Lotyšský Úřad pro dohled nad veřejnými zakázkami zastavil soutěž o dodávku příměstských vlaků pro tamní dráhy. Přepravci zakázal uzavřít smlouvu s českým výrobcem Škoda Vagonka, která v tendru uspěla s nabídkou více než tří desítek elektrických souprav za 242 milionů eur (asi 6,3 miliardy korun).
Úřad vydal rozhodnutí zakázku zastavit na základě prozkoumání stížnosti podané španělskou společností Talgo, která byla jedním z účastníků soutěže, informuje o tom web lotyšské veřejnoprávní LSM. Talgo si stěžovala na podivný průběh zakázky vypsané lotyšským přepravcem Pasazeru Vilciens.
Talgo ve svém odvolání zpochybňovala spolehlivost údajů české společnosti ohledně udávané spotřeby energie dodaných vlaků. Zároveň tvrdila, že odhad nákladů na údržbu uvedený Škodou je nerealisticky nízký. Úřad jí nyní dal za pravdu a výsledky soutěže prohlásil za neplatné. Zadavateli dal zároveň 20 dní na to, aby vyžádal nápravu nedostatků v podaných nabídkách.
České dráhy koupí od Škody 55 regionálních vlaků za sedm miliard korun
Aktuální vývoj je v souladu s dosavadním chaotickým průběhem soutěže. Původně v ní uspěla právě španělská firma Talgo. Její konkurenti včetně české společnosti ale výsledek napadli u antimonopolního úřadu a dopravce následně vyhlásil za vítěze Škodu Vagonku.
Vítěz byl změněn poté, co Úřad pro dohled nad veřejnými zakázkami sdělil, že z nové analýzy nákladů vychází nabídka Škody Vagonka ekonomicky výhodněji. Vlaky španělské strojírenské firmy sice stojí zhruba o 17 milionů eur méně, ale po započtení pětatřicetiletého životního cyklu vlaků a nákladů na jejich údržbu, vychází levněji české.
Zadavatel zakázky se nyní musí vypořádat s námitkami úřadu. Podle zástupce přepravce Egons Alerse udělají dráhy vše pro to, aby se nákup nakonec uskutečnil. Kromě české Škody a španělského Talga se o zakázku uchází ještě polská divize švýcarského Stadleru a další španělská společnost CAF.
Vlaky pro Berlín: plzeňská Škoda bojuje s čínským gigantem o miliardovou zakázku
Čtěte také: