Dopravce Leo Express v letošním prvním pololetí zvýšil tržby o 13 procent na 161 milionů korun. Ztráta se prohloubila na 65 milionů korun z loňských 31 milionů Kč. Zhoršení je důsledkem investic do přípravy vstupu na polskou a německou železnici, rozšíření autobusových linek nebo spuštění platformy pro sdílení aut, uvedla dnes firma patřící podnikateli Leoši Novotnému.
„Rozhodli jsme se dlouhodobě investovat do vstupu na zahraniční železniční trh, věděli jsme proto dopředu, že první pololetí bude výsledkově slabší,“ uvedl generální ředitel Leo Expressu Peter Köhler. Situaci podle něj navíc zkomplikovala červnová nehoda jednoho z pěti vlaků dopravce na nádraží v Přerově a výpadky kvůli technickým úpravám jednotek pro vstup do Polska.
Leo Express získal certifikát umožňující zahájení vlakového provozu v Polsku jako první mimopolský dopravce, polské úřady ještě posuzují hospodářskou rovnováhu české firmy. Na polském trhu Leo Express zároveň rozšířil autobusové linky. Na konci prvního pololetí začala příprava vstupu na německou železnici. V srpnu vyústila v převzetí části berlínské společnost Locomore, která byla v insolvenci, a provozování její trasy mezi Berlínem a Stuttgartem. „Prvním zahraničním trhem mělo být Polsko, ale nakonec jsme jako první český osobní dopravce začali provozovat železniční dopravu mimo Českou a Slovenskou republiku v Německu,“ uvedl Köhler.
Úspěšný restart. Německá dcera Leo Expressu vozí 1000 lidí denně
Platformu SmileCar na sdílení aut Leo Express spustil v březnu. Služba má nyní podle firmy několik tisíc uživatelů, kterým byl na provizích vyplacen již více než milion korun, a databází čítající téměř 500 aut. V prvním pololetí dopravce také začal přepravovat jízdní kola na všech vlakových a téměř všech autobusových linkách.
Ve druhé polovině roku chce Leo Express hlavně optimalizovat provoz v Německu. Ministerstvu dopravy předkládá nabídky na dálkovou dopravu a jedná s kraji o provozování regionální železniční dopravy, uvedl. „Dále chceme na konci příštího roku překvapit novými vícesystémovými jednotkami z Číny,“ doplnil Köhler.
Cestujících přepravených vlaky a autobusy Leo Expressu v prvním pololetí přibylo zhruba o desetinu na 693 tisíc lidí, zopakovala dnes firma. Konkurenčnímu železničnímu dopravci RegioJet počet přepravených v Česku v pololetí stoupl meziročně o 470 tisíc na 2,2 milionu, hospodářské výsledky firma zatím nezveřejnila ani za loňský rok. Českým drahám proti loňskému pololetí přibylo cestujících o 1,3 milionu na 86,9 milionu. Letos od ledna do konce června České dráhy zvýšily meziročně zisk o 127 milionů korun na 537 milionů korun a tržby o 400 milionů korun na 16,73 miliardy korun.
Čtěte také: