Češi slaví na východních trzích úspěch. Dokazuje to tuzemská firma Kvazar Plus. Poté, co výrobce dopravních zařízení dobyl ukrajinský trh, míří do Ruska. Tamním úřadům se totiž zalíbily tramvajové panely z dílny Kvazar Plus, které slouží pro výstavbu tramvajových tratí.
Zakázka za statisíce eur je na spadnutí. „Moskva projevila o tyto panely zájem, pokud bychom se dohodli, šlo by o zakázku v objemu 700 až 800 tisíc eur,“ uvedl jednatel společnosti Kvazar Plus Miloslav Černý.
Firma dokonce uvažuje, že by část výroby přesunula přímo do Ruska. „Tyto výrobky jsou totiž velice náročné na převoz, jeden panel váží přes pět tun, proto bychom rádi část výroby raději přesunuli tam,“ poznamenal Černý.
Dostat se na ukrajinský trh není nic jednoduchého a zvítězit například v ukrajinském výběrovém řízení není snadné. Ukrajinské úřady totiž preferují domácí výrobce, a to i kdyby byli dražší. Fungování na Ukrajině tak firmě usnadnila spolupráce se společností Bank Forum – jednou z deseti největších ukrajinských bank, která se podílí na financování exportu.
Bank Forum, jejímž většinovým vlastníkem je Commerzbank, zajišťuje financování obchodů i pro další české firmy. Například Kopos Kolín, která vyrábí elektroinstalační materiál, loni podepsala s ukrajinskou bankou obchod za půl milionu eur. K důležitým českým partnerům banky se řadí i firma Jovbak, jež distribuuje kompletní vybavení pro pekaře.
Kvazar Plus plánuje na Ukrajině trumfnout loňskou zakázku na řídící technologie pro trolejbusy za pět milionů eur. „Uvažujeme o spolupráci s Kyjevským dopravním podnikem, který by nakoupil autobusové karoserie z Běloruska, a my bychom tam dodali z Česka řídící zařízení a účastnili bychom se montáže. Letos by mělo jít o obchod za zhruba šest milionů eur,“ prozradil Černý.
Kromě tramvajových panelů a komplexních technologií pro řízení trolejbusů se firma podílí na revitalizaci starých českých tramvají. Na Ukrajině jich stále jezdí okolo dvou a půl tisíce, což je téměř polovina tamního „tramvajového parku“.