Najde se stále dost lidí, kteří jsou ochotní investovat do dovolené více peněz, když za to získají nadstandardní službu, říká šéf Resortu Valachy
Ve Velkých Karlovicích jsme začali už v polovině devadesátých let, kdy jsme získali tři hotely Lanterna, Horal a Galik v údolí Léskové, vypráví Tomáš Blabla, šéf Resortu Valachy. „V našem resortu najdete moderní relaxační centra s termálními bazény a saunovým světem, lyžařský areál, golfové hřiště, lanový park, tenisový kurt, nabízíme krajovou valašskou gastronomii, půjčovnu segway, lyží i kol,“ doplňuje. Celkem má resort 313 lůžek v kategorii od dvou do čtyř hvězdiček.
* Byly k vybudování resortu využity i dotace z Evropské unie?
Významnější část investic pocházela z vlastních zdrojů naší mateřské firmy HP Tronic (tuzemský obchodník s elektronikou, spoluvlastník sítě prodejen Euronics, internetového obchodu Kasa.cz, značky ETA – pozn. red.). V letech 2006 až 2011 se investovalo do modernizace hotelu Horal, jeho relaxačního centra s bazény a sportovního areálu. Zhruba z jedné pětiny pokryly náklady dotace z evropských fondů či Státního programu podpory cestovního ruchu. Díky všem investicím jsme od roku 2005 ztrojnásobili počet zaměstnanců na dnešních 170. Zaměstnáváme převážně lidi z regionu a také několik masérů z Thajska, Srí Lanky a Filipín.
* Jaká je průměrná cena ve vašem resortu?
Cenovou politiku jsme založili na tom, že hostům dáváme co nejvíc služeb v ceně ubytování. Cena lůžka za osobu a noc v Lanterně a Horalu začíná na 1650 korunách a zahrnuje snídani, večeři, volný vstup do wellness a animační programy. Marketing stavíme na komunikaci se stálými hosty, v publicitě si pomáháme doprovodnými akcemi. Asi nejznámější je Karlovský gastrofestival, nově letos chystáme seriál sportovních eventů Valachy Tour.
* Můžete popsat trendy v domácím cestovním ruchu?
Těší nás, že i když domácí trh v poslední době deformovaly slevové portály, najde se stále dost lidí, kteří jsou ochotní investovat do dovolené víc peněz, když za to získají nadstandardní službu. Rostou také nároky na pestrost nabídky. Dnes už nestačí mít „jen“ hotel, ale je nutné nabídnout i wellness a krajovou gastronomii. Obecně se bohužel zkracuje délka dovolené a lidé ji také rezervují s čím dál menším předstihem.
* Máte speciální nabídku pro firmy?
Firmy tvoří podstatnou část naší klientely, loni to bylo zhruba 40 procent. Výhodné pro nás je, že „vykrývají“ turisticky méně vytížené měsíce. Firmy nás vyhledávají kvůli zázemí pro pořádání konferencí a školení se sály až pro 250 lidí či možnosti spojit práci s relaxací. Loni jsme se pustili i do vlastních teambuildingových produktů. Naši šéfkuchaři dělají komentované večeře s představením valašské gastronomie. Rozjeli jsme také zážitkový program Ke kořenům Valašska, který přibližuje řemeslné dědictví a tradiční zvyklosti Valašska. Návštěvníci si při teambuldingu poměří síly třeba při opracování dřeva, přehazování sena či sečení luk.
* V čem dle vašeho názoru nejvíce tuzemský cestovní ruch pokulhává?
Jako velký problém vidím nejednotnost v klasifikaci ubytovacích zařízení. Certifikace sice existuje, ale neplní svou roli, protože pro ni není opora v legislativě, a podmínky na trhu jsou kvůli tomu pro turisty nepřehledné. Zaostáváme i v možnosti využívat regionální produkty v gastronomii. Hosté slyší na místní zdroje, my sami máme velký zájem obchodovat s menšími farmáři, ale současná legislativa vyžaduje tolik byrokracie, že farmáře od podnikání spíše odrazuje.
* Je dobrá spolupráce v regionu?
Výborně u nás funguje spolupráce s obcí, která přesně vnímá a využívá potenciál cestovního ruchu. V zimě třeba na své náklady udržuje čtyřicet kilometrů běžeckých tras. Spolupracujeme také s podnikateli v regionu. Pořádáme například Karlovský gastrofestival, do nějž jsme zapojili provozovatele restaurací a penzionů v celém našem údolí. Ubytovaným hostům v rámci zvýhodněných pobytů poskytujeme skipasy do dalších lyžařských areálů nebo fee na beskydská golfová hřiště.
O autorovi| Božena Hažová • hazova@mf.cz