Menu Zavřít

Sliby chyby

19. 1. 2006
Autor: Euro.cz

Český transportér do pásma Gazy neodjede, má příliš slabé pancéřování

Kontroverzní vojensko-policejní mise Evropské unie na hraničním přechodu Rafah mezi Gazou a Egyptem se nakonec bude muset obejít bez české pomoci (EURO 51-52/2005). Praha původně Bruselu nabídla pro přepravu personálu mise pancéřované vozidlo z „arzenálu“ ministerstva zahraničí. A Brusel s ním počítal, automobil byl uveden na oficiálně schváleném seznamu Rady Evropské unie. Už měl být dávno na místě. Vedení mise ale nakonec českou nabídku nečekaně zcela odmítlo.

bitcoin_skoleni

Od počátku proti.

Většina evropských státníků přivítala rafahskou misi s obrovským nadšením. Je dobře, že poprvé v historii se v konfliktní oblasti nebudou angažovat pouze Američané, říkali. Český ministr zahraničí Cyril Svoboda byl ale k operaci silně kritický. „Soudím, že není úkolem Evropské unie být nějakou silou, která bude kontrolovat přechody, monitorovat nebo něco takového. Mírový proces by měl být pod kontrolou zainteresovaných stran, konkrétně Izraele a Palestinců. Unie by se tímto způsobem angažovat neměla. Bylo by špatné, kdyby pak byla spojována s podezřeními, že přes Rafah proudí zbraně nebo teroristé,“ prohlásil ministr při své nedávné návštěvě Rámalláhu.
Praha se proto měla zapojit pouze do programu výcviku palestinských bezpečnostních a policejních sil, který také organizuje Evropská unie. Policie už oznámila, že vyšle do třiatřicetičlenného evropského výcvikového týmu EUPOL COPPS dva své odborníky. Mise v Rafahu, označované „EU BAM“, by se neúčastnila.
Ministr Svoboda ale nakonec změnil názor. Ze seznamu účastníků mise Evropské mise v Rafahu, který má týdeník EURO k dispozici, vyplývá, že Česko nakonec přislíbilo zapůjčit na dobu tří měsíců „jedno obrněné vozidlo“. Hodnota pomoci je v dokumentu vyčíslena sumou třicet tisíc eur.
Původně mělo jít o obrněný transportér, který používá personál české ambasády v nebezpečné Saúdské Arábii. Ředitel odboru služeb ministerstva zahraničí Miroslav Rameš nicméně tvrdí, že nešlo o transportér, ale o „normální civilní vozidlo, ovšem s balistickou ochranou“.
Dohoda s Evropskou unií dále uváděla, že Česko své vozidlo zapůjčí i s najatým saúdskoarabským řidičem. Diplomatické opancéřované vozidlo se mělo v prosinci přepravit z Rijádu do Gazy po vlastní ose. Vzdušnou čarou přes Jordánsko jde zhruba o 1200 kilometrů. „Česko opravdu nabídlo obrněný vůz, nakonec byl ale odmítnut,“ sdělil týdeníku EURO zástupce vedení mise EU BAM v Rafahu Julio de la Guardia. „Nabídku jsme odmítli ze tří důvodů. Za prvé proto, že šlo pouze o půjčku na tři měsíce. Za druhé kvůli příliš náročné přepravě vozidla na místo určení a nutnosti měnit před vjezdem na území Izraele poznávací značky. Posledním důvodem odmítnutí bylo, že pancéřování vozidla bylo pro potřeby mise příliš slabé,“ dodal de la Guardia.
A vysvětlení českého ministerstva zahraničí? „Zájem o to vozidlo opadl,“ sdělil týdeníku EURO mluvčí Vít Kolář. „Odmítli ho. Že děkují, ale že už není třeba,“ dodal.

Pomáhají všichni.

Evropská unie zatím nemá s pořádáním monitorovacích, policejních nebo vojenských akcí příliš zkušeností. Operace „EU BAM“ v Rafahu je v pořadí dvanáctou společnou misí unie pod hlavičkou Evropské bezpečnostní a obranné politiky. Její zástupci momentálně působí na území Bosny a Hercegoviny, v Kongu, Iráku, Súdánu, Indonésii a právě v pásmu Gazy. Na rafahský hraniční přechod hodlá unie vyslat přibližně padesát svých lidí a na místě najatých sil. Jen letos přijde mise evropské státy na šest milionů eur. Největším sponzorem operace bude s příspěvkem půl milionu eur Německo. Personál poskytne většina starých členských států Evropské unie. Některé už také přislíbily zapůjčit potřebný materiál, od laptopů a mobilních telefonů až po obrněné transportéry. Například Velká Británie do mise vyšle sedm obrněných vozidel vybavených nejnovější monitorovací technikou v hodnotě 900 tisíc eur. Rafahský hraniční přechod začal fungovat v pátek 25. listopadu. Je jako historicky vůbec první hraniční přechod pod přímou kontrolou Palestinců. Až do letošního září byl ovládaný výhradně izraelskými vojáky a příslušníky tajných služeb. Po odchodu osadníků a stažení vojáků se Palestinci dohodli s Izraelem na převzetí kontroly. Ovšem pod podmínkou, že dění na přechodu bude monitorovat „třetí strana“, tedy Evropská unie.
Zástupci unie ale nebudou jen „monitorovat“. Mají například za úkol zadržet hledané osoby včetně podezřelých teroristů a ponesou odpovědnost prakticky za všechny případné potíže. Evropská unie bude muset zaručit i to, že Izrael dostane od Palestinců všechny domluvené informace o osobách, které přechod používají. Izrael by měl od palestinských pohraničníků dostávat i „videomonitoring v reálném čase“.

  • Našli jste v článku chybu?