posléze i Felicii. Zejména nyní, když je už v nabídce cenově příznivější verze s motorem 1.4/44 kW, je její další postup zaručen. Potvrzuje to i fakt, že Fabia se v červnu stala poprvé nejprodávanějším typem. Za trojicí škodovek pokračuje boj mezi dováženými vozy. „Jednička mezi nimi je sporná – pořadí se totiž mění měsíc od měsíce, navíc se v některých případech pod jedním názvem typu ukrývají dva značně odlišné vozy. Popřípadě výrobce pod jedním názvem nabízí řadu dost odlišných modelů. Lze říci, že na žebříčku popularity se letos nejdéle drželo levné jihokorejské Daewoo Matiz, které posléze vystřídal Peugeot 206 (po sečtení dvou, tří i pětidveřové verze). Francouzský model později pro změnu překonal Renault Mégane (jeho šest karosářských verzí) a tomu úspěšně sekundoval Opel Astra ve dvou generačních řadách a několika variantách. Novinky bodují. Kromě stálic, kterými jsou Opel Astra a Corsa, Renault Mégane, VW Passat, Golf a Polo, se vedle již zmíněného postupu Škody Fabie prodraly kupředu i další před dvěma lety ještě neznámé novinky. Jsou jimi Daewoo Matiz, Peugeot 206, Ford Focus či Toyota Yaris. Postavení si zlepšily také Nissan Almera, Suzuki Swift, Daewoo Lanos a v jednotlivých obchodních skupinách také některé z dražších a luxusních vozů. Oživení prodeje zaznamenává i Seat Toledo, dříve jeden z nejprodávanějších typů, oblíbený jak u podnikatelů, tak u taxislužby. Překvapením je obrovský prodejní úspěch poměrně velkého, a nikoli nejlevnějšího VW Passat, který bezpečně figuruje v první desítce. Za ním jsou nejen všichni menší sourozenci značky VW, ale také nejúspěšnější z fordů, fiatů a dalších značek. Zajímavý nástup má i nový Mercedes–Benz řady „C .

  • Našli jste v článku chybu?