Menu Zavřít

Škůdce lidu s reklamou

7. 3. 2002
Autor: Euro.cz

Anketa týdeníku EURO

Škůdce lidu
Premiér Miloš Zeman to nemá lehké. Svým zastupováním České republiky v zahraničí si vysloužil kritiku od drtivé většiny respondentů Manažerského barometru. Přes osmdesát procent z nich si totiž myslí, že jeho výroky naši zemi více či méně poškozují.
„Úkolem politika je sloužit skupině lidí, kterou reprezentuje, ať už je to politická strana anebo stát, a to se v tomto případě nestalo. Ostře formulované výroky společnost spíše rozdělují a nepřispívají k řešení problémů,“ charakterizuje základní výtky vůči premiérovy jedna z odpovědí. Někteří z ředitelů byli ve svém hodnocení o poznání tvrdší: „Jeho projevy jsou v řadě případů scestné. Je zřejmé, že to, co v Česku projde bez výrazného rozruchu, je ve zralejších společnostech neakceptovatelné.“ Jiní pouze sarkastičtí: „Svou schopnost otevřeně říkat i neortodoxní názory by mohl lépe uplatnit jako komentátor některého z médií. Třeba Listů Vysočiny.“
Poměrně velká část respondentů však Zemanovo chování považuje za výsledek neobratnosti ve vyjadřování. „Má neobyčejnou schopnost vyvolat konflikt i v případě, že má po věcné stránce pravdu nebo zastává názor prospěšný pro tuto zemi. Problém spočívá patrně v neochotě přizpůsobit komunikaci cílové skupině a dodržet některá její základní pravidla (co říkám, jak to říkám, čeho chci dosáhnout, jaká to má rizika),“ podotýká jeden z manažerů. Další se pozastavil mimo jiné nad rolí Zemanových poradců: „Vystupování premiéra je v poslední době spíše amatérské, postrádající náznak koncepce při totálním ignorování dlouhodobých zájmů českých podnikatelských subjektů v zahraničí. Nevím, zda se jedná o dobře promyšlenou hru některého z poradců, avšak po mnoha letech jeho působení v profesionální politice od něj občané určitě očekávají mnohem více, zejména profesionalitu a diplomacii, nikoli úroveň začátečníka v angličtině…“ Lakonicky potom shrnuje náladu většiny názor jednoho ředitele: „Už aby bylo po volbách!“

Jak hodnotíte vystupování předsedy vlády Miloše Zemana v zahraničí?

Jeho vystupování ČR velmi škodí 26,8 %
Jeho vystupování ČR škodí 55,8 %
Jeho vystupování ČR prospívá 8,2 %
Jeho vystupování ČR velmi prospívá 1 %
Nevím 8,2 %

Peníze potečou ještě více
Výdaje na reklamu a sponzoring budou ve firmách stejné nebo větší než v minulém roce. Shodly se na tom ve svých odpovědích přibližně tři čtvrtiny manažerů. Záležet však bude především na tom, jak účelně budou vynaloženy. „Letos se bude v řadě oborů lámat chleba. Obecně je volných prostředků méně než v minulosti a ten, kdo je bude umět rozumně vynaložit, by z toho měl těžit,“ zazněl výstižný názor.
Dá se říci, že reakce manažerů do velké míry záležely na vyhlídkách jejich firem pro tento rok. „Růst výdajů na reklamu souvisí vždy s celkovým růstem společnosti. Jsme prosperující firmou a chceme být vidět, a to pochopitelně také něco stojí,“ tvrdí jeden z ředitelů. Další poukázal na to, že podstatnou roli v odpovědi na otázku hraje rovněž charakter společnosti: „Protože jsme start-up, je jednoduché růst v příjmech i nákladech o desítky procent ročně.“
Nejvíce respondentů se vyjádřilo pro výši výdajů stejnou jako loni. „V našem případě, kdy vztahy se zákazníky jsou dlouhodobé, je mnohem důležitější transparentnost, dobrá finanční situace, jasná vlastnická struktura a srozumitelná strategie firmy. S existujícími i potenciálními zákazníky komunikujeme přímo, bez účasti médií,“ uvedl jeden ředitel.
Samostatnou otázkou je ve výdajích sponzoring. Právě ten si vzal na mušku další z manažerů, jenž o něm nezískal to nejlepší mínění, zvláště o jeho místu v českých podmínkách: „Česká společnost není pro sponzoring zralá. Většina těch, kteří peníze požadují, je přesvědčena, že na ně mají nárok a že někdo jim je tedy dát musí. Za sponzorský dar jsou vděčni asi tak, jako je vděčen zaměstnanec zaměstnavateli za mzdu. Vůbec si neuvědomují, že dnes už často jde o peníze konkrétních lidí, majitelů nebo akcionářů firmy, a že důvodem daru (pokud to není úplatek) je altruismus. Po sérii frustrujících zkušeností jsme se rozhodli sponzoring dočasně zastavit.“

Jaký vývoj výdajů na reklamu a sponzoring očekáváte ve vaší firmě v letošním roce ve srovnání s rokem loňským?

MM25_AI

Růst o 20 a více procent 15,5 %
Růst do 20 procent 26,8 %
Stejně jako loni 37,2 %
Pokles do 20 procent 8,2 %
Pokles o více než 20 procent 8,2 %
Nevím 4,1 %

Pramen: Týdeník EURO - odpovídalo 97 manažerů

  • Našli jste v článku chybu?