Menu Zavřít

Škodovka pro Křetínského

6. 11. 2017
Autor: Euro.cz

Jeden z nejbohatších Čechů má na dosah akvizici plzeňské Škody Transportation

Bude to jedna z největších transakcí letošního roku. Podle čtyř na sobě nezávislých zdrojů týdeníku Euro podepsal Daniel Křetínský před několika dny dohodu o odkupu hlavního výrobce kolejových vozidel v regionu, Škody Transportation. „Jednání se vedou zhruba půldruhého měsíce. Prodej může být velice rychlý,“ uvedl pod podmínkou anonymity jeden z akcionářů plzeňské firmy s tím, že Škodovka by mohla být v Křetínského rukou do konce roku. „Prodejem by se vyřešily také určité neshody mezi současnými akcionáři,“ doplnil.

Škodu Transportation tak nakonec nezíská ani čínský výrobce vlaků CRRC, německý Siemens ani žádný jiný konkurent. Šéf Energetického a průmyslového holdingu (EPH) Daniel Křetínský se zatím k transakci nevyjádřil.

Autobusové synergie

Hlavními akcionáři Škody Transportation jsou Tomáš Krsek, Michal Korecký, Marek Čmejla a Jiří Diviš. Poslední dva jmenovaní na jaře formálně převedli své podíly na příbuzné. Menší podíly ve firmě drží ještě šestice top manažerů. Zatím však není jisté, zda prodají celou firmu, nebo si část akcií ponechají. Jisté není ani financování transakce, na kterém se vedle Křetínským ovládaného Energetického a průmyslového holdingu budou zřejmě podílet i další strany. Hodnota transakce se podle oslovených finančníků přehoupne přes deset miliard korun.

Z pohledu Daniela Křetínského, který se v žebříčku týdeníku Euro Top miliardáři 2017 umístil na čtvrtém místě s majetkem 47,5 miliardy korun, se nákupem nabízejí zajímavé synergie. Finančník už prostřednictvím holdingu EP Industries vlastní společnost Elektrizace železnic Praha a výrobce autobusů SOR. Ten již několik let spolupracuje s plzeňskou Škodovkou při výrobě trolejbusů. Do rozsáhlého firemního impéria Daniela Křetínského náleží také železniční dopravce EP Cargo.

Jak již dříve týdeník Euro informoval, Škoda Transportation je oslabena kvůli vysokým výplatám zisků. Současní majitelé, kteří podnik vlastní od počátku roku 2011, si z firmy vyplatili dividendy ve výši 19,7 miliardy korun. Stahování peněz z podniku bylo natolik vydatné, že převýšilo zisky vytvořené ve sledovaném období. Pro českého výrobce vlaků a tramvají, který se stále více snaží uchytit na náročných trzích západní Evropy, to může představovat velký problém. Pokud totiž bude chtít uspět ve velkých tendrech, bude potřebovat více kapitálu a investic do technologií.

Mezinárodní Škodovka

MM25_AI

Skupina Škoda Transportation je s více než 5300 zaměstnanci největší firmou zabývající se dopravním strojírenstvím ve střední a východní Evropě. Kromě vlaků a tramvají vyrábí například soupravy metra, trolejbusy či elektrobusy. Patří do ní plzeňské firmy Škoda Transportation, Škoda Electric a Movo, ostravská Škoda Vagonka, Pars nova Šumperk a pražský výrobce výkonové elektroniky Poll. V Maďarsku vlastní podnik Ganz-Škoda, v Novosibirsku výrobce motorů Sibelektroprivod. Pobočku má i v Německu a předloni ovládla také finského výrobce kolejových vozidel TransTech.

O autorovi| David Tramba tramba@mf.cz zatloukal@mf.cz Jiří Zatloukal zatloukal@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?