Přestože z různých koutů světa opět přicházejí nelichotivé zprávy o tom, jak rychle se v nich šíří další nebezpečná mutace koronavirové nákazy, vedení skupiny Air France-KLM, zdá se, věří, že sektor letecké v příštích měsících a letech už žádné výraznější omezení nečeká. Jak jinak si totiž vysvětlit úmysl francouzsko-nizozemské společnosti nakoupit u výrobců přes půl druhého sta zbrusu nových dopravních letadel?
Záměr „zrenovovat a rozšířit“ svoji dosavadní flotilu „jednouličkových“ strojů se středně dlouhým doletem potvrdil podle zpravodajské agentury Reuters, jež se odkazuje na nizozemský deník Het Financieele Dagblad, sám šéf celé skupiny Ben Smith. Ten zároveň dodal, že společnost už oslovila oba hlavní výrobce této letecké techniky, tedy jak americký Boeing, tak evropský Airbus.
„Trochu jsme se v tomto ohledu posunuli,“ řekl. „Měli jsme to v plánu od roku 2004, ale nikdy se to nedostalo tak daleko jako nyní. Jsem velmi potěšen, že jsme schopni takovou objednávku učinit – bude tou největší v historii firmy.“
Boeing, Airbus, nebo oba najednou?
Jak přesně bude zmíněná zakázka vypadat, Smith prozatím neprozradil. Už jen proto, že je celý záměr teprve ve svém počátku. Dost možná se ale stane, že část letounů dodají Američané, zbytek jejich evropští konkurenti.
Celá skupina, která během koronakrize obdržela podle Bloombergu od francouzské a nizozemské vlády mimo jiné ve formě půjčky a státních záruk finanční injekci ve výši 10,4 miliardy eur, má ve své flotile zástupce obou dotčených výrobců. Je ale faktem, že v případě letounů se středním doletem aktuálně sázejí KLM i nízkonákladovky Transavia, pro kteréžto dva subjekty mají být stroje určeny, právě na Boeingy, jak připomíná sever Simple Flying.
Co se konkrétních typů týče, zde se nabízejí dvě zcela logické možnosti. Na straně amerického producenta jde o jejich nejnovější úzkotrupé letouny Boeing 737 MAX, zatímco v případě Airbusu jsou to letadla rodiny A320neo.
Pošramocená pověst MAXů je ta tam
Prvně jmenované stroje, jež představují už čtvrtou generaci oblíbené „sedmtřisedmičky“, mají za sebou bezmála dva roky trvající plošné uzemnění vynucené dvěma fatálními nehodami z října roku 2018 a března 2019. Ty si vyžádaly život všech 346 lidí na palubě, respektive palubách.
Navzdory jejich zdánlivě nekonečnému odstavení, které bylo hned několikrát prodlouženo z důvodu nálezu dalších nedostatků v avionice a konstrukci, se ale po opětovném uvedení do provozu těší značné oblibě ze strany jednotlivých aerolinek. Důkazem toho budiž několik významných objednávek, které v uplynulých týdnech a měsících uskutečnily velké americké společnosti.
Dopravce Southwest Airlines v březnu oznámil, že hodlá od Boeingu nakoupit dalších sto MAXů s opcí na dodatečných 155 kusů, která má vypršet až v roce 2029. V jednu chvíli se sice zdálo, že namísto nich převezme letouny Airbus A220 (dříve známé jako Bombardier CSeries), nakonec ale zůstal věrný právě americkému výrobci.
Stejně tak i chicagské United Airlines daly před časem jasně najevo, že nejnovější verzi „sedmtřisedmičky“ plně důvěřují. V rámci rekordní objednávky na 270 letadel totiž inkriminované MAXy představují naprostou většinu položek, konkrétně celé dvě stovky. Na nejnovější typy konkurenčních „třistadvacítkových“ Airbusů došlo oproti tomu pouze v sedmdesáti případech.