Autem roku 2010 byla v lednu vyhlášena Škoda Yeti. Malé SUV z domácí provenience se prodává od 362 800 korun a je prvním osobním terénním autem v historii značky.
Autor: Škoda Auto
Značka Škoda nabízela za svoji více než stoletou existenci jízdní kola, motocykly, nákladní auta, limuzíny i letecké motory. Kromě období 2. světové války, kdy byla firma zapojena do zbrojní výroby, ale nikdy neprodukovala terénní auta. První plnokrevný terénní stroj se objevil loni na jaře, kdy sjel z výrobního pásu ve východočeských Kvasinách první kus modelu Yeti.
Jaký je sněžný muž v praxi? V lednových závějích jsme vyzkoušeli yetiho ve verzi 4×4 s naftovým dvoulitrem o výkonu 103 kilowattů. Auto nám nabídlo prostorný komfortní interiér s vysokým posedem, dobrým výhledem dozadu, krátkým přesným řazením a originální palubní deskou. Na suché silnici jsme zažívali příjemnou úspornou jízdu s pružným turbodieselem, žádný rozdíl oproti osobnímu autu. Žádný div, yeti je postaven na upraveném podvozku poslední Octavie Scout.
TECHNICKÉ ÚDAJE |
model - Škoda Yeti 2,0 TDI 4×4 typ vozu - pětidveřové SUV motor - naftový čtyřválec objem válců - 2 litry max. výkon - 103 kilowattů max. rychlost - 190 km/h zrychlení 0-100 km/h - 9,9 sekundy spotřeba - 6,1 l/100 km kufr - 405/510 litrů cena - 619 800 Kč |
Po pražském asfaltu a dálnici přišla zkouška na zasněženém Ještědu a v Krkonoších. Podvozek se světlostí 18 centimetrů neměl s menšími závějemi problém, ve stopě jej bez problémů držel elektronický systém ESP. Když nám začala přední kola prokluzovat, zabrala ta zadní. Mohla za to elektrohydraulicky řízená spojka Haldex, která v případě potřeby přenesla až 90 procent výkonu na zadní nápravu.
Vůz bez potíží vyjel na zasněžený Ještěd, poradil si důstojně i s krkonošskými okreskami. Ani yeti ale nemusí vyjet z parkoviště horského hotelu. Když jsme v Harrachově couvali z místa zavaleného sněžným pluhem, zadní kola se sice dostala přes sněhovou muldu, 1,5tunové auto si pak ale podvozkem sedlo na závěj a dolů mu pomohla až lopata. Nová škodovka je přece jen malé SUV určené do lehkého terénu a nemůže se měřit s vysokými teréňáky.
Co bude pro české zákazníky větším problémem, je cena yetiho. Za základních 362 800 korun lze totiž pořídit jen „dvoukolku“ se slabým benzinovým motorem 1,2 litru. První zážehová verze s pohonem všech kol vyjde na 463 800 korun. Za diesela si pak zájemce připlatí více než půl milionu. V této cenové kategorii ale už jsou další zajímavá auta s pohonem 4×4.
JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ |
Yeti je zajímavou alternativou k malým zahraničním SUV, které si většinou kupují podnikatelé s aktivním životním stylem. Zájemci ocení dobré jízdní vlastnosti, méně již cenu za verzi 4×4. Příjemná je možnost posouvat, sklápět či vyjímat zadní sedačky, takže yeti může sloužit i jako malá dodávka. |