Strojírenská skupina Škoda Transportation vykázala loni 1,571 miliardy korun čistého zisku, což bylo meziročně téměř třikrát více. Za rok 2015 činil čistý zisk podle mezinárodních účetních standardů IFRS 588 milionů korun. Loňské auditované a konsolidované tržby se meziročně snížily o 14 procent na 15,7 miliardy korun.
Předloňské tržby skupiny byly rekordní. V roce 2014 skupina utržila 16,4 miliardy korun a její čistý zisk činil 2,27 miliardy korun.
Skupina s více než 5300 zaměstnanci je největší firmou zabývající se dopravním strojírenstvím ve střední a východní Evropě. Mezi hlavní aktivity patří především výroba tramvají, příměstských elektrických vlaků, lokomotiv, souprav metra, trolejbusů nebo elektrobusů.
V roce 2016 vyrobila 87 nízkopodlažních moderních tramvají, které dodala například do Helsinek, Bratislavy a Prahy. Skupina vyprodukovala i víc než deset dvoupodlažních vozů pro finskou železnici, soupravy metra pro Petrohrad a lokomotivy pro Německé dráhy Deutsche Bahn. „Zároveň jsme vyrobili desítky trolejbusů a deset nových elektrobusů,“ uvedla mluvčí. Z klíčových loňských exportních zakázek uvedla například tramvaje pro německou Saskou Kamenici, neboli Chemnitz, turecký Eskişehir nebo lotyšskou metropoli Rigu.
Škoda Transportation podniká i ve Spojených státech. Přečtěte si více zde:
Škoda Transportation založila firmu v USA
Skupina firem Škoda Transportation loni zaměstnávala 5327 lidí. Do výzkumu a vývoje každoročně investuje zhruba miliardu korun, loni to byla suma 1,032 miliardy.
Seskupení, které loni založilo novou dceřinou společnost ve Spojených státech amerických, má dceřiné nebo společné podniky v Česku, Německu, Rusku, Polsku a Maďarsku. Její vozy jezdí nejen v Česku, ale také v Turecku, USA, Polsku, Rusku, Itálii a také v Číně.
Ryze český podnik, který vyváží přes polovinu produkce, vlastní devět českých fyzických osob, manažerů skupiny. Patří do ní plzeňské firmy Škoda Transportation, Škoda Electric a Movo, ostravská Škoda Vagonka, Pars Nova Šumperk a pražský výrobce výkonové elektroniky Poll. V Maďarsku je to podnik Ganz-Škoda, v Novosibirsku výrobce motorů Sibelektroprivod, v Německu Škoda Transportation Deutschland a předloni ovládla také finského výrobce kolejových vozidel TransTech.
V posledních měsících se hovoří o prodeji skupiny čínské společnosti CRRC (China Railway Rolling Stock Corporation). Největší výrobce vlaků na světě závěrem loňského roku přiznal zájem o české strojírny prohlášením pro hongkongskou burzu. Jednání stále probíhají, ale žádná dohoda není uzavřená.
Aktuální vývoj kolem prodeje, čtěte: Ani Číňané, ani Siemens. Škodu Transportation koupí Křetínský
Čtěte dále: