Menu Zavřít

Skutečný potenciál Apple iPhonu

27. 1. 2009
Autor: Euro.cz

Úprk vývojářských firem do obchodu App Store...

Celý podtitul:
Úprk vývojářských firem do obchodu App Store dává Applu šanci získat větší porci mobilního byznysu

Podívejte se přes rameno někoho, kdo si právě hraje s iPhonem. Je pravděpodobné, že se věnuje něčemu jinému než telefonování. Možná hraje nějakou hru typu Tetris nebo obchoduje s akciemi přes program TD Ameritrade. Může dokonce řídit vážné podnikání za pomoci mobilní verze softwaru pro zákaznický management od společnosti Salesforce.com. Možnosti rostou každý den: od té doby, co Apple začal před šesti měsíci umožňovat lidem zvenčí, aby nabízeli software pro iPhone, bylo vytvořeno přes 10 000 aplikací. To je pro Apple víc než jen zábava a hry. Firma se brzy chopila vedení při proměňování mobilního telefonu ve velmi výkonný počítačový přístroj schopný provozovat nejrůznější aplikace. Průměrný majitel iPhonu si v posledních šesti měsících stáhl nejméně patnáct aplikací. Průměrný uživatel telefonu od Nokie, Motoroly nebo dalších si nestáhl ani jednu, uvádí Nic Covey, analytik firmy Nielsen Mobile. „Je pozoruhodné, co se Applu podařilo za tak krátkou dobu,“ dodává. Není jisté, že si Apple dokáže vedení udržet. Rozhodnutí výkonného ředitele Steva Jobse odstoupit na šest měsíců z funkce bude působit rušivě. A k tomu ještě většina z 10 000 aplikací v jeho on-line obchodu App Store je k mání zdarma nebo za pouhých 99 centů. Takže většina vývojářů si nevydělává takové peníze, jaké jsou třeba k budování bohatých firem. „Obecně se model obchodu App Store pro vývojáře nevyvíjí dobře,“ říká Roger McNamee, finančník ve firmě Elevation Partners, který podporuje mobilního rivala Palm. Navíc společnosti Nokia, Research In Motion a Microsoft, ty všechny plánují uvedení konkurenčních obchodů s aplikacemi. Přesto Apple postupuje v rozšiřování typů softwaru, které jsou k dispozici pro iPhone, kupředu. Kromě společnosti Salesforce.com vyvíjí podnikový software pro tento přístroj i firma Oracle. Za software včetně aplikací pro editaci fotografií, projektový management a cvičební programy si účtuje vyšší ceny rostoucí řada nově založených firem. Společnost Beejive ze San Franciska dostává 16,99 dolaru za program, který fanouškům internetové komunikace v reálném čase neboli instant messaging (IM) umožňuje, aby byli v kontaktu s přáteli přes různé služby IM současně. Výzkumná firma Evans Data uvádí, že v současnosti vytváří software pro Apple 20 procent vývojářských firem z oboru bezdrátové komunikace oproti osmi procentům před šesti měsíci. „To je ten největší skok, jaký jsme kdy viděli,“ prohlašuje viceprezident John F. Andrews.

I VÝVOJÁŘI POTŘEBUJÍ VYDĚLÁVAT
Apple má možná šanci zaujmout v mobilních telefonech postavení podobné tomu, jaké získal Microsoft v osobních počítačích. V 80. a 90. letech softwarový obr pomohl rozvoji silné komunity nezávislých vývojářů, kteří pro operační systém Windows vytvořili výrobky, jež zase podnítily poptávku po osobních počítačích používajících Windows. Nikdo nepředpokládá, že Apple dosáhne takové převahy jako Microsoft, ale od společnosti, jíž dnes patří necelá dvě procenta trhu s mobilními telefony, se hodně očekává. „Apple by do pěti let mohl mít 20 procent,“ tvrdí analytik Ken Dulaney z výzkumné firmy Gartner Group. „Každý vývojář, s nímž mluvím, s nimi chce pracovat.“ (Apple pravděpodobně zažije krátkodobé snížení odbytu iPhonu z důvodu hospodářského poklesu. Analytik společnosti Citigroup Richard Gardner uvedl 13. ledna, že ve čtvrtém čtvrtletí byl odbyt možná nižší než čtyři miliony kusů v porovnání s 6,9 milionu ve třetím čtvrtletí.) Úkolem Applu v oblasti softwaru bude vymyslet, jak budou vývojáři moci dosahovat slušného výdělku současně s ním. Firma má softwarové nástroje, které umožňují vytvořit nějakou aplikaci v řádu týdnů, a ne měsíců. Nechává si také jen 30 procent z prodejní ceny aplikací místo 50 procent, jež si účtují mnozí provozovatelé bezdrátových sítí. (Když je aplikace zdarma, Apple si nebere nic.) A protože App Store je součástí on-line obchodu iTunes, kde si kupuje hudbu už 100 milionů lidí, nějaká populární aplikace může rychle přilákat miliony lidí, aby si jí stáhly – a vytvořit tak dosti početné publikum, které upoutá pozornost inzerentů. Vývojářské firmy nacházejí způsoby jak vydělávat peníze, i když si za svůj software účtují málo nebo neúčtují nic. Nově založená společnost Tapulous rozdala přes 5,5 milionu exemplářů své stejnojmenné hry, která testuje schopnost hudebních fanoušků vyťukávat do iPhonu rytmus jejich oblíbených písní. Popularita bezplatné nabídky přitáhla inzerenty a přesvědčila výkonného ředitele Barta Decrema, aby začal účtovat 4,99 dolaru za verzi s větším počtem prvků. Decrem říká, že společný výnos z odbytu a inzerce umožnil nově založené desetičlenné společnosti dosáhnout zisku už v prosinci, o půl roku dříve, než plánovala. Makléřská společnost TD Ameritrade nabízí zdarma svou aplikaci pro obchodování s akciemi a peníze vydělává na provizích z obchodů. Nemusela platit nic ani za software. Program vyvinula pětičlenná argentinská firma zvaná iStockTrader výměnou za část provizí z obchodů. Konkurenti Applu poukazují na to, že tohle je počáteční období. Zatímco Nokia, obří firma z oboru mobilních telefonů, vyvíjí svůj vlastní obchod s aplikacemi, může rovněž pomáhat vývojářům, aby se jejich aplikace instalovaly na mobilní telefony předem, aby si je spotřebitelé nemuseli stahovat. To může být pro vývojáře nakonec výnosnější než být v obchodě App Store společnosti Apple. „Chceme pro sebe a své partnery vydělávat peníze tak, že budeme udržovat hodnotu, aby cena nesměřovala k nule,“ říká Tero Ojanperä, výkonný viceprezident Nokia Services. Přesto Andrew Fisher, vrchní ředitel firmy Shazam vyrábějící hudební software, zjišťuje, že Apple přitahuje vývojáře svým rozvojovým potenciálem. Na trhu osobních počítačů, kde se nejlepší aplikace objevovaly nejdříve a někdy výhradně na osobních počítačích s Windows, jde o zvrat. Tentokrát z toho těží Apple. „To je pozice, kterou si Apple vybudoval,“ říká Fisher. „Čím více softwaru nabízí, tím více důvodů lidé mají, aby si kupovali iPhony.“

/text v zelených boxech na s. 76 nahoře/
Rozpínající se vesmír
Za pouhých šest měsíců bylo pro iPhone a iPod Touch vytvořeno přes 10 000 programů. Zde je několik příkladů:

PODNIKÁNÍ
Salesforce.com: Tato softwarová sada stejnojmenné firmy je teď k dispozici v iPhonu. Zákazníci mohou odkudkoli kontrolovat stav prodejů nebo zásob za cenu 50 USD pro jednoho uživatele.

OBCHODOVÁNÍ
TD Ameritrade: Tato on-line makléřská společnost si najala jednu argentinskou vývojářskou firmu, aby pro ni vytvořila mobilní software – a neplatila nic předem. Vývojářská firma místo toho dostává část provizí z obchodů, při nichž se využívá její program.

DOPORUČENÍ
Pelago: Software této firmy vám umožňuje, abyste v iPhonu viděli, co si přátelé myslí o nedalekých restauracích a hotelech. Díky úspěchu Applu firma právě zrušila plány přizpůsobit Pelago jiným telefonům.

ZÁBAVA
Tapulous: Tuto hru, která testuje schopnost majitelů iPhonu vyťukávat rytmus hudby, si stáhlo přes 5,5 milionu lidí. Nově založená firma téhož jména dosáhla zisku už v prosinci, o půl roku dříve než, plánovala.

/text v zeleném boxu na s. 76 dole/
Aby Apple zůstal svěží
Může se Apple dál vyhýbat těžkým ranám v současné recesi? Časopis InformationWeek sestavil pro firmu desetibodový akční plán. Ten mezi jiným vybízí Apple, aby přišel na trh s netbookem a stanovil plán nástupnictví ve funkci výkonného ředitele.


Článek si můžete přečíst na adrese: http://bx.businessweek.com/apple/reference

MM25_AI

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

PŘEKLAD: Jiří Kasl

  • Našli jste v článku chybu?