Do Prahy se postupně vrací z Tokia plátna Slovanské epopeje Alfonse Muchy. Zatím dorazily dvě sady obrazů, poslední by měla přiletět tento týden. Uvedl to radní Jan Wolf (KDU-ČSL/STAN). Epopej byla v Japonsku vystavena od 8. března do 5. června a vidělo ji na 662 tisíc diváků. Zda bude zapůjčena do dalších měst, není jasné.
„Plátna, která již dorazila do Prahy, jsou nyní v depozitáři Galerie hlavního města. Tady je budou zkoumat odborníci, kteří zjistí, v jakém jsou plátna stavu,“ řekl Wolf.
Právě na základě výsledku zkoumání následně Praha rozhodne, zda epopej případně vycestuje do dalších měst. Zájem v minulosti projevily města například v USA, Jižní Koreji nebo Číně. Wolf už na začátku června řekl, že podle zpráv z Japonska jsou obrazy ve výborném stavu.
Podívejte se na Slovanskou epopej:
Výstava byla v Tokiu ukončena v pondělí 5. června, kdy si ji prohlédlo na 13 682 diváků. Celkem ji v Japonsku vidělo 661 901 lidí. Loni v pražské Národní galerii zhlédlo epopej 119 675 lidí s denním průměrem 385 návštěvníků. Výstava tam ale měla charakter trvalé expozice a byla přístupná téměř pět let.
Cyklus maloval Mucha na zámku Zbiroh od roku 1910 celkem 18 let. Tvoří jej 20 velkoplošných obrazů inspirovaných slovanskou mytologií a dějinami českého národa. Epopej byla až do roku 2011 vystavena na zámku v Moravském Krumlově.
Přečtěte si o sporu o Slovanskou epopej:
Soud rozhodl: Slovanskou epopej vlastní Praha
Od roku 2010 je zařazena na seznam kulturních památek. Obrazy vlastní Praha, které je Mucha daroval. Jeho podmínkou bylo, aby město vystavělo na své náklady vhodnou budovu pro jejich vystavení. Zatím ale neexistuje.
Současné vedení města plánuje její stavbu na Těšnově, konkrétní kroky směřující k výstavbě zatím neudělalo. Přemístění díla do Prahy vyvolalo nesouhlasné reakce nejen v Moravském Krumlově a na jihu Moravy, ale soudní cestou se mu snažil zabránit i malířův vnuk John Mucha, který požadoval trvalé umístění v nové galerii.