Největší pozornost budí koncepty sportovních vozů
Letošní ženevská přehlídka aut, která trvá do 11. března, je mnohem úrodnější na novinky než předchozí ročník. Nicméně modelů, které by mohly reálně interesovat českého zákazníka, na autosalonu mnoho není. Zájem přitahují hlavně drahá auta a odvážné koncepty sportovního charakteru. Výstava potvrzuje hlavní současný trend: výrobci luxusních značek se stále více pouštějí do segmentu střední třídy a tradiční producenti menších aut zase pošilhávají po možnostech v oblasti manažerských vozidel. Není divu. Jaguar, BMW nebo Mercedes se snaží reagovat na rostoucí poptávku evropské středostavovské klientely, která si může bez problémů dovolit exkluzivní značku, ale nepotřebuje vládní limuzínu. Tradiční výrobci menších aut zase cítí příležitost v sektoru velkých strojů, který zčásti vyklidily Ford, Opel a Renault. Obecným trendem, markantním hlavně u japonských automobilek, je stále větší orientace na rodinná velkoprostorová auta. Ženevský autosalon se letos, na rozdíl od většiny minulých výstav, příliš neorientuje na internet či propracované navigační systémy. Expozice jednotlivých značek kladou důraz spíše na bezpečnost posádek a jejich pohodlí. Jistý konzervatismus vyzařuje už ze samotného rozmístění stánků, které je téměř stejné jako v předchozích ročnících. „Je zajímavé sledovat, jak si každá automobilka drží své místo, které odpovídá jejímu postavení na trhu, říká motoristický novinář Manfred Strnad. Ženeva nepřináší nic nového ani v oblasti výstavního designu. Jestliže si na podzim v Paříži Citroe¨n vystavěl obrovskou umělou horu a Mercedes zavěsil své vozy do prostoru na ocelovou konstrukci, současná výstava zůstala doslova i obrazně při zemi. „Nejsou tu ani žádná herecká show, vystavovatelé se spolehli pouze na osvědčené modelky s odvážnými výstřihy, podotýká Manfred Strnad. O zábavu se tak ve dvou úvodních novinářských dnech museli postarat sami reportéři: na jedné z tiskových konferencí bojovali o malé modely Fiatu tak důrazně, že zporáželi židle a okrasné slunečníky, které měly dárky chránit před nenechavci. Škoda se blýskla. Jestliže loni přijela mladoboleslavská Škodovka ukázat do Ženevy pouze levný motor do fabie, letos drží prapor hodně vysoko. Hlavním trhákem je koncept nové velké limuzíny s pracovním názvem Montreux, jejíž sériová verze má na podzim na trhu nahradit slavnou Tatru 613. Kromě toho jsou ve stánku Škody k vidění dvě světové premiéry – Fabia v provedení Sedan a sportovní Octavia RS. Ta se sice představila už na konci loňského léta v Budapešti, ale světové klientele se nabízí až nyní. Felicií se už letos Škodovka nechlubí. Její výrobě zvoní umíráček – šéfové automobilky ji hodlají ukončit letos v dubnu. Český passat. Škodovácký hit Montreux, pojmenovaný podle města ležícího na severovýchodní straně Ženevského jezera, vznikal v konstrukčních kancelářích zhruba rok. „Koncept velkého vozu zcela zastínil premiéru Fabie Sedan, všichni se mě ptají jen na Montreux, stěžoval si v tiskovém centru mluvčí automobilky Milan Smutný. Kolem této studie se také dělaly ve stánku Škody největší tajnosti: vůz zakrytý plachtou hlídal speciální strážce, který neváhal udeřit jednoho z fotografů obuškem, když se mu nelíbila fotoreportérova snaha pořídit snímek ještě před oficiálním sejmutím plachty. Studie Montreux, které v Mladé Boleslavi říkají pracovně bohemia, vychází z podvozku Volkswagenu Passat a také se mu dost podobá. Přední část je směsicí obou automobilů, maska s mřížkou chladiče odpovídá „nové tváři Škody , kterou poprvé přinesla v roce 1996 octavia. Z boku je koncept hodně podobný passatu a zadní část zase připomíná octavii s víkem kufru vypůjčeným od jejího většího koncernového sourozence. Uvnitř je montreux v podstatě identický s passatem. „Vývoj úplně nového auta by byl příliš nákladný. Když se dělá studie nového auta, musí se hledět na peníze, říká šéftechnik Škody Wilfried Bockelmann. Ten jako duchovní otec konceptu sňal v Ženevě z vozu plachtu a přijímal gratulace od kolegů i konkurence. „Velkou škodovkou by měli jezdit například čeští ministři, velvyslanci, ale i podnikatelé, tvrdí šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek. „Navazujeme tak vlastně na předválečnou tradici, kdy se v Mladé Boleslavi vyráběla velká auta. Kulhánek upozornil, že sériový automobil, který má mít premiéru na podzim ve Frankfurtu, může vypadat úplně jinak. Jaká bude cena „českého passatu ? Základ má začínat na 600 tisících korunách a cena nejlépe vybaveného modelu se má blížit až k milionu korun. Je tedy jasné, že Mladá Boleslav bude opět sázet na svoji tradiční taktiku, která by se dala nazvat „nabídka německé kvality za korejskou cenu . Montreux či bohemia bude totiž o něco levnější než většina konkurentů (například passat začíná na 650 000 korunách). „Ve východní Evropě si vůz zřejmě najde lehce svoji klientelu a zákazníci ze Západu jistě nepřehlédnou, že jde vlastně o passat, říká Manfred Strnad. Tajuplná cena. Průměrného českého motoristu bude jistě více než velké Montreux zajímat nová Fabia Sedan. Její premiéru sice neprovázely skandály s předčasným únikem fotografií z továrny, jako se to dříve stalo u felicie a octavie, jedno tajemství však přece jen letos Škoda připravila. Jde o cenu vozu: „Základ nebude stát více než 300 tisíc korun, přesnou výši vám nepovím, konstatuje Milan Smutný. Je zřejmé, že v Mladé Boleslavi panují obavy z dubna, kdy bude ukončena výroba felicie. Kdyby se zájemci o levná auta do čtvrt milionu korun obrátili na jiné značky, mohl by firmu postihnout propad prodejů. Proto se zřejmě pro Fabii Sedan rodí cenová politika, která vůz na jaře předurčí k zaplnění místa po laciných feliciích. Bez většího zájmu si v Ženevě odbývá světovou premiéru Octavia RS, která je nejrychlejším vozem, jaký kdy Mladá Boleslav vyprodukovala. Sportovní auto, které přišlo do prodeje letos v lednu, už všichni znají z předchozích předváděcích jízd. Škoda Auto hodlá letos vyrobit pět tisíc vozů této modelové řady. „Automobil se chystáme nabízet postupně na většině našich evropských trhů a na vybraných trzích mimo Evropu, uvádí Smutný. Octavia RS dosahuje zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině za 7,9 sekundy a maximální rychlosti 235 kilometrů za hodinu. Její cena je 669 900 korun. Peugeot a Toyota. Mezi několik málo novinek autosalonu, které budou mít dopad na český trh, nepochybně patří Peugeot 307 a Toyota Avensis Verso. Peugeot 307 jako nástupce úspěšné „třistašestky vypadá na první pohled subtilnější než předchůdce, ale ve skutečnosti je prostornější. Francouzský výrobce hodlá zatím nabízet karosářské verze v provedení třídveřový nebo pětidveřový hatchback, které se budou moci pochlubit pěti stupni výbavy. Pod kapotu je možné objednat tři motory – dva zážehové čtyřválce a vznětový přeplňovaný dvoulitr s přímým vstřikem paliva vysokým tlakem systémem Common Rail. První Peugeot 307 by se měl na českém trhu objevit v červnu, a to za cenu, která nepřevýší hranici 400 tisíc korun. Zajímavým překvapením pro český trh může být japonská Toyota Avensis Verso. Jde o minivan, který je postaven na zcela nové podvozkové platformě a nabízí variabilní uspořádání interiéru s pěti, šesti nebo sedmi samostatnými sedadly ve dvou či třech řadách. Šestimístná verze má dokonce luxusní kapitánské sedadlo. Verso bude zpočátku mít dvoulitrový zážehový motor, který bude později doplněn o turbodiesel. Na českém trhu se Avensis Verso objeví v létě. „Jeho cenu teprve stanovíme po dohodě s prodejci, říká marketingový manažer Toyoty Rostislav Ovčarik. Malý jaguar. Z dalších automobilů v Ženevě, na které může průměrný český motorista dosáhnout, je třeba zmínit malý Fiat Stilo a třídveřovou Hondu Civic 3 Type R. Mnohem větší pozornost však budí dražší vozy – zejména malý Jaguar X–type. Ten má být přímým konkurentem vozů BMW série 3, které nyní ovládají sektor malých luxusních automobilů. „Výroba malého vozu je dnes pro Jaguar rozhodujícím počinem, zdůrazňuje viceprezident luxusní divize Fordu Premier Automotive Group Wolfgang Rietzle. Je ale otázkou, zda snaha Jaguaru bude na konkurenty stačit. BMW připravuje na rok 2004 výrobu ještě menšího auta, než je série 3. Tyto vozy by se mohly vyrábět i v českém Kolíně. Z luxusních vozů si v Ženevě další premiéry odbyly Renault Vel Satis či prodloužený Mercedes Combi třídy D. Velký zájem zazamenávají extravagantní koncepty sportovních aut. Například Astra Coupé OPC X–Treme vypadá na svém podstavci nenápadně, ale na silnici dosáhne rychlosti přes 300 kilometrů v hodině. Prototyp s křídlovými dveřmi využívá technologie závodních vozů, jeho koncept vychází ze závodního vozu Astra Coupé V8, který Opel s úspěchem nasazuje do bojů německého šampionátu cestovních vozů German Touring Car Masters. Španělský Seat přišel se sériovým rychlíkem s názvem Leon Cupra 4. Novinku pohání zážehový šestiválec o výkonu více než dvou stovek koní. Objem jeho válců činí úctyhodných 2,8 litru. Cupra 4 tak dokáže jet až 235 kilometrů v hodině a na „stovce je za 7,3 sekundy. Karoserie cupry se od současné řady liší řadou výrazných designérských detailů, ryze sportovnímu charakteru je podřízeno i provedení interiéru. Hrají v něm dominantní roli anatomicky tvarovaná sedadla čalouněná černou kůží. Jak už název napovídá, Cupra 4 má poháněná všechna čtyři kola, přičemž o rozdělování výkonu se stará elektronicky řízená spojka Haldex. U všech kol jsou kotoučové brzdy (vpředu s vnitřním chlazením). Stejně jako všechny vozy řady Leon má cupra plně galvanizovanou karoserii, takže výrobce si může dovolit garantovat dvanáctiletou záruku proti prorezavění. Seveřané sázejí na koncept. Zajímavé jsou dvě studie severské automobilky Volvo superbezpečná Safety Concept Car a víceúčelová Adventure Concept Car (ACC). Šéfové Volva tvrdí, že obě studie mají úlohu jakéhosi barometru, jehož pomocí se má zjistit jednak očekávání samotných zákazníků, jednak celkové požadavky trhu. Především Volvo ACC má být správnou volbou pro všechny, kteří vyznávají dobrodružství jízdy se silným automobilem, jenž má dokonale sladěné vlastnosti při jízdách po silnici i mimo ni a přitom nabízí dostatečný vnitřní prostor, bezpečnost a komfort. Koncept vychází z několika základních premis, které trh od tohoto automobilu očekává: vyvážených jízdních vlastností, dokonalé ochrany všech cestujících v případě nehody, výkonného motoru, emisí, které má běžný automobil, a velkého vnitřního prostoru. Stejně jako Volvo S60 se i koncept ACC vyznačuje tím, co specifikuje termín „cab forward“. Jde vlastně o to, že prostor řidiče se nalézá znatelně vpředu, přičemž vnější linie čelní partie se směrem dopředu mírně svažuje. Vytváří to dojem robustnosti, aniž by však automobil evokoval agresivitu. „Naším cílem byl takový design, který by nevzbuzoval dojem obrovité nemotornosti, jak je to patrné u jiných sportovních užitkových automobilů. Dáváme přednost tomu, aby se v tomto případě hovořilo o mužném zjevu. Je to linka designu, který vytváří dojem bezpečí, vysvětluje Peter Horbury, šéfdesigner společnosti Volvo Car Corporation. Tým vývojových inženýrů se v případě konceptu Volvo ACC dokonce nebrání srovnání s tryskovým letadlem. Řidič v tomto automobilu sedí výše nad vozovkou, posunut více k čelu vozidla. Přitom má dobrý výhled na všechny strany a v zorném poli má umístěny všechny přístroje. Volvo ACC bude čtyřsedadlovým automobilem s mimořádně vysokou úrovní výbavy. Cestující mají mít mimo jiné k dispozici chladničku, televizní přijímač a audiosoupravu světové třídy. „Jízda s Volvem ACC bude stejně tak pohodlná jako let v první třídě. Můžete s ním cestovat v USA od pobřeží k pobřeží, buď s vašimi obchodními partnery, nebo s rodinou. Přitom se nemusíte zříci jakéhokoliv komfortu a pohodlí, vychvaluje Peter Horbury.