Výrobce automobilů BMW se připravuje na velké výdaje spojené s vývojem elektromobilů. Bavorská automobilka proto začíná šetřit. Podle vlastních slov chce ušetřit na nepřímých výdajích nejméně miliardu eur. Další opatření pocítí zákazníci v podobě omezené výbavy - zúží se škála nabízených motorů i typů volantů.
BMW hodlá seškrtat nepřímé náklady do roku 2019 nejméně o miliardu eur (26 miliard korun). „Až příliš často nakupujeme za různých podmínek, což musíme změnit,“ řekl deníku Handelsblatt člen představenstva Markus Duesmann, který zodpovídá za nákup a dodavatelské sítě. Konkrétní částku deníku potvrdil nejmenovaný zástupce automobilky.
Výrobce BMW vynakládá 20 miliard eur (522 miliard korun) ročně za věci, které nemontuje do svých automobilů. Duesmann, člen představenstva teprve od října 2016, pečlivě prověřuje rozpočty. Koncern šetří na vývoj pohonu elektromobilů i technologií řízení autonomních vozů. Potíž je v nižších maržích, s nimiž BMW počítá u elektromobilů ve srovnání s vozy se spalovacím motorem.
Přední výrobce elektromobilů představil svůj klíčový model:
Tesla ukázala Model 3. Bude stát 800 tisíc
S přípravami na nové výdaje koresponduje i nárok na výplatu odškodného, jež BMW v posledních dnech uplatnilo u vlastního dodavatele Bosch za zpožděné dodávky. Bosch totiž nedodržením termínů zavinil výpadek výroby v automobilce a z něj plynoucí škodu, kterou Duesmann vyčísluje ve středním řádu desítek milionů eur (stovek milionů korun).
Několik závodů BMW přerušilo výrobu koncem května kvůli výpadku dodávek převodů řízení. Automobilka vinou italského subdodavatele firmy Bosch nevyrobila celkem 8000 vozů od jedničkové do čtyřkové modelové řady. Tyto vozy pak dodala svým zákazníkům se zpožděním.
Méně volantů než doposud
Automobilka kvůli úsporám omezí i variace prvků výbavy. „Máme v nabídce například sto různých volantů,“ ukázal na možné úspory finanční šéf BMW Nicolas Peter s tím, že jen málo objednávané prvky výbavy bude třeba vyškrtnout z nabídky.
Výbavu výrobce zjednoduší u modernizovaných modelů dvojkové a čtyřkové řady. Podle informací serveru Motor Talk BMW kvůli malé poptávce nebude nabízet kabriolet ve verzi s malým dieselem s označením 418 D a verze 425 D se středně velkým vznětovým motorem z nabídky rovněž vypadne. U modelů dvojkové řady zařadí LED světlomety do standardní výbavy a zvýší cenu. I touto cestou se automobilka pokusí udržet osmi- až desetiprocentní podíl zisku na obratu.
O automobilovém průmyslu dále čtěte: