Rozkaz platí od 28. září, kdy se v okrese Nitra zřítil jeden z posledních funkčních strojů 29, které má Slovensko k dispozici. I když letectvo vlastní celkem dvanáct těchto značně zastaralých stíhaček sovětské výroby, podle zdrojů ze slovenských vzdušných sil byly ve stoprocentně provozuschopném stavu před 28. září pouze tři z nich. Bratislava oficiálně nekomentuje technický stav své nadzvukové letky závislé na dílech a opravách z Ruska, její slabost ovšem nejlépe dokazuje to, že se ještě nikdy nezúčastnila zahraniční mise Air Policing, v rámci níž členové NATO hlídají vzdušný prostor svých spojenců.
Stále reálněji se tak jeví, že ochranu slovenského nebe budou muset převzít čáslavské supersoniky Jas-39. Umožňuje to dohoda, kterou Praha s Bratislavou dojednala na začátku loňského roku. Slovenská nadzvuková bída potrvá minimálně do roku 2022, kdy by měla dorazit první z celkových čtrnácti amerických stíhaček F-16, za něž bude Slovensko platit v přepočtu dohromady 41,6 miliardy korun. •