Menu Zavřít

Smršť trestních oznámení

4. 7. 2005
Autor: Euro.cz

PAPÍRKY NA ŽVÝKAČKY Okolo českého vynálezu papírků na žvýkačky se začala množit trestní oznámení. Podnikatel Pavel Škarabela se snaží zabránit konkurenční firmě, aby vyráběla jím patentovaný produkt. Oznámení ale směřují i na podnikatele samotného. Tiskárny si stěžují, že jim neplatí dluhy.

Podnikatel Škarabela moc utrácí, říká jeden z jeho věřitelů.  foto: Profit - Tomáš Stingl 

PAPÍRKY NA ŽVÝKAČKY

MM25_AI

Okolo českého vynálezu papírků na žvýkačky se začala množit trestní oznámení. Podnikatel Pavel Škarabela se snaží zabránit konkurenční firmě, aby vyráběla jím patentovaný produkt. Oznámení ale směřují i na podnikatele samotného. Tiskárny si stěžují, že jim neplatí dluhy. Papírky, do kterých se zabalí sežvýkaná žvýkačka, mají veliký komerční potenciál. Zřejmě i proto se kolem českého vynálezu v poslední době vyostřil obchodní boj. Podnikatel Pavel Škarabela, který tyto takzvané pinkgy vymyslel a patentoval ve více než stovce zemí světa, podal trestní oznámení v souvislosti s tím, že dva brněnští živnostníci se snažili prodávat podobný výrobek (viz Profit č. 7/2005). Policie ale nyní případ odložila. „Ti výrobci předložili znalecký posudek, že se nejedná o porušení mého patentu. Takový posudek vám ale přece udělá každý znalec na požádání,“ zlobí se Škarabela. Chce proto dát věc k soudu a podat návrh na předběžné opatření. PAPÍRKY NA SEKYRU Trestní oznámení se ale valí i na samotného Škarabelu. Několika tiskárnám, které pro něj pracovaly, totiž neplatí dluhy. „Vyrobili jsme pro něj 24 tisíc kusů papírků. Odebral je, ale následně je odmítl zaplatit,“ říká Jan Bobřík z hlučínské tiskárny Baloušek. „Bylo to nekvalitní zboží a také jsem chtěl, aby mi na ně vystavili dobropis. Ten mi dodnes nedali,“ tvrdí Škarabela. „Když je podle něj zboží špatné, měl nám ho vrátit ke kontrole. To ale neudělal,“ oponuje Bobřík. „Hledal jsem s nimi cestu dohody. Ale oni dělají z běžného obchodního sporu mediální humbuk,“ kontruje Škarabela. Tiskárna na něj podala trestní oznámení, policie ale i tento případ po prošetření odložila. „Dál už ty peníze vymáhat nehodláme. Když vezmeme v úvahu vynaložený čas a náklady na soud, nestojí nám to za to,“ konstatuje Bobřík. JEŠTĚ CHVÍLI POČKÁME Peníze dluží Škarabela i tiskárně Delta Print v Boleticích nad Labem. Podle jejího ředitele Zdeňka Čvančary vyrobila firma pro Škarabelu již předloni propagační materiály za 200 tisíc korun. Podnikatel dodnes neuhradil asi 60 tisíc. Skončilo to dalším trestním oznámením. „U policie Škarabela potvrdil, že se k dluhu hlásí. Slíbil, že mi v těchto dnech pošle na účet první splátku deset tisíc korun. Zatím čekám,“ říká Čvančara. Víc než 70 tisíc korun dluží žvýkačkový magnát firmě Kastek komponenty z Březůvek. „Ať se potom nediví, že platí jakási průpovídka o božích mlýnech,“ konstatuje ironicky jednatel firmy Pavel Kadlček. Naráží tak na současné Škarabelovy problémy s výrobci, kteří se snaží okopírovat jeho nápad. „S firmou Kastek by to mělo být bez problému. Byl jsem dlouhodobě nemocen, ale už to řeším,“ tvrdí Škarabela. Firma Inkaso Třebíč, která na něm zmíněnou pohledávku vymáhá, to ale nepotvrdila. „Zatím se k tomu staví divně. Neplatí a tvrdí, že teď zaopatřuje nějaký úvěr. Počkáme ještě chvíli a pak přistoupíme k tvrdším opatřením - k trestnímu oznámení nebo exekuci,“ říká ředitel Inkasa Třebíč Pavel Veselý. MUŠLE NA ŽVÝKAČKY NEVADÍ Dalším hráčem, který chce do „trhu sežvýkaných žvýkaček“ také promluvit, je firma Wrigley. Tento světový výrobce už v lednu Profitu prozradil, že chystá vlastní alternativu ke Škarabelovu patentu. Ta již prošla testy a objevila se i v distribuci. Škarabela po seznámení se s výrobkem konstatoval, že není v rozporu s jeho patentem. „Je to jiné řešení. Taková malá mušlička, do které se žvýkačka vyplivne a celé se to vyhodí,“ popisuje Škarabela. Alespoň uvedení tohoto výrobku se tedy snad obejde bez sporů. Jinak je ale kolem sežvýkaných žvýkaček stále rušno. Škarabela žaluje plagiátory, jeho zase věřitelé. A za nefér postup ho kritizují i bývalí společníci. Papírky na sebe vážou pozornost. Není divu, v budoucnu půjde možná o hodně velké peníze. Zatím se Škarabelovi financí spíše nedostává. Jeden z věřitelů Zdeněk Čvančara na to má vlastní vysvětlení. Podle něj podnikatel příliš utrácí: „U Škarabely není problém v placení patentů nebo v prodeji papírků. Problém je jen v jeho neúměrné osobní spotřebě.“ PROTI NEPOŘÁDKU A MÍSTO VIZITKY**

Myšlenka takzvaných pinkgů je jednoduchá. Mít při ruce štoček malých proužků papíru, do kterých zabalíte žvýkačku, když nevíte co s ní. Pinkgy pomáhají zejména v restauracích a hotelech, jejichž majitelé často řešili problém s odstraněním žvýkaček nalepených na nábytku, kobercích nebo popelnících. Proto také byly hotely a restaurace mezi prvními zájemci o žvýkačkové papírky a některé je nabízejí hostům zdarma. Ze stejného důvodu, tedy kvůli pořádku, jsou potenciálním odběratelem i školy, dlouhodobě trápí skvrny od žvýkaček na chodnících také nejedno město. V některých zemích se uvažuje i o uvalení speciální daně na výrobce žvýkaček, ze které by se odstraňování nalepených žvýkaček platilo. I proto jsou pinkgy vítaným nápadem a ne náhodou se snaží přední světový výrobce žvýkaček Whrigley vyvinout vlastní řešení problému. Škarabelovy pinkgy sice může koupit i řadový spotřebitel v trafice, ale nelze předpokládat, že budou lidé ne příliš levné papírky kupovat ve větším množství. Princip prodeje je proto spíše takový, že si různé firmy nechávají natisknout vlastní štočky se svým logem a kontaktními údaji a pak je používají jako netradiční vizitku. Pavel Škarabela říká, že jen v České republice mají už vlastní edici pinkgů desítky firem.

  • Našli jste v článku chybu?