Rozkoukat seriál na Netflixu v počítači, pokračovat na telefonu cestou do práce a zbytek dílu zhlédnout večer prostřednictvím aplikace v chytré televizi. Že žijeme v prostředí, kde se takzvané crossplatformní fungování webů a aplikací ustálilo na denním pořádku, si lidé ze zvyku už možná ani neuvědomují.
Ale ačkoli má tato služba běžnému uživateli zjednodušit život, vývojářům a marketérům může naopak způsobit nemalé starosti. Používání webů a aplikací na více zařízení současně může představovat problém například v případě analýzy nesourodých uživatelských dat. Česká společnost Smartlook zabývající se analýzou chování uživatelů webů a mobilních aplikací po celém světě proto přináší novou funkci, která kromě sjednocené analýzy nabízí také úsporu času. Ten pak mohou jednotlivé společnosti věnovat efektivnějšímu vývoji svých produktů.
„Spuštěním crossplatform analytiky chceme dát firmám do rukou nástroj, který jim umožní přehledně zaznamenávat, jak je jejich produkt používán, ať už jsou jeho uživatelé na mobilu, na počítači, nebo mezi nimi přecházejí,“ vysvětluje CEO Smartlooku Petr Janošík. „Pokud Smartlook například ukáže, že velký počet uživatelů při určitém kroku odpadává a přechází z webu do aplikace, provozovatel se může podívat na specifické případy, kdy a proč se tak stalo,“ dodává.
Výhodou pro firmy je také to, že nemusí trávit cenné hodiny manuálním zpracováním dat, namísto toho dostanou jednotné datasety. „Současný trend zároveň jasně ukazuje, že dnešní řešení jsou nedostačující,“ říká Janošík. Své tvrzení opírá o studii z roku 2020, kterou vypracovala společnost Google. Podle té představuje analýza napříč platformami problém pro vývoj softwaru.
Důležitost jednotné analýzy si navíc uvědomují i samotní klienti. V průzkumu méně než polovina ze 750 dotázaných marketérů odpověděla, že používá nástroj umožňující analýzu chování na vícero platformách současně, přestože 84 procent z nich označilo implementaci takového nástroje za velmi důležitou.
Další krok ke konsolidaci analytických nástrojů
Rozšířená analýza Smartlooku poskytuje vývojářům přehled o chování uživatele v rámci pohybu napříč platformami. To se může hodit třeba v případě, že chce klient vědět, zda si jeho aplikaci po kliknutí na výzvu k jejímu stažení lidé skutečně stáhli. A kolik takových uživatelů bylo. Doposud přitom bylo nutné zaznamenávat jejich kliky, pohyb a další úkony u jednotlivých platforem zvlášť.
„Když například uživatel upravuje text na notebooku, automaticky očekává, že si ho bude moci přečíst taky v mobilní aplikaci po cestě do práce. Crossplatform je zkrátka považován za samozřejmost. To nutí všechny – vývojáře, marketéry, ale také nás ve Smartlooku –, aby přicházeli s novými řešeními, jak analýzu dat zjednodušit,“ objasňuje CTO Ondřej Machek. Rovněž dodává, že crossplatform analytika je další metou na cestě ke konsolidaci analytických nástrojů.
Smartlook působí na trhu od roku 2016 a za tu dobu si získala důvěru klientů po celém světě, včetně značek Sky, Miele a Volvo. Vloni zaznamenala Janošíkova firma dosud nejvyšší opakující se roční tržby (ARR – Annual Recurring Revenue). Ty dosáhly hranice 107 milionů korun, což ve srovnání s předešlými 12 kalendářními měsíci znamená růst o 67 procent. A neméně úspěšná hodlá být i letos. Cíl si společnost stanovila na úrovni 130 milionů.
„Vím, že o nás do loňského roku nebylo tolik slyšet, a tak to možná pro některé bude znít až příliš ambiciózně. Ale za posledních několik měsíců jsme se dostali do hledáčku velkých zahraničních firem, které nás oslovily se zájmem o M&A, a s některými z nich jsme se v debatě dostali až k miliardové valuaci. Všechny nabídky jsme ale odmítli, protože jsme přesvědčeni, že jednou dokážeme být větší než ty firmy, které nás teď oslovují. Věříme, že si stavíme svého vlastního jednorožce – tedy firmu s miliardovou valuací v dolarech,“ komentoval koncem loňského roku Janošík.
Ten v otázce vysokých příjmů nezapomíná ani na své pracovníky. Jako první v Česku se letos koneckonců rozhodl zpopularizovat benefit ve formě zaměstnaneckých akcií.