Některé regulační problémy přetrvávají pět let, tvrdí šéf Českého Telecomu
Outsourcing údržby sítě Českého Telecomu (ČTc) přinese největší telekomunikační firmě v zemi úspory v řádech desítek procent. To v případě, že bude pilotní projekt, který pro Telecom zajišťuje společnost Siemens, „přetaven“ do plnohodnotného outsourcingu celé sítě. „Cílem pilotu je potvrdit, že dodavatel je schopen uřídit proces tak, aby se vešel do definované ceny a splnil kvalitativní a kvantitativní kritéria,“ říká v rozhovoru pro týdeník EURO šéf ČTc Gabriel Berdár.
EURO: Hospodářské výsledky Českého Telecomu za loňský rok předčily očekávání analytiků i trhu, spokojen je i management firmy. Myslíte, že Telecom funguje na maximum svých současných možností? BERDÁR: Když jsme na začátku loňského roku vyhlásili cíl dostat se přes 100 tisíc zákazníků širokopásmového internetu ADSL, málokdo věřil tomu, že to zvládneme. Šlo to i s prakticky nulovou podporou ze státního rozpočtu, na rozdíl od řady jiných zemí. Pozitiva za loňský rok rozhodně převažují, nicméně nikdy nebudu říkat, že vše je naprosto stoprocentní a že byznys nemůže být lepší. V hromadě věcí musíme přidat, musíme stále zlepšovat především přístup k obsluze zákazníků a ix dalších věcí. Generálně se ale v loňském roce nestalo něco, co by se výrazně nepovedlo.
EURO: Začali jste zvažovat expanzi za hranice České republiky, preferujete akvizici již fungující telekomunikační firmy, nebo jste pro založení zcela nové společnosti na zelené louce? BERDÁR: Nepreferujeme jeden ani druhý způsob, nicméně jsme vybaveni potřebnou finanční kapacitou pro jakýkoliv typ expanze. Půjde o to, jakým způsobem bude potenciální expanze naplňovat naše kritéria návratnosti. V podstatě je to pro nás mnohem důležitější než výběr konkrétního teritoria či typu expanze. Rozhodovat se bude jen mezi tím, co je pro nás výhodnější.
EURO: Zaměřujete se v zahraničí čistě na byznys fixních linek, nebo uvažujete také o podnikání v mobilních sítích, eventuelně o konvergenci obou způsobů? BERDÁR: Zvažujeme všechny tři alternativy. Pokud se bavíme o nějaké cílové společnosti, zajímá nás její současná výkonnost, výhled do budoucna, rozložení sil na trhu a kapacita jejího dalšího růstu, včetně výkonnosti konkurentů, kteří samozřejmě ovlivní způsob expanze. Všeobecně ale věřím na integrovaného poskytovatele telekomunikačních služeb, ukázalo se, že konvergence mezi mobilními a pevnými technologiemi je směr, kterým se telekomunikační byznys ubírá. Reflektujeme to, co zákazníci chtějí, například levné volání a posílání SMS zpráv z mobilu a výhodné pevné připojení k internetu. Nyní se navíc ukazuje další zajímavý směr, kterému věříme, a to je konvergence telekomunikací a produktů informačních technologií. To je takzvaná technologická konvergence, další je průnik klasických telekomunikačních technologií do oblasti obsahu, cesta kterou chceme jít, a v podstatě ji už dnes nabízíme, například v podobě portálu Starzone.cz nebo Eurotel Live.
EURO: Je v rámci konsolidace českého telekomunikačního trhu možné, že by Český Telecom projevil zájem o některého z operátorů, například pro doplnění portfolia? BERDÁR: V této zemi v zásadě není žádný operátor, který by z hlediska nabídky služeb, nebo z technologického hlediska, mohl Český Telecom něčím doplňovat. Mezi velkými, čistě telekomunikačními operátory, se kterými má význam se bavit, dnes neexistuje firma, která by nabízela technologie či infrastrukturu, jež nemáme k dispozici. Pokud bychom uvažovali o akvizicích, byly by to nejspíše specializované firmy zaměřené na rozvoj určitých služeb, které nejsme schopni sami tak rychle vyvinout už kvůli know-how, jež daná společnost má. Nevylučuji, ale zatím ani nepotvrzuji, že bychom se něčemu takovému věnovali. Zatím ne.
EURO: Loňský rok byl prvním v historii, kdy Český Telecom stoprocentně ovládal a kontroloval svou mobilní dceru, společnost Eurotel. Považujete podnikání v byznysu mobilních služeb za jednodušší než v pevných linkách? BERDÁR: Každý si může najít kumulovanou výši žalob v jedné z těchto oblastí, která je regulovaná. Finanční úroveň žalob téměř dosahuje hodnoty celoročních tržeb celého regulovaného odvětví. Porovnejte to s oblastí, v níž jsou služby neregulované, kde výše žalob ani zdaleka nedosahuje takových čísel. Poté si velmi lehce odvodíte, co je, a co není jednodušší.
EURO: Hospodaření Telecomu v roce 2003 bylo zatíženo téměř desetimiliardovým mimořádným odpisem, mimo jiné kvůli regulaci v oblasti cen. Vloni jste k žádnému odpisu nepřistoupili, znamená to, že se regulační prostředí zlepšilo? BERDÁR: Ne. Principiálně se pro nás jako pro společnost nic nezměnilo. K 1. květnu 2004, tedy ke dni vstupu Česka do Evropské unie, měl fungovat nový zákon o elektronických komunikacích, který snad bude některé problémové otázky řešit. Bohužel, nabral zpoždění, a i proto některé problémy týkající se regulace v podstatě přetrvávají již od roku 2000.
EURO: Od začátku dubna se bude o výstavbu a údržbu vnější sítě ČTc starat formou outsourcingu společnost Siemens. BERDÁR: Díky transformačnímu programu jsme analyzovali náklady na jednotlivé činnosti, kromě jiných i na údržbu sítě. Připomínám, že péče a zodpovědnost o zákazníka nadále zůstává na nás.
EURO: Pokud se tedy rozhodnete pro rozšíření outsourcingu na celou síť, jak velkou finanční úsporu to bude pro Telecom znamenat oproti stavu, kdy jste se o síť starali sami? BERDÁR: Počítejte s dvoucifernými čísly z hlediska procentní výhodnosti.