Smlouva na nový mýtný systém, kterou uzavřel stát se společností CzechToll/SkyToll je platná. Nejvyšší správní soud zrušil rozsudek Krajského soudu v Brně, který smlouvu dříve prohlásil za neplatnou.
Platnost smlouvy napadla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) společnost Kapsch, která mýtný systém provozovala do konce letošního listopadu. Ministerstvo dopravy podle Kapsche uzavřelo smlouvu s vítězem tendru v době, kdy platilo předběžné opatření zakazující podpis smlouvy. ÚOHS to ale odmítl a prohlásil smlouvu za platnou.
„Pravděpodobný další vývoj je ten, že proběhne druhostupňové řízení, které rozhodnutí ze září zruší pro nezákonnost,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Krajský soud totiž při svém dalším rozhodování musí vzít v potaz názor NSS, který říká, že předběžné opatření v době uzavření smlouvy již neplatilo.
„Nejvyšší správní soud nám dal zapravdu. Mýtná smlouva je platná a platná zůstane. Ministerstvo dopravy po celou dobu postupovalo správně, nezákonně postupovali jiní. Jsem zvědav, zda všichni, kteří tvrdili opak, nyní uznají, že se mýlili,“ uvedl Kremlík (za ANO).
Dohady okolo mýtné smlouvy skončily! Nejvyšší správní soud nám dal za pravdu. Mýtná smlouva je platná a platná zůstane. Ministerstvo dopravy po celou dobu postupovalo správně, nezákonně postupovali jiní. Jsem zvědav, zda všichni, kteří tvrdili opak, nyní uznají, že se mýlili.
— Vladimír Kremlík (@KremlikVladimir) December 4, 2019
Také CzechToll, který nové mýto spravuje, rozhodnutí uvítal. „Nejsme nadšeni z právních sporů, které výběr nového provozovatele mýtného systému provázely, ale férová soutěž pomohla dosáhnout českému státu miliardové úspory na provozu systému,“ uvedl mluvčí společnosti Miroslav Beneš.
Kapsch podal žalobu ke Krajskému soudu v Brně, který mu dal zapravdu a nařídil ÚOHS případ znovu projednat s ohledem na názor soudu. ÚOHS podal proti tomuto rozsudku kasační žalobu k NSS. Zároveň ale musel rozhodnout znovu v souladu s rozsudkem krajského soudu. ÚOHS tedy letos v září zakázal plnění smlouvy na mýto s ročním odkladem.
Arrivederci. Italské stavební firmy opouštějí české dálnice
Nejvyšší správní soud se nezabýval samotnou platností nebo neplatností smlouvy na nový mýtný systém. Posuzoval zejména to, zda v době jejího uzavření platilo nebo neplatilo předběžné opatření, které ÚOHS vydal v době, kdy zahájil správní řízení.
„Vzhledem k tomu, že po zániku předběžného opatření nebylo vydáno nové předběžné opatření, nebyla smlouva ze dne 20. 9. 2018 uzavřena v rozporu s vydaným předběžným opatřením, a proto nebyly z tohoto důvodu splněny podmínky pro uložení zákazu plnění ze smlouvy,“ uvedl v odůvodnění předseda senátu Ondřej Mrákota.
Zároveň ale NSS kritizuje také postup ÚOHS, který měl podle něj vydat nové předběžné opatření v okamžiku, kdy první předběžné opatření přestalo platit. Mluvčí ÚOHS ale upozorňuje, že ministerstvo smlouvu s CzechToll/SkyToll uzavřelo bezprostředně poté, co platnost předběžného opatření skončila.
„Ve věci došlo k bezprecedentnímu procesnímu vývoji, na který nebylo z naší strany možné reagovat, nicméně jsme učinili interní opatření, aby se taková situace nemohla opakovat,“ řekl Švanda.
Dále čtěte:
Komentář: Ještě nedávno stát sliboval, že mýtné brány nebudou měřit rychlost. Teď změnil názor
Stát neumí regulovat. Možná ani nechce
Elektronické dálniční známky zvýší výnosy o 220 milionů korun, vyplývá z návrhu zákona
Stát by převzetím mýta ušetřil za deset let dvě miliardy, tvrdí Kapsch
CzechToll posílí registrace do mýta, očekávané kolony by se měly výrazně zkrátit