Slovenský výběrčí mýta SkyToll poslal stížnost k Evropské komisi na prodloužení smlouvy na výběr českého mýta se společností Kapsch. Bojí se toho, že české soudy konstatují porušení zákona, ale nesjednají nápravu. Správu mýtného systému s dosavadním provozovatelem prodloužilo ministerstvo dopravy bez výběrového řízení.
Ministerstvo za přidělení zakázky za více než pět miliard korun bez výběrového řízení nedávnou potrestal milionovou pokutou Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ÚOHS. Ministerstvo dopravy smlouvu s Kapschem zdůvodňuje problémy, které vznikly už při jejím podpisu před deseti lety.
Transparentně to prý nešlo
Transparentní výběrové řízení podle ministerstva nebylo možné vypsat především kvůli tomu, že původní smlouva neumožňuje státu nakládat s daty ze systému, které jsou majetkem Kapsche až do konce provozu. Zájemcům tak úřad nemohl poskytnout relevantní údaje pro podání nabídek k soutěži.
Přečtěte si o pokutě, kterou kvůli smlouvě s Kapschem dostalo české ministerstvo dopravy: Ministerstvo dopravy dostalo milionovou pokutu. Kvůli smlouvě s Kapschem |
Původní kontrakt s Kapschem vyprší koncem letošního roku. Prodloužení dosavadní smlouvy podle ministerstva otevře cestu k přípravě otevřené a technologicky neutrální soutěže na další správu mýtného systému. Nový dodatek má zároveň umožnit hladký přechod systému na nového provozovatele. Za předpokládané tříleté prodloužení smlouvy získá Kapsch nejvýše 5,269 miliardy korun.
Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard Kč, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy Kč.
O mýtu a firmě Kapsch čtěte více:
Tržby Kapsche se zvýšily o třetinu, dostaly se nad 4 miliardy
Mýto? Čistě problém Babiše, říká ČSSD