Češi slevy milují. Znovu se to potvrzuje i v případě využívání hromadných snížení cen při nákupech na internetu. Zatímco v celých USA vzniklo za dva roky existence této služby zhruba 60 poskytovatelů, prakticky novorozený sedmiměsíční trh v Česku už má na osmdesát slevových serverů. Kromě zavedených společností je mezi nimi i řada „garážových firem“.
„Obávám se, že firmy bez dostatečného ekonomického a lidského zázemí začnou svým přístupem odrazovat zákazníky nebo nebudou schopny dostát závazkům,“ soudí Tomáš Čupr, zakladatel prvního takového tuzemského portálu Slevomat.cz s tím, že inicioval spojení zástupců serverů do profesní asociace. Na neformální „startovní“ schůzce se ukázaly firmy, které představují zhruba 80 procent trhu, kromě české jedničky Slevomat i trojka Vykupto, dále Cupolis, BonyBony, Hypersleva a Dealbook.
„Čekám, že se zapojí i další. Nejde o nějakou snahu konzervovat trh, nebudou se platit žádné vysoké vstupní poplatky. Chceme vytvořit hlavně etický kodex služby, zajistit transparentnost nabídek a třeba i vytvoření registru nepoctivých obchodníků,“ dodal Čupr. Jeho společnost za sedm měsíců existence svým zhruba 80 tisícům zákazníků ušetřila přes 120 milionů korun a nabízí 2000 slevových kuponů denně.
Do spolku slevových severů, který má odstartovat během několik týdnů, se zapojí i dvojka na českém trhu Zapakatel.cz. „Pokud taková asociace vznikne, součástí budeme,“ říká Tomáš Carba, marketingový manažer firmy. „Potenciál k růstu tohoto druhu internetového obchodování rozhodně je a není nikterak malý. Ovšem řada menších serverů nedodržuje základní pravidla klientského přístupu, což velmi vážně ohrožuje důvěryhodnost celého segmentu v očích zákazníků,“ dodává Carba na vysvětlení. Jeho firma má přibližně 40 tisíc registrovaných zákazníků a její obrat se pohybuje mezi pěti a deseti miliony korun měsíčně. V blízké době plánuje expanzi i na zahraniční trhy. Například akvizice v Austrálii by mohla proběhnout v řádech týdnů až měsíců.
Rozrůstá se i server Slevomat.cz. Vedle majority v Cupolisu nyní koupil i zhruba třicetiprocentní podíl ve Vykupto. Oba servery mají ale nadále fungovat odděleně. „Očekáváme, že díky tomuto partnerství zajistíme nadstandardní kvalitu služeb jak na straně zákazníků, tak dodavatelů. K tomu by měla pomoci úzká spolupráce na několika úrovních – marketingové, právní a technologické,“ řekl Tomáš Bátrla, vlastník serveru Vykupto.
Vedle toho Slevomat rozjel spolupráci se serverem iDnes, rozšířil se pod značkou Zľavomat.sk na Slovensko a plánuje jít brzy i dále na východ.