Menu Zavřít

Slováci pronajmou bratislavské letiště. Zájem hlásí Číňané

15. 11. 2016
Autor: profimedia.cz

Slovenský ministr dopravy Árpád Érsek se údajně domluvil s premiérem Robertem Ficem na vypsání soutěže na pronájem bratislavského letiště. Podle ředitele letiště hlásí zájem čínské aerolinky.

Provoz Letiště M. R. Štefánika zřejmě připadne do rukou soukromníka po tom, co o možnosti dalšího rozvoje vzdušného přístavu jednal ministr dopravy s premiérem. Šéf resortu dopravy si ještě plán nechá schválit na vládní schůzce.

„Pokud budu mít souhlas vlády, jsem rozhodnut letiště pronajmout. Přijatelný by byl třicetiletý pronájem,“ uvedl Árpád Érsek pro deník SME.

Ačkoliv se slovenská vláda tomuto kroku chtěla vyhnout, s rozvojem letiště si státní podnik neví dát rady. Jak na podzim uvedl šéf bratislavského letiště Ivan Trhlík, firma potřebuje se získávání nových linek a modernizací letištních prostorů pomoc silného soukromého partnera. Areál letiště prý vyžaduje několikamiliardové investice.

Jak Trhlík v září uvedl, o provoz letiště v Bratislavě projevila zájem Hainan Group. Čínská letecká společnost Hainan Airlines provozuje také linku z Prahy do Pekingu. Podle představitelů slovenské vlády by mohli Číňané pomoci kabinetu Roberta Fica naplnit část programového prohlášení, které zmiňuje zřízení národního leteckého dopravce.

Jak konkrétně by mohla čínská pomoc vypadat, zatím ve vládě nekomentují, podle spekulací médií by však státním aerolinkám mohla firma z komunistické země zapůjčit část flotily letadel.

Ztráta a konkurence

Letiště M. R. Štefánika trpí kromě jiného blízkostí známého konkurenčního vídeňského letiště Schwechat. Rakouská firma ovládá také letiště v Košicích, čímž konkurenci na malém území znásobuje.

Podle údajů agentury Finstat společnost Letiště M. R. Štefánika - Airport Bratislava v roce 2015 prohloubila ztrátu o 9 procent na 7,3 milionu eur, tedy asi 197 milionů korun.

MM25_AI

Slovensko se v minulosti pokoušelo ztrátovost podniku vyřešit privatizací. První vláda nynějšího premiéra Roberta Fica však od prodeje v roce 2006 odstoupila. Důvodem bylo, že vítěz tendru, konsorcium firem v čele s vídeňským letištěm, nezískal potřebný souhlas antimonopolního úřadu.

Čtěte také:

Trať na letiště? Do osmi let a za 20 miliard

Dálnice bez soutěže? Firmě Cintra se ve střední Evropě daří


  • Našli jste v článku chybu?