Menu Zavřít

SLINGSHOT II VYJÍŽDÍ

21. 9. 2001
Autor: Euro.cz

Scania

PRAHA – Novinky tohoto měsíce se netýkají jen osobních vozů. Na okruhu v Mostě bude totiž 31. srpna až 2. září při příležitosti konání závodu Czech Grand Prix 2001 jezdit unikátní nákladní závodní vůz Slingshot II. Tento stroj sestrojil na platformě vozu Scania Švéd Sven–Erik Bergendahl. Spolupráce mezi Scanií a Bergendahlem začala před více než deseti lety. Dohodli se tehdy, že se pokusí vyrobit nejvýkonnější závodní truck na světě. Švédský konstruktér se pustil do práce a vznikl Slingshot I. Motor dosahoval do té doby nevídaných 4000 otáček za minutu, vůz byl schopen vyvinout fantastickou rychlost. Vše ale nakonec nefungovalo na sto procent. Bylo třeba vůz doladit.

Výsledkem další práce je Slingshot II, který může konkurovat i těm nejlepším dragsterům ve Spojených státech. Tento šestitunový krasavec absolvoval zatím jen několik tajných testovacích jízd a výstavnickou show v holandském Assenu. Kabinu Slingshotu II tvoří o 40 centimetrů snížená klec Scania s ručně vyklepaným zadním dílem ze čtyři milimetry silného hliníkového plechu. Rám je kompletně zakrytovaný v odlehčeném hliníku. Ze stejného materiálu je také vyrobena sluneční clona, právě tak jako nárazník, deflektor a zadní křídlo. Uvnitř zabudovaný elektronický řídící systém slouží ke kontrole všech potřebných hodnot.

bitcoin_skoleni

Čtrnáctilitrový průmyslový motor Scania V8 v novém modelu zůstává a jeho vnitřek se až na některé tolerance nemění. Kompresní poměr byl snížen z 16:1 na 11:1, aby se omezil tlak ve válcích během spalování na přijatelnější hodnoty. Maximum se pohybuje kolem 300 barů. Nevýhodou sníženého kompresního poměru je pomalejší start motoru, kterému se předešlo instalováním předehřevu vzduchu. Při studeném startu se i voda v chladiči od ohřívačů motoru ohřeje na 50 °C.

Zadní náprava je originálem z dílny společnosti Scania, ale diferenciál je v tomto případě trvale uzamčen pro snazší přenos síly na všechna čtyři kola. Po 402 metrech by mělo být dosaženo rychlosti 200 km/hod a vůz by měl ujet čtvrt míle za o něco málo více než dvanáct sekund. Rychlost zpočátku závisí na přilnavosti kol. Atraktivní vzhled dodal vozidlu známý výtvarník Ray Hill. Použil moderní matně stříbrnou barvu s odvážným vzorem, který ještě více podtrhl nevšední design trucku.

  • Našli jste v článku chybu?