Menu Zavřít

Škoda za miliardu. Stát žaluje majitele lomu, který poničil dálnici D8

6. 6. 2016
Autor: Daniel Svoboda, Mladá fronta

Státní organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) podaly dnes žalobu na majitele lomu, který je podle státu hlavním viníkem sesuvu půdy na rozestavěnou dálnici D8 u Litochovic na Litoměřicku. Firma Kámen Zbraslav, které lom patří, závěry ministerstva prostřednictvím svého právního zástupce odmítla. Kvůli sesuvu dnes podali trestní oznámení aktivisté z hnutí Děti Země, za viníka považují stát.

Škoda, jejíž náhrady se stát žalobou domáhá, dosahuje podle ministra dopravy Dana Ťoka zhruba miliardu korun. Stát přitom vychází ze znaleckého posudku, který za viníka sesuvu označil právě kamenolom. „My evidujeme náklady. Náklady na odstranění sesuvu a náklady na práce, které se musí udělat znovu. A ty dosahují částky téměř jedné miliardy,“ řekl Ťok.

Společnost Kámen Zbraslav, které lom patří, závěry ministerstva odmítla. Podle právního zástupce firmy Pavla Sedláčka má vlastní posudky, podle kterých byl zával dálnice způsoben vlivem nevhodného umístění stavby a také vlivem počasí. Sesuvu předcházel intenzivní déšť. „Lom je tam přes 100 let a nikdy s ním nebyl problém, dálnice je tam tři roky a najednou problém je,“ řekl dnes Sedláček.

Lom podle Ťoka ohrožuje dálnici i nadále. Ministerstvo chce proto docílit toho, aby byl uzavřen a zasanován.

Kvůli sesuvu také podala trestní oznámení organizace Děti Země. Hnutí o přípravě oznámení mluvilo již minulý týden, podle předsedy Miroslava Patrika k tomu aktivisty vedla nečinnost úřadů ve vyšetřování sesuvu. Za hlavního viníka označují ministerstvo dopravy, chyby prý stát udělal již v 90. letech při výběru koridoru a variant D8. „Kromě bývalého vedení ŘSD a projektantů považujeme za viníky také tehdejší pracovníky ministerstva životního prostředí, kteří v procesu hodnocení vlivů dálnice na životní prostředí rozhodovali nezákonně,“ uvedl v tiskové zprávě Patrik.

ŘSD pokračuje v sanaci sesunutého svahu, dokončit by ji mělo během léta. Termín dokončení dálnice, tedy 10. prosinec 2016, zatím zůstává v platnosti, uvedl dnes Ťok.


Dále čtěte:

MM25_AI

Trať na letiště? Do osmi let a za 20 miliard

Kontrola ministerstva dopravy: zakázky bez soutěže a absence strategie

  • Našli jste v článku chybu?