Je to předobraz budoucnosti. Na komunikacích mezi budovami
stojí auta, z nichž některá jsou připojena kabelem ke stojanu u krajnice nebo
k boxu na zdi. Tento výjev se místy opakuje i po pár desítkách metrů. Jsme v
mladoboleslavském závodě Škody Auto. Za pár let by to podobně mělo vypadat v
ulicích měst. Jen místo továrních hal budou kulisou bytové domy nebo komerční
budovy a všechna vozidla nebudou mít ve znaku okřídlený šíp.
Přichází revoluce
V Mladé Boleslavi žijí tuto budoucnost
z prostého důvodu. Evropská unie se
rozhodla kvůli změnám klimatu směřovat
k bezemisní mobilitě do roku 2050. Výrobci aut musejí již
letos splnit průměrný limit 95 gramů emisí CO2 na kilometr a vozidlo, čehož
mohou dosáhnout jen tak, že začnou prodávat elektromobily. Škoda má zatím
v nabídce jeden – malé Citigo, v roce
2025 už hodlá mít pět modelů pouze na elektrický pohon.
Revoluce v silniční dopravě začíná v automobilkách se
vším všudy. „Naše firemní flotila vozů na
elektrický nebo hybridní pohon je dnes největší v Česku a čítá zhruba 150
aut aktivně využívaných pro služební jízdy,“ říká
Nikita Dobrynin, který má ve Škodě na starost infrastrukturu e-mobility. Údaje
o dobíjecí síti působí ještě výmluvněji. Škodovácké závody nyní disponují
bezmála šesti sty dobíjecích bodů. To je číslo srovnatelné se současným
rozsahem sítě veřejných dobíjecích stanic na území celého Česka.
Jedna dobíječka pro tři auta
Největší domácí automobilka začala dobíječky ve svých
areálech budovat v roce 2018. Zatím do nich investovala deset milionů eur,
tedy zhruba čtvrt miliardy korun. Plánem je podle Dobrynina investovat do roku
2025 ještě jednou tolik a síť rozšířit až na 1500 dobíjecích bodů.
Podstatná část jich přitom slouží výrobě, oddělením technického vývoje a
kvality. Část mohou zdarma využívat zaměstnanci a některé jsou poloveřejné,
protože u nich může, taktéž bezplatně, naplnit baterii auta jakýkoli host
automobilky. A zatímco odborné studie doporučují budovat veřejné sítě v
hustotě jedna dobíječka na deset elektromobilů, ve Škodě jsou už dnes na
poměru jedna ku třem.
Automobilka přitom vybírá různé modely stanic od různých
výrobců. „Škodovka chce za peníze, které
vydává, to nejlepší. Když se mění cena na trhu, udělá se nový výběr,“ vysvětluje Milan Poddaný, prokurista firmy Ško-Energo,
která se stará o dodávky veškerých energií. Ale má to i širší význam. Výrobní
závod je místem, kde se poprvé testuje kompatibilita vozů s infrastrukturou a
koncový zákazník se v reálném životě také setká s dobíjecími stanicemi
nejrůznějších dodavatelů.
Jako zastřešující systém, který zajišťuje monitoring
stanic, identifikaci uživatelů nebo přípravu rozúčtování nákladů, slouží
ChargeUp od společnosti Unicorn. „Škoda
Auto je jedním z největších zákazníků Unicornu a v posledních třech letech
spolupracujeme i v e-mobilitě, protože si nás vybrala jako partnera pro vývoj
zmíněného systému,“ říká obchodní ředitel divize Unicornu
zabývající se mimo jiné elektromobilitou Ondřej Synek. Automobilka podle něj
představuje unikátní zkušenost nejen velikostí sítě, ale i rozmanitostí
stanic co do typu, výkonu i dodavatele. „Prakticky
jsme tu ověřili jednu z předností našeho řešení, totiž že si s řízením
takové rozmanitosti poradí,“ říká Synek.
Zelené vozy si žádají zelenou energii
Ško-Energo, kterou ze 67 procent vlastní Škoda
s Volkswagenem a zbytek drží společnosti ČEZ a E.ON, má i svou odpověď na
častou výtku, že výfukem elektroaut jsou komíny elektráren. „Koncepce Škodovky
je jasná. E-mobilita nedává smysl, pokud by nebyla napájená zelenou elekřitnou.
Náš zdroj je uhelný, ale už teď je z 30 procent palivem biomasa,“ říká Milan
Poddaný. Vzhledem k tomu, že vlastní elektrárna nepokryje veškerou
spotřebu, je nezbytné energii dokupovat. Od externích dodavatelů přitom
Ško-Energo vyžaduje certifikát o výrobě z obnovitelných zdrojů. „Odběr
našich závodů tak už dnes pokrýváme z 56 procent CO2 neutrální elektřinou.
Do roku 2026 přejdeme výlučně na spalování biomasy i v našem zdroji a
dostaneme se tak na 100 procent CO2 neutrální elektřiny,“ dodává Milan Poddaný.
Zatímco řada stavitelů dobíjecích stanic musí řešit
nedostatečnou kapacitu přívodu energie, Škoda tento problém neměla. Ško-Energo
nicméně původně připravila koncept zcela nové rozvodné sítě v areálech
závodů, která by nápajela pouze dobíječky. Investice by ale byla neúnosně
vysoká, takže nakonec bylo třeba hledat volné kapacity ve stávající energetické
infrastruktuře.
„Ve spolupráci se Škoda Auto a dalšími
zákazníky, kteří využívají ChargeUp, pracujeme na nové funkcionalitě, která
reguluje aktuální výkon dobíječek tak, aby nemohlo dojít k přetížení rozvodné
sítě. Tato schopnost řídícího systému bude s nárůstem uživatelů dobíjecích
bodů zejména do budoucna naprosto klíčová,“ podotýká Ondřej Synek
z Unicornu.
Domácí úkol pro dealery
Škoda Auto sama nebuduje veřejné dobíjecí stanice. Výjimkou
je domovská Mladá Boleslav, kde dceřinná firma Ško-Energo postavila pět
dobíječek pro motoristy v rámci popularizace elektromobily i kvůli sbírání
zkušeností. Svého druhu síť dobíjecí infrastruktury ale postupně vytvářejí
autosalony a servisy této značky, kterých je po republice přes 200. Bez
splnění požadovaných standardů totiž nemohou elektroauta prodávat ani
opravovat. „Na základě provedené studie
nastavila automobilka tři varianty řešení podle velikosti dealera, jak pokud
jde o počet, typ a rozmístění stanic, tak pokud jde o potřebný přísun
energie,“ říká Milan Poddaný ze Ško-Energo.
Automobilka tedy dodá know-how, investice a provedení už
jsou na autosalonech. Ty jsou přitom mezi zasvěcenými považovány za jedny z
hybatelů budování dobíjecí infrastruktury a vidí je tak i Unicorn. „Ucházíme se s řešením ChargeUp rovněž o spolupráci
na úrovni dealerství a s některými už aktivně spolupracujeme,“ podotýká Ondřej Synek.
Ruka státu by mohla být štědřejší
Tuzemská síť veřejných
dobíječek zatím nedosahuje ani tisíce bodů, přesto je tu jeden na sedm
elektromobilů, což je lepší proporce, než se doporučuje. Na konci dekády by se
ale mělo kvůli splnění cílů v omezení emisí po českých silnicích prohánět
kolem 500 tisíc elektroaut a ta budou potřebovat zhrba 50 tisíc dobíjecích
stanic. Takový rozmach se neobejde bez pomoci státu. „Vidíme dobrý trend v
podpoře ze strany ministerstev dopravy a životního prostředí a oceňujemet vládu
za postoje k budování infrastruktury. Stejně tak si vážíme usilí velké trojky
energetik,“ říká Nikita Dobrynin ze Škody Auto.
Automobilka by ovšem uvítala, aby se
podpůrný arzenál rozšířil. Navrhuje například zvýhodnit nízkoemisní sklužební
vozy tím, že se jejich uživatelům zvýší základ daně jen o půl procenta
z pořizovací ceny auta místo dosavadního jednoho procenta. Pomohlo by také
zrychlení odpisů elektromobilů na dva roky místo pěti, rychlejší odpisy
dobíjecí infrastruktury nebo podpora instalací nástěnných dobíječek u
soukromých zákazníků.