Menu Zavřít

SMRTELNÁ SMŮLA

2. 10. 2001
Autor: Euro.cz

Firma přišla o svou hvězdu mezi léčivy

MM25_AI

VÝKONNÝ ŠÉF firmy Bayer Manfred Schneider vždy přesvědčoval své odpůrce, že hybridní struktura této společnosti přináší samé výhody. Bayer, který má sídlo v německém Leverkusenu, vyrábí léčiva, chemikálie, zemědělské přípravky i polymery. Mnozí investoři a akcionáři tvrdili, že takový konglomerát prostě nemůže fungovat. Schneider trval na svém: Bayer takto nejen ušetří náklady na výzkum, ale také bude lépe čelit ekonomickým krizím. Když se do potíží dočasně dostane jeden obor, firma bude těžit z jiného. Nyní je vše jinak. Bayer stáhl 8. srpna z prodeje svůj klíčový farmaceutický produkt – lék Lipobay, který snižuje hladinu cholesterolu. V Americe byl znám pod názvem Baycol, v Česku měl stejné složení lék Cholstat. Jeho výrobcem je rovněž Bayer, distribuci však zajišťovala společnost Laboratoires Fournier. Bayer přiznal, že Lipobay/Baycol měl nežádoucí vedlejší účinky, a to zvláště v kombinaci s některými dalšími léky proti cholesterolu. Firma dokonce přiznává smrtelné následky: 52 případů v celém světě. Manfred Schneider po osudovém rozhodnutí stáhnout lék z prodeje pět dní „tajemně mlčel. Pak se objevil na tiskové konferenci v Leverkusenu. „Konečně, poznamenal list Financial Times. Schnei–der – byť evidentně se skřípěním zubů

  1. nevyloučil, že Bayer farmaceutickou divizi prodá. Rozhodně pro ni bude hledat strategického partnera. Jeden lék způsobil zásadní změnu strategie.

Prostě trhák. Nešlo ovšem o ledajaký lék. Důsledky pro firmu byly obdobné, jako když fotbalový klub přijde o svou nejlepší hvězdu, mediální společnost o televizní licenci či výrobce zbraní o zahraniční trhy. „Lipobay byl jedním z blockbusterů (trháků) farmaceutické branže, napsal německý deník Die Welt. Financial Times uvedl, že za takzvané statiny, mezi něž patří i Lipobay, lidé na celém světě loni utratili 13,5 miliardy dolarů. Bayer předpokládal, že za svůj lék letos utrží rovnou miliardu. Lipobay byl ve firemním portfoliu léčiv na třetím místě, počítalo se však s jeho značným růstovým potenciálem. Do ostatních hvězd Bayeru se tak velké naděje nevkládaly, čelí totiž ostré konkurenci. Firma rychle upozornila, že letos očekává pokles zisku pod plánovanou úroveň. Také oznámila, že zruší na pět tisíc pracovních míst. Kapitálové trhy pak zaznamenávaly pád hodnoty akcií Bayeru v řádu desítek procent. Tím výčet škod nekončí. Bayer už čelí prvním žalobám pozůstalých a nikdo netuší, kolik bude muset nakonec zaplatit za jejich odškodnění. Takový pech. Farmaceutická divize Bayeru se přitom už v minulých měsících potýkala s potížemi. Poptávka v této branži slábla. A teď ještě taková rána pro firmu, která se chlubí tím, že na trh jako první zavedla aspirin! „Kdyby Manfred Schnei–der tušil takový debakl, asi by si neprodloužil svou smlouvu o rok, konstatoval Die Welt. Tento dvaašedesátiletý muž, dosud považovaný za špičkového manažera, už mohl od dubna odpočívat v penzi. Sám Schneider považuje celou záležitost za smůlu: „Byl to pech. Tvrdí, že se ve firmě pravděpodobně nenajde vůbec nikdo, kdo by za celou záležitost nesl osobní odpovědnost. Řada pozorovatelů se Schneiderem víceméně souhlasí. Chybu manažerů Bayeru vidí spíše v tom, že v poslední době reagovali pomalu. Za vedlejší účinky svých produktů však manažeři údajně nemohou, ty má většina léků. Německá komentátorka Claudia Ehrensteinová tvrdí, že svůj díl odpovědnosti nesou lékaři, kteří měli o rizicích léku Lipobay od počátku informovat. Bez viny však prý nejsou ani pacienti, kteří to s braním léků bezdůvodně přeháněli. Případ však oživuje starou otázku: Do jaké míry povzbuzuje doktory i pacienty k podobnému jednání agresivní marketing farmaceutických firem? Marketing je klíč. Shodou okolností světový tisk minulý týden informoval o nové studii poradenské firmy Accenture, jež se týkala právě farmaceutického průmyslu. Tato zpráva vycházela z rozhovorů se 77 manažery z dvaceti evropských společností. Závěr? Marketing a prodej hrají klíčovou roli ve finančním úspěchu farmaceutických firem. Studie uvádí, že společnosti by se měly zaměřit na čtyři základní cíle: zjistit co nejvíce informací o potřebách lékařů, rozvíjet s nimi dobré vztahy, zvýšit efektivitu prodejců tím, že jejich odměna bude závislá na výkonu, a nabídnout dobrý mix léčiv k prodeji. Accenture zdůrazňuje, že největší přínos pro firmu ovšem mají první dva cíle, které se týkají spolupráce s doktory. Ta může průměrné evropské farmaceutické skupině zvýšit příjmy o desítky milionů dolarů. Šance pro ostatní. Zatímco si Bayer nyní bude lízat rány, jeho konkurentům se rýsují nové šance. Ačkoliv Lipobay patří mezi statiny, obecně se soudí, že jeho vedlejší účinky jsou nebezpečnější než v případě jiných léků ze stejné skupiny. Pokud evropské regulační orgány nepřijdou s něčím neočekávaným, ostatním statinům nic nehrozí. Onu miliardu dolarů ročně, kterou měl Lipobay vydělat, si rozdělí další firmy. Financial Times předpokládá, že nejméně polovinu z této částky pohltí Pfizer se svým lékem Lipitor. Manfred Schneider tvrdí, že možnost prodeje farmaceutické divize Bayeru nepovažuje za pravděpodobnou, řada analytiků však dodává, že nakonec se k takovému rozhodnutí firma přece dopracuje. Zájemci jsou, což Bayer potvrzuje. Ale řada hráčů na trhu léčiv by uvítala i to, kdyby společnost hledala pouze strategického partnera. Posedlost fúzemi. Také farmaceutický průmysl je totiž posedlý fúzemi a akvizicemi. Deník Wall Street Journal (WSJ) přitom uvádí, že evropský kontinent „konsolidace v této oblasti teprve čeká. Trh léčiv je stále ještě příliš rozkouskovaný. Společnosti střední velikosti se chtějí spojovat, aby byly schopny soupeřit se skutečnými giganty, jako GlaxoSmithKline nebo Pfizer. Kdo přichází v úvahu, naznačil ve WSJ Premal Pajwani, analytik J. P. Morgan Chase & Co. v Londýně. Zájem o fúze mohou mít především firmy, které pochybují o kvalitě a početnosti vlastního portfolia léčiv. Nebo jim hrozí, že patenty na jejich léky vyprší a brzy lze čekat novou konkurenci. Manažeři Bayeru však musí v příštích dnech především vypracovat přesnější plán toho, co vše s farmaceutickou divizí nakonec učiní. A také posoudit, jak to ovlivní plány celé firmy. Aféra „Lipobay přišla v době, kdy Bayer chystá vstup na americkou burzu. Ten byl plánován na září. Bayer rovněž připravoval nákup divize zemědělských přípravků společnosti Aventis. Cena se má pohybovat kolem osmi miliard eur a peněz teď není zrovna na rozdávání. „Pokud se tento obchod uskuteční, je nalezení partnera pro divizi léčiv naprostou nutností, říká analytik Commerzbank Michael Vara.

  • Našli jste v článku chybu?