Člověk by těžko hledal důvody, proč si radši koupit Audi A3 Sportback než Volkswagen Golf. Jasně, pětidveřová á trojka má s jednodílnou mřížkou chladiče agresivnější vzhled a interiér působí kultivovaněji. Jenže oba modely pocházejí od koncernu Volkswagen, takže v kvalitě zpracování se moc rozdílů nenajde a v motorech samozřejmě žádný. A pak je tu ten stotisícový rozdíl v ceně. Ve prospěch golfu. Pro ty, kterým se povaluje na účtě zbytečný milion a půl, by se však recept na výraznější odlišení od majitelů golfů našel. Jeho kód zní 3.2 DSG.
Toto spojení ostatně zdůvodňuje i označení pětidveřové varianty jako Sportbacku, alespoň co se týče jistých možností na silnici. Marketing Audi se totiž ve skutečnosti vypravil jiným směrem, než by se zdálo: název má hlavně evokovat využití automobilu pro cesty za sportem a zaměření na mladé lidi. No, do octavie se těch surfů, padáků a kol vejde podstatně víc a tolik s tím nenadělají, ale budiž. Nejzajímavější část sportbacku stejně představuje 250 koní a převodovka DSG.
Šestiválec o objemu 3,2 litru je velmi kultivovaný, a když se řidič jen tak projíždí, neslyšně přede. Jakmile dá ovšem povel převodovce aktivací sportovního režimu, mění se do té doby nudná německá ovečka v pekelné monstrum. Podstatou dvouspojkové převodovky DSG je, že jsou v každém okamžiku v permanenci dva stupně - ten, jehož digitální číslo má řidič před sebou v kapličce přístrojů, a druhý, který bude následovat. Převodovka podle stylu jízdy vyhodnocuje, zda bude potřeba podřadit, nebo naopak. Změna stupňů je potom blesková.
Při sportovním režimu navíc DSG neustále udržuje otáčky nad čtyřtisícovou hranicí. Odezva na plyn je ostřejší a rozjezd doprovází řezavý adrenalinový řev šestiválce. Z nuly na stovku sportback akceleruje za 6,3 vteřiny a předjíždění na okreskách je otázkou vteřiny. Dynamika je o to pozoruhodnější, že automobil váží přes patnáct set kilogramů. Těžký agregát uložený vpředu však vlastnosti vozu negativně neovlivňuje, mimo jiné díky tomu, že pohon quattro odvádí dobře svou práci.
Přestože ve verzi 3.2 DSG kvůli pohonu všech kol zbývá na zavazadla pouze 302 litrů (o 68 méně než u modelu s poháněnou přední nápravou), je to velmi dobře využitý prostor. A nebylo by od věci, ani kdyby další část kufru zabrala větší než šedesátilitrová palivová nádrž. Neexistuje totiž žádná situace, při níž by se řidič mohl dostat na uváděnou kombinovanou spotřebu 9,9 litru benzinu. Kopec, z něhož by se dalo jet sto kilometrů na volnoběh, se jen tak nevidí. Průměrná žravost sportbacku přesto není při slušném zacházení tragická a vejde se pod třináct litrů. Při trochu neslušnějším přístupu nečiní řidiči potíže dostat se nad dvacet.
Interiér vůbec nenaznačuje, že by se sportback měl při jízdě chovat divoce. A nepozná se to ani při uchopení volantu. Jeho tři ramena a věnec obšitý kůží by leccos mohly našeptávat, jenže řízení nepodává o povrchu silnice dostatek informací. Zvláště kolem středové polohy řidič ve volantu postrádá cit a chybí mu kontakt s vozovkou.
Za základní cenu 1,1 milionu chce Audi nabídnout patřičnou protihodnotu. Zpracování palubní desky, výplně dveří či čalounění sedadel jsou na vysoké úrovni a celek se tváří spíše luxusně než dravě. Testovaná verze ale stála s navigačním systémem včetně audiopřehrávače a reproduktorů Bose, xenonovými světlomety či sportovními sedačkami bezmála 1,4 milionu. A to je dost peněz. Volkswagen Golf by byl levnější, ale ten zatím nemá to hlavní: 3,2litrový šestiválec.
Audi A3 Sportback 3.2 DSG quattro
motor: zážehový šestiválec
objem: 3189 cm3
maximální výkon: 184 kW
převodovka: 6stupňová, automatická
nejvyšší rychlost: 250 km/hod.
průměrná spotřeba: 9,9 litru na 100 km
základní cena: 1 103 600 Kč
Klady
+ převodovka DSG
+ motor
+ zpracování interiéru
Zápory
- malá palivová nádrž
- tupější řízení
- vyšší cena