K 1. září 2019 vznikl na českém trhu finančního poradenství silný subjekt, který bude významným hráčem i v rámci středoevropského regionu: necelý rok po akvizici společnosti Fincentrum švýcarskou skupinou Swiss Life totiž dojde ke sloučení aktivit skupiny v České republice pod jednu společnost. Co to přinese klientům? Jaké nové služby budou moci využít? I o tom jsme mluvili s Filipem Duchoněm, generálním ředitelem společnosti Fincentrum.
* Zmizí Fincentrum nebo Swiss Life Select z českého trhu?
To určitě ne. Každá z obou společností má své silné stránky a cennou firemní kulturu. Fincentrum je dlouhodobě špičkou komplexního finančního poradenství v oblasti pojištění, investic a úvěrů na bydlení. V hypotékách patří k největším zprostředkovatelům na trhu, každoročně sjedná úvěry v objemu podobném středně velkým bankám.
* A jakou specializaci bude mít Swiss Life Select?
Nehovořil bych přímo o specializaci.
Swiss Life Select je známá propracovanou nabídkou investic a služeb s vysokou přidanou hodnotou pro movitější klienty. To je to, proč ji klienti vyhledávají. I proto zůstanou obě obchodní značky a poradenské sítě zachovány. Klienti budou moci i po fúzi řešit své finanční potřeby s poradcem, na kterého jsou zvyklí.
* Velkým tématem finančněporadenského byznysu je IT podpora poradců. Bude tak velká firma, kterou po fúzi vytvoříte, schopná držet krok s novými trendy na trhu?
Fúze nám naopak pomůže být v této oblasti ještě lepší a agilnější. Jednou z prvních společných aktivit Fincentra a Swiss Life Select je klientský portál, který reaguje na směrnici EU PSD2. Jako první nebankovní subjekt na českém trhu spustíme klientský portál, ve kterém budou mít klienti na jednom místě informace o stavu a pohybech peněz na svých bankovních účtech. Na začátku půjde o účty u České spořitelny, Air Bank a ČSOB, postupně pak budou zpřístupněny účty u dalších bank.
* Co bude tou hlavní výhodou?
V běžném internetovém bankovnictví nevidí klienti informace o pojistných nebo investičních produktech od jiných zprostředkovatelů. U nás budou mít kompletní přehled všech finančních produktů.
Portál bude integrovat veškeré finanční služby, které klient využívá. To banky klientovi nenabídnou. Pokud navíc klient umožní svému poradci náhled na své účty, poradce získá přesné informace, které mu umožní velmi rychle navrhnout klientovi optimální řešení pro jeho měnící se finanční potřeby.
Výhodou portálu pro klienta je i kategorizace výdajů. Jeho platby - ať už prostřednictvím příkazů, nebo realizované kartou - jsou na klientském portálu Fincentra a Swiss Life Select roztříděny do kategorií, jako jsou bydlení, zábava, potraviny a další. Díky tomu klient uvidí, za co a kolik utrácí. Bude tak mít detailní přehled o svých financích.
* Asi by bylo namístě vysvětlit, co je to PSD2.
PSD2 je směrnice EU, která významně mění a ovlivňuje způsob provádění online plateb a poskytování informací v platebním styku. Má přinést konkurenci na bankovním trhu s cílem zlepšit úroveň finančních služeb zákazníkům.
* Budou klienti moci využít portál jen k nahlížení na všechny své účty, nebo i pro aktivní operace?
Ve druhé fázi vývoje portálu budou moci klienti z jednoho místa zadávat jednorázové platební příkazy na kterýkoliv ze svých bankovních účtů. Zároveň prostřednictvím aplikace bude možné spravovat finance i z mobilních zařízení. Výho da pro klienta je tedy zřejmá - ušetří čas a na jednom místě bude mít kompletní přehled o svých účtech. Pro klienta tedy znamená PSD2 možnost získat služby připravené na míru, protože s přístupem k bankovním datům bude finanční poradce znát přesně jeho finanční situaci. Bude to ale také vyžadovat vyšší kvalifikovanost finančních poradců.
* Změní to práci a přístup finančních poradců?
Pro poradce to bude mnohem zajímavější práce. Budou se moci více věnovat finanční analýze potřeb klientů. Bude to znamenat i mnohem užší vztah s klientem.
Na druhé straně si to vyžádá další vzdělávání finančních poradců. A to povede k tomu, že se bude český finančněporadenský trh diverzifikovat a příležitost budou mít zejména kvalitní poradci.
Díky PSD2 je výhodná pro klienta - ušetří čas a na jednom místě bude mít kompletní přehled o svých účtech.