MARIÁN BROŠKOVIČ, GENERÁLNÍ ŘEDITEL AAA AUTO SLOVENSKO - Společnost AAA Auto na Slovensku se dostala mezi pětadvacet největších obchodníků v zemi. Její generální ředitel Marián Broškovič tvrdí, že zákazníci na Slovensku jsou mnohem náročnější.
Proč jste se rozhodli vstoupit na slovenský trh?
Hlavní motivací bylo, že se tomuto byznysu dařilo v České republice. Oba trhy byly velmi podobné, ale rozdíly existovaly. Vstup na trh, kde jsou podmínky na podnikání přibližně stejné, byl jen logickým vyústěním. Společná minulost zemí, podobné návyky zákazníků – to jsou prioritní důvody, proč investovat na Slovensku.
Říkáte, že rozdíly byly. Znamená to, že už nejsou?
Slovensko je menší trh, proto má i menší zdroje, což stále platí. Hlavně v našem oboru, ve výkupu aut.
Druhý přetrvávající rozdíl je v zákaznících. Lidé na Slovensku jsou náročnější, věnují se nákupu auta detailněji, nenakupují tak intuitivně jako čeští zákazníci. Kladou větší důraz na kvalitu.
To je pro vás dobře, nebo špatně?
V době našeho příchodu na trh byla relativně neexistující konkurence. Proto byl bezproblémový a rychlý.
Jak je na tom konkurence nyní?
Udělala velký krok vpřed. Vnímáme to, protože jsme sami museli upravit některé služby – například prodloužit dobu na výměnu vozu z 24 na 72 hodin.
Jaké jsou rozdíly v podnikaní na Slovensku a v Česku?
Pokud jde o náš byznys, v dobách našich začátků existovaly větší rozdíly v možnosti financovaní koupě ojetých aut. Český trh byl rozvinutější. Financovaní bylo dostupnější, zákazníci měli k dispozici nižší akontace, delší čas splácení. Měli víc alternativ přefinancování ojetého automobilu, než jaké existovaly na Slovensku, kde bylo široké portfolio možností vázané jen na nové vozy. V současnosti se finanční trh v obou zemích vyrovnává.
V Česku je opět volnější dovoz aut. Absence evropských certifikátů COC, žádná kontrola původu vozidel, to vše na Slovensku omezuje dovoz ojetin ze zahraničí. Pohled na dovoz je striktnější.
Vnímáte rozdíly z hlediska administrativních bariér a legislativy?
Nedá se to úplně srovnat. Při příchodu na Slovensko jsme už měli know-how a věci, které zpomalovaly vstup na český trh, už neexistovaly. Přesto lze říci, že administrativní část vstupu byla mírně náročnější na Slovensku. Současná administrativní náročnost podnikání je v obou zemích srovnatelná. Na Slovensku jsou lhůty na některé úkony delší. Odvodové zatížení firem i zaměstnanců je nižší v Česku. Ale z daňového hlediska je Slovensko pro české investory velmi zajímavým cílem.
Máte problém se stále rostoucími platy?
Cena práce roste každoročně, což nás nutí zefektivňovat procesy. Ale stoupá i koupěschopnost. Za letošní první pololetí se prodej nových aut na Slovensku meziročně zvýšil o 15 procent, to je radikální nárůst. Svědčí to o tom, že kupní síla je vyšší a produkty finančního trhu kvalitnější.
Dotkla se vás změna vlády?
Nás se týkalo zavedení kontroly původu. Je to komplikace, na druhou stranu ji vítáme, protože naše nabídka bude tím pádem zcela čistá. Dále je to regulace výše úroků z půjček, když vláda omezila RPMN (roční procentuální míru nákladů). Důraz klademe na ochranu zaměstnance, právo je v této oblasti mnohem striktnější než v České republice. Je to sice v souladu se sociální politikou, kterou vláda hlásá, na druhou stranu to limituje podnikatele.
Podnikatelským prostředím letos hýbe euro. Co znamená pro vás?
V zásadě kopu práce. S eurem je spjato mnoho dílčích úkolů, které musíme udělat. Pár týdnů jsme měli pocit, že trh reagoval na euro opatrně. Jako kdyby lidí zvažovali, zda budou do něčeho investovat. Nicméně problémy při přechodu na euro neočekáváme.
Jaké nejvyšší náklady vás v souvislosti s eurem čekají?
Připraven musí být informační systém, mzdový systém, změnit musíme tiskové sestavy, ale také komunikaci směrem k zákazníkovi. Dochází k něčemu, co připomíná změnu obchodní značky – je nutné vyměnit všechny tabule, cenovky. Je to naše první zkušenost přechodu na euro a čerpat z ní budou i další pobočky v sousedních zemích.
Bude mít euro nějaký efekt na váš byznys?
Obecně neočekáváme, že by se chování zákazníka po zavedení eura výrazně změnilo. Ale Slováci si budou moci lehce srovnat cenu aut s tou v zahraničí.
V souvislosti s posilováním slovenské i české koruny se mnohokrát mluvilo o zlevňování vozů. Platí to také u ojetin?
Platí to při individuálních dovozech, protože při stabilních cenách v západní Evropě máte možnost koupit levněji auto v zahraničí. Prioritně cítíme, že se silnější korunou jsou lidé schopnější dovézt vůz z jiné země. A to je pro nás nevýhodné.