Je to předobraz budoucnosti. Na komunikacích mezi budovami stojí auta, z nichž některá jsou připojena kabelem ke stojanu u krajnice nebo k boxu na zdi. Tento výjev se místy opakuje i po pár desítkách metrů. Jsme v mladoboleslavském závodě Škody Auto. Za pár let by to podobně mělo vypadat v ulicích měst. Jen místo továrních hal budou kulisou bytové domy nebo komerční budovy a všechna vozidla nebudou mít ve znaku okřídlený šíp.
Přichází revoluce
V Mladé Boleslavi žijí tuto budoucnost z prostého důvodu. Evropská unie se rozhodla kvůli změnám klimatu směřovat k bezemisní mobilitě do roku 2050. Výrobci aut musejí již letos splnit průměrný limit 95 gramů emisí CO2 na kilometr a vozidlo, čehož mohou dosáhnout jen tak, že začnou prodávat elektromobily. Škoda má zatím v nabídce jeden – malé Citigo, v roce 2025 už hodlá mít pět modelů pouze na elektrický pohon.
Revoluce v silniční dopravě začíná v automobilkách se vším všudy. „Naše firemní flotila vozů na elektrický nebo hybridní pohon je dnes největší v Česku a čítá zhruba 150 aut aktivně využívaných pro služební jízdy,“ říká Nikita Dobrynin, který má ve Škodě na starost infrastrukturu e-mobility. Údaje o dobíjecí síti působí ještě výmluvněji. Škodovácké závody nyní disponují bezmála šesti sty dobíjecích bodů. To je číslo srovnatelné se současným rozsahem sítě veřejných dobíjecích stanic na území celého Česka.
Jedna dobíječka pro tři auta
Největší domácí automobilka začala dobíječky ve svých areálech budovat v roce 2018. Zatím do nich investovala deset milionů eur, tedy zhruba čtvrt miliardy korun.
Plánem je podle Dobrynina investovat do roku 2025 ještě jednou tolik a síť rozšířit až na 1500 dobíjecích bodů. Podstatná část jich přitom slouží výrobě, oddělením technického vývoje a kvality. Část mohou zdarma využívat zaměstnanci a některé jsou poloveřejné, protože u nich může, taktéž bezplatně, naplnit baterii auta jakýkoli host automobilky. A zatímco odborné studie doporučují budovat veřejné sítě v hustotě jedna dobíječka na deset elektromobilů, ve Škodě jsou už dnes na poměru jedna ku třem.
Automobilka přitom vybírá různé modely stanic od různých výrobců. „Škodovka chce za peníze, které vydává, to nejlepší.
Když se mění cena na trhu, udělá se nový výběr,“ vysvětluje Milan Poddaný, prokurista firmy Ško-Energo, která se stará o dodávky veškerých energií. Ale má to i širší význam. Výrobní závod je místem, kde se poprvé testuje kompatibilita vozů s infrastrukturou a koncový zákazník se v reálném životě také setká s dobíjecími stanicemi nejrůznějších dodavatelů.
Domácí úkol pro dealery
Jako zastřešující systém, který zajišťuje monitoring stanic, identifikaci uživatelů nebo přípravu rozúčtování nákladů, slouží ChargeUp od společnosti Unicorn. „Škoda Auto je jedním z největších zákazníků Unicornu a v posledních třech letech spolupracujeme i v e-mobilitě, protože si nás vybrala jako partnera pro vývoj zmíněného systému,“ říká obchodní ředitel divize Unicornu zabývající se mimo jiné elektromobilitou Ondřej Synek. Automobilka podle něj představuje unikátní zkušenost nejen velikostí sítě, ale i rozmanitostí stanic co do typu, výkonu i dodavatele. „Prakticky jsme tu ověřili jednu z předností našeho řešení, totiž že si s řízením takové rozmanitosti poradí,“ říká Synek.
Škoda Auto sama nebuduje veřejné dobíjecí stanice. Výjimkou je domovská Mladá Boleslav, kde dceřinná firma Ško-Energo postavila pět dobíječek pro motoristy v rámci popularizace elektromobily i kvůli sbírání zkušeností. Svého druhu síť dobíjecí infrastruktury ale postupně vytvářejí autosalony a servisy této značky, kterých je po republice přes 200. Bez splnění požadovaných standardů totiž nemohou elektroauta prodávat ani opravovat.
„Na základě provedené studie nastavila automobilka tři varianty řešení podle velikosti dealera, jak pokud jde o počet, typ a rozmístění stanic, tak pokud jde o potřebný přísun energie,“ říká Milan Poddaný ze Ško-Energo.
Automobilka tedy dodá know-how, investice a provedení už jsou na autosalonech. Ty jsou přitom mezi zasvěcenými považovány za jedny z hybatelů budování dobíjecí infrastruktury a vidí je tak i Unicorn. „Ucházíme se s řešením ChargeUp rovněž o spolupráci na úrovni dealerství a s některými už aktivně spolupracujeme,“ podotýká Ondřej Synek.