Janem Boháčkem
Úklid a čištění, zajištění chodu kanceláří, správy budov, závodního stravování a hubení škůdců – to vše dnes nabízí společnost ISS, světová jednička v oblasti facility services. Původně bezpečnostní agentura založená už v roce 1901 zaměstnává v současné době okolo půl milionu lidí ve více než 50 zemích. V Česku působí ISS od roku 1996 a její rozvoj má od 1. ledna v kompetenci nový generální ředitel Jan Boháček.
EURO: Do jaké ligy se chce ISS dostat? BOHÁČEK: Naše vize je o postupu ze současné ligy o patro výš. Cílem je vytvořit extraligu s hřištěm, na kterém budeme hrát první housle. Chceme z pozice lokálního lídra v úklidových službách posílit pozici jedničky v oblasti integrovaných facility služeb poskytovaných vlastními silami.
EURO: Chtít neznamená dosáhnout. V dobách krize nebudete jediní. BOHÁČEK: Určitě, v krizi přežijí silní. I přes tragické výsledky jsou však někteří zákazníci příliš velcí na to, aby padli a byli ponecháni osudu. Nejenom těm můžeme a dokážeme pomoci. Na naší straně stojí mezinárodní know-how ISS v oblasti integrovaných služeb, díky nimž je ISS lídrem facility managementu ve světě.
EURO: Buďte konkrétní. BOHÁČEK: Naše služba je strategické partnerství. Směřujeme ke vzdělávání klientů. Vzdělaný zákazník lépe definuje svoje potřeby, mnohem lépe spolupracuje. Vzdělávání půjde napříč všemi oblastmi, od vysvětlení výhodnosti najímání specialisty podpůrných činností k hlavní činnosti k přesnému nastavení očekávání neboli výkonnosti těchto služeb od samého počátku až k procesu stálého zlepšování jednotlivých činností. Chceme také, aby zákazník požadoval v naší branži nejvyšší kvalitu, plně v souladu se zavedenými normami a postupy platnými v rámci EU. Někteří zákazníci ani nevědí, co mají za svoje peníze požadovat.
EURO: Peníze jsou vždy až na prvním místě. Proč bych jako majitel firmy měl vůbec uvažovat o outsourcingu facility managementu? BOHÁČEK: Nejde o to, jak a za kolik vám někdo uklidí kanceláře. Jde o to, že míříme i na procesy ve vaší firmě, na zaměstnance, kteří fungují v rámci těchto procesů. Cílem je snížit náklady, zvýšit dosavadní kvalitu služeb, nabídnout i jiné, dosud neuvažované služby, některé naopak integrovat. Zvlášť u velkých společností tyto záležitosti fungují. Tento přístup je naší přidanou hodnotou. V prvním roce snižuje outsourcing facility managementu náklady až o dvanáct procent, v dalších letech o dvě až čtyři procenta ročně.
EURO: Na rozdíl od vedení však řadě zaměstnanců říkáte, že jsou zbyteční, v lepším případě neplní povinnosti v požadované kvalitě. BOHÁČEK: Vím, kam míříte. Slova jako mobilizace, přechod ke změnám a transformace znějí odpudivě zvláště lidem, kteří jsou změnami nejvíce zasaženi. Ať je změna jakákoli, na jejím konci musí být viditelný přínos. Jinak firmu rozložíte. Důležitá je časová posloupnost a srozumitelný projekt, jenž má podporu. Lidé a procesy tvoří základ našeho přístupu.
EURO: Není nakonec využití služeb facility managentu čistě a jenom otázkou peněz? BOHÁČEK: Je a není. Poměr kvality a ceny je důležitý a může se lišit u jednotlivých firem. Všem nemůžeme ušít stejný kabát. Důležitá je výchozí situace ve firmě a pak očekávání přínosu změn. Tomu se nastaví optimální řešení a jeho výsledky jsou monitorovány. Až poté lze říci, zda byla splněna očekávání a klient zaplatil za prvotřídní kvalitu.
EURO: A pokud odhlédneme od peněz? BOHÁČEK: Každý byznys se dělá pro peníze. Dnes si ani neuvědomujeme, kolik se na nás valí informací. Není problém je získat, je nutné vybrat ta správná, potřebná data a využít je pro svůj prospěch. Najmout si profesionály šetří čas a přenáší rizika byznysu na vaši konkurenci. Není smyslem dělat vše, ale především to, v čem jsem opravdu nejlepší.