Český premiér jako reklamní billboard luxusních značek La Martina a Cerruti
V pasáži pražského Slovanského domu nedaleko restaurace Kogo, oblíbené českými lobbisty, je boutique se zbožím italské módní značky Cerruti. Na ramínku zde visí i bílá košile, které si celý národ všiml, když si premiér Mirek Topolánek a jeho přítelkyně Lucie Talmanová vezli 29. července z porodnice domů syna Nikolase. Ano, tady ji koupil. I prodavačky si vzpomínají na návštěvu zákazníka z nejvyššího patra české politiky. Co ale znamenají tajemné černé číslice 18 a 81, kladli si otázku čtenáři novin i televizní diváci, nejen v Česku, ale i na Slovensku. Padaly dohady, že číslo 18 může být kryptogramem holých lebek (iniciály Adolfa Hitlera dle pořadí písmen v abecedě), 81 by zase mohl být počet poslanců ODS ve sněmovně. Až celou věc ozřejmil ředitel tiskového odboru vlády Martin Schmarcz. Jde o letopočet 1881, kdy byla firma Cerruti založena.
Kdo navštíví zmíněný boutique, nechá oči spíše na cenovce než na letopočtu. Topolánkova poporodní košile zde byla donedávna k mání za 4590 Kč. Nyní už je ve slevě, takže případní zájemci si ji mohou dopřát již za „pouhých“ 2295 Kč. Možná dobrý tip pro oživení šatníku opozičního lídra Jiřího Paroubka, který má dnes hlouběji do kapsy a stejně jako Topolánek vyměnil manželku za mladší slečnu. Ale luxus, to se k sociálnímu demokratovi tolik nehodí (příznačné je, že Stanislav Gross kdysi veřejně vystoupil v tričku Kenvelo).
Naopak předseda ODS jakoby všem v posledních týdnech dával na odiv, že na to má. Ještě častěji než v košili od Cerrutiho se nechává fotit v superluxusních košilích značky La Martina, která svůj originální styl vyjadřuje nepřehlédnutelným motivem z tradičního argentinského póla. Premiér a muži soupeřící na koních v řadě mutací. Někdy to až vypadá, že s výrobcem musí mít uzavřenu nějakou reklamní smlouvu, protože není snad týdne, aby v některé nezapózoval.
Košile a svetry stejné značky si oblíbil i podnikatel Peter Kovarčík, někdejší přítel Václava Klause, Topolánkova předchůdce v čele ODS. „Já to v Čechách ještě neviděl, kupuji to v zahraničí. Jedna košile stojí kolem 200 eur, ale mám desetiprocentní slevu. Zrovna v minulých dnech jsem je viděl v jednom luxusním obchodě v rakouském Bad Ischlu u alpských jezer. Je to dnes supermoderní, ale také superdrahá značka. Je vidět, že Topolánek má vkus,“ myslí si Kovarčík.
Otázkou je, kdo to předsedovi vlády shání a platí. „Premiér si kupuje oblečení sám a ze svých prostředků. Některé klasické košile si nechává šít u české firmy,“ uvádí vládní mluvčí Jana Bartošová.
Za změnou image lze vytušit vliv nové partnerky, ale ta říká, že mu do těchto věcí příliš nemluví. „On měl vždy dobrý vkus a že následuje aktuální módní trendy, na tom nevidím nic špatného,“ říká Lucie Talmanová, místopředsedkyně sněmovny. Košile si prý Mirek nakupuje většinou sám a pokud ví, tak výhradně v Praze. A co tomu všemu říká Pavla Topolánková, stále ještě manželka koaličního lídra? „K ničemu se nehodlám vyjadřovat. U košil mne zajímalo vždy jen to, kdo je vyžehlí,“ projevuje se jako žena-pragmatička.
Stejně jako v případě značky Cerruti se můžeme dohadovat, co asi argentinskými motivy La Martina Topolánek svým voličům vzkazuje. Lze se obávat, zda se při přípravě ekonomických reforem nevzhlédl v Jižní Americe. Každopádně by pro premiéra mohlo být překvapivým zjištěním, že za cenu jeho košile jsou miliony Čechů, Moravanů a Slezanů schopny se po celý měsíc nejen oblékat, ale uspokojovat i všechny další základní životní potřeby. Je to neuvěřitelné, ale nic jiného jim ani nezbývá. Doma na Ostravsku by mu o tom mohli vyprávět…
Texty k fotografiím
1) Jako z firemního katalogu. Před objektivem deníku MF DNES i s taškou La Martina.
2) Charita. S šéfem ČEZ Martinem Romanem (vlevo) na dobročinné akci v rámci karlovarského filmového festivalu.
3) Za pět litrů, nekup to! Na Topolánkově poporodní košili značky Cerruti zaujali občany číslice 18 a 81, ale zajímavá je i cena, 4590 Kč.
4) Po jednání o reformách. S košilemi La Martina se v rámci různých neformálních akcí mohou nyní seznámit i Topolánkovi spolustraníci a koaliční partneři.
5) Nechci slevu zadarmo. „Košile La Martina stojí kolem 200 eur, ale já mám desetiprocentní slevu“, říká podnikatel Peter Kovarčík. Premiér Topolánek by si za svou celorepublikovou propagační činnost zasloužil slevu alespoň padesát procent.