Jak vypadá úspěšný byznysový rok, o tom by mohl vyprávět slovenský startup DNA ERA, který je na tamním i českém trhu lídrem v oblasti DNA analýzy a rekreačního genetického testování. Společnost vloni zaznamenala meziroční nárůst tržeb o 700 procent s celkovým obratem téměř 20 milionů korun.
O služby spojené s poskytováním informací o zdraví mají lidé stále větší zájem. Ještě před pár lety se ale s podobným projektem v Evropě, natož v té střední a východní, málokdo setkal a za kvalitními DNA testy se muselo letět například až za ,velkou louži‘.
„Při studiích na vysoké škole jsem vycestovala do Spojených států a absolvovala genetický test. Přišlo mi to skvělé, protože na Slovensku tehdy nic takového nebylo dostupné. Říkala jsem si, že je to škoda, že tu možnost by měl mít každý, a tak vzniknul nápad na založení DNA ERA,“ vzpomíná v rozhovoru s redakcí Euro.cz šéfka startupu Michaela Šišková. Společně s manželem pak začala dávat dohromady tým genetiků: „Ideálním cílem bylo, aby díky nám lidé mohli být o krok vpřed vůči onemocněním a mít tu moc řídit prevenci s předstihem, což se daří.“
Kromě genetických testů ale společnost plánuje do nabídky zahrnout i další služby, které budou zaměřené na různé oblasti zdraví. „Chceme vytvořit takzvaný marketplace, kde by zákazník měl všechno na jednom místě. Uvidí zde informace o svém zdraví a dostane také možnost konzultovat výsledky s dalšími odborníky, například nutričními specialisty, se sportovními trenéry, lékaři,“ přibližuje vizi spoluzakladatelka. Zákazníci v současnosti mohou vybírat ze tří balíčků, a sice základního zdravotního testu, dále pak lifestylového, který je zaměřený na výživu a sport, a komplexního. Ten je pro změnu složen z obou předchozích variant.
„Když si někdo objedná naši službu, kurýr mu přiveze zkumavku s vatovou tyčinkou. Pak už jen stačí provést výtěr vnitřní části líce, a ze strany klienta je hotovo. Celý proces probíhá anonymně, na vzorcích není jméno, ale pouze číslo. Posíláme je pak do naší partnerské certifikované laboratoře v Německu, kde se provádí takzvaná genotypizace. Zákazník dostane výsledky do pěti týdnů. Co se týče jednotlivých testů, jeden stojí 169 eur (zhruba 4200 korun), komplexní balíček máme za 299 eur (7400 korun),“ upřesňuje Šišková.
V jednoduchosti je krása
Vedle kvalitní analýzy testů si startup zakládá rovněž na kvalitní komunikaci. „Naším cílem je, aby výsledky testů byly podané takovou lidskou formou. U doktora často dostaneme nějaké informace, u nichž ve výsledku nevíme, jestli je to dobře, nebo špatně. My pracujeme s jednoduchými pomůckami, jako je například barevný semafor, který ukazuje míru rizika, závažnost. Chceme to zkrátka podávat srozumitelně. Když totiž někdo neví, co z těch testů a vyšetření vyplývá, může zpanikařit, zbytečně se začít bát, a pak třeba udělat nějaké špatné rozhodnutí při dalším postupu. Chceme, aby od nás člověk odcházel s pocitem, že všemu rozumí, a mohl se rozhodovat zcela vědomě,“ vysvětluje marketingový ředitel společnosti Dominik Illek.
Ve webové aplikaci DNA ERA najde zákazník všechny potřebné informace, žádné složité dohledávání tak nehrozí. Co onemocnění znamená, jak často se vyskytuje v populaci, jaká genetika za tím stojí, co může dělat v rámci prevence – to vše klientům zodpoví tým genetiků, který čerpá z aktuálních vědeckých studií z garantovaných časopisů, jež probíhaly na dostatečném vzorku lidí z evropských zemí (genotypy populací z různých koutů světa se totiž mohou odlišovat). Texty na stránkách společnosti poté ještě kontrolují další odborníci z příslušných odvětví.
Samotný vzhled webu odpovídá tomu, na čem si slovenská společnost zakládá, tedy srozumitelnosti. Na stejném principu funguje i platforma, na níž se lidem zobrazují výsledky testů. „Snažili jsme se z ní vytvořit takové přátelské prostředí. Je to barevné, hravé, plné ilustrací. Vývoj aplikace máme ve své gesci, což nám lépe umožňuje rychle reagovat na zpětnou vazbu od klientů. Často se jich, ale i náhodných lidí, ptáme, zda třeba rozumí té a té funkci, jestli ví, k čemu je tohle tlačítko. Takže se na vývoji vlastně podílejí s námi,“ doplňuje Illek.
Další expanze na dohled
Že se výše popsaný přístup vyplácí, dokládá vydařený minulý rok, který byl z pohledu DNA ERA zlomový. „Do velké míry tomu úspěchu pomohla investice od Crowdberry, kterou jsme podepsali v prosinci 2020. Vloni jsme tak do marketingu mohli dát mnohem více peněz, oslovit větší množství zákazníků. Rok jsme ukončili s tržbami okolo 20 milionů korun, což pro nás meziročně byl 700procentní nárůst. Nedá se říct, že by ten růst byl v průběhu roku stejný, pozorujeme velkou sezónnost. Listopad a prosinec jsou tím nejsilnějším obdobím,“ přibližuje Šišková.
Není proto divu, že po vydařeném roce začal startup uvažovat o expanzi do zahraničí. „Vloni jsme zavítali do Česka, Slovensko je ale pořád náš hlavní trh. Letos, pravděpodobně ve třetím kvartálu, plánujeme expandovat do Polska, nicméně jsme zvědaví, jak se to i vzhledem k současné situaci na Ukrajině vlastně celé vyvrbí,“ dodává šéfka. Její kolega rovněž upozorňuje, že kam a jak moc se bude společnost posouvat, závisí i na podpoře ze strany investorů.
„Abychom mohli naše služby a aktivity dále rozvíjet, budou pro nás klíčové investice přes již zmíněnou platformu Crowdberry. V minulém týdnu jsme spustili nové investorské kolo, zatím se ale cítíme, abych tak řekl, na pevné půdě a myslíme si, že částky milion eur, kterou bychom chtěli od investorů získat, nakonec dosáhneme,“ predikuje Illek. Platforma Crowdberry umožňuje poskytnutí i menšího finančního obnosu, takže se do podpory může zapojit téměř kdokoliv.
Testy odhalí i předpoklady ke stárnutí pleti
V uplynulém roce se DNA ERA podařilo oslovit tisíce nových zákazníků. Většina z nich je starší 30 let, nezřídka se však stává, že rodiče objednávají testy i pro svoje děti. „U genetických testů nezáleží na tom, kolik vám je, můžete je podstoupit ihned po narození. Nicméně platí, že služby využívají spíše dospělí lidé a ti ve vyšším věku. Pro ně na webu máme sekci o tom, jak naše tělo vstřebává různá léčiva, což jsou důležité informace například pro jejich lékaře,“ říká Šišková.
Nejsou to ale jediné speciální služby, které má startup v nabídce. V provozu už je i funkce porovnávače, díky níž si lidé mohou své genetické predispozice porovnat se slovenskými vrcholovými sportovci. Cílem této služby je motivovat lidi k tomu, aby se začali více hýbat. Vedle toho plánuje společnost představit ještě další dvě novinky. V rámci nich hodlá v horizontu několika příštích týdnů spustit beauty sekci, kde se zákazníci budou moci dozvědět, jaké mají predispozice ke stárnutí pleti, kvality zubů nebo vypadávání vlasů. Ta druhá se pak zaměřuje na mentální zdraví.
„Vzhledem k současné situaci na Ukrajině možná tuto službu spustíme dřív. Součástí toho bude konzultace s psychologem, čímž chceme nabourat tabu o tom, že řešit svoje psychické problémy s odborníkem je nějaký projev slabosti. Spojíme to i s naší DNA analýzou, díky níž jsme schopni předpovědět, kdo má jaké předpoklady k psychickým problémům nebo různým poruchám,“ uzavírá Šišková.