Dle většiny manažerů datové schránky usnadňují komunikaci firem s úřady
Myslíte si, že datové schránky pomáhají komunikaci firem s úřady?
- Ano 47,5 %
- Ne 39,5 %
- Nevím 13 %
Systém datových schránek má sloužit k elektronické komunikaci mezi úřady navzájem i mezi nimi a firmami či občany, kteří budou vlastní datovou schránku chtít. Nahrazuje jejich papírovou komunikaci. Datové schránky musejí ze zákona od 1. listopadu 2009 používat všechny společnosti zapsané v obchodním rejstříku, úřady a státní instituce. Provozuje je Česká pošta a měly by vést k rychlejšímu, spolehlivějšímu a levnějšímu poskytování služeb veřejné správy veřejnosti. Dle 47,5 procenta manažerů datové schránky usnadňují komunikaci firem s úřady.
Opačného názoru je tento respondent: „Datové schránky jen komplikují život, přijdou na mnoho peněz a jejich přínos je téměř nulový.“ V podobném duchu je i další odpověď: „Datová schránka je pro občana obtížnou formou komunikace. Vláda chtěla vyřešit komunikaci s gangstery, kteří se zapírají, ale surově zachází i s běžnými občany. Je to obzvlášť povýšené a hrubé jednání státu s občanem za situace, kdy si exekutoři dělají, co chtějí, a justice nefunguje, jak by měla.“
Optimističtější je tato kladná odpověď: „Jako mnoho jiných dobře míněných aktivit i datové schránky by měly podpořit elektronickou komunikaci s úřady i její využívání v obchodním styku. Projektu sice chybí koncepčnost, stabilita podmínek, podpůrné nástroje a mnoho dalších věcí, ale navzdory tomu je přínosný.“
Ostrá kritika se objevuje v následující záporné odpovědi: „Stát si díky bývalému ministru vnitra Ivanu Langerovi a někdejšímu náměstkovi tohoto resortu Zdeňku Zajíčkovi udělal soukromý kšeft na úkor podnikatelů. Naprosto v rozporu s tržním chováním zasáhli do podnikání firem, jimž to jen zvyšuje náklady a časové ztráty. Dříve dostaly firmy originál dokumentu až do domu, nyní si musejí kvůli ověření kopie vystát na Czech Pointu frontu a při troše štěstí jim úřednice vytiskne dokument a nechá si za to zaplatit 30 korun za stránku. Datová schránka je povinnost, kterou nikdo nechce, ale již stát ,tržně‘ nařídil.“
Ambivalentní je tato odpověď: „Systém datových schránek představuje krok správným směrem v náhradě doporučených zásilek. Pokud se systém podaří doplnit o další prvky, které zjednoduší spojení mezi datovou schránkou a databázovými systémy společností či subjektů, jež s ní pracují, odstraní se spousta papíru, jejž zbytečně tiskne odesilatel i příjemce, a urychlí se mnoho procesů.
Systém datových schránek však komunikaci firem s úřady nepomáhá, protože je pouze prostředkem, který nijak neovlivňuje její obsah. Byla-li komunikace úřadů a firem ve formě papírového doporučného psaní hloupá či zbytečná, není nyní o nic méně hloupá a zbytečná, zasílá-li se datovou schránkou.“
Kladně odpovídá další manažer: „Pomáhají, ale s výhradami. Přínosem je zrychlení komunikace. Základním nedostatkem pak nemožnost využít dokumenty doručené do datové schránky pro další jednání s úřady a institucemi. V mnoha případech je vyžadována listinná forma dokumentů, čímž se přínos datových schránek v podstatě ruší. Dal by se zlepšit i uživatelský komfort.“
Další výhrady jsou v této záporné odpovědi: „Systém datových schránek firmy neskutečně šikanuje. Je-li například jednatel v zahraničí na dovolené více než dva týdny nebo v oblasti, v níž nemá přístup k internetu, může se firmě stát, že obdrží prostřednictvím datové schránky rozsudek, který nabude právní moci, a nikdo to nezjistí. Z právního hlediska je také diskutabilní uchovávání informací z tohoto systému. Pokud si informace zálohuje firma na nějakém médiu, nemá jistotu, že za několik let půjdou archivované soubory otevřít, protože technický pokrok je nezadržitelný. Přitom autorizované konverze přijdou firmu na mnoho peněz. Navíc se zprávy po určité době v datové schránce samy mažou, a proto ji nelze použít jako datové úložiště, a zálohovat se musejí.
Ze systému profituje jen jeho provozovatel Česká pošta. Pro ostatní uživatele je to jen legální státní šikana, proti níž se nemohou firmy nijak bránit.“
Kladné stanovisko zaujímá tento respondent: „Datové schránky a konverze dokumentů jsou velkým pokrokem ve státní správě. Kvůli čtyřletému volebnímu cyklu však byly zavedeny překotně. Nebyl čas na jejich spravné zavedení. Dosud nelze říct, zda jsou efektivním přínosem. Především málo zvyšují efektivitu fungování orgánů státní správy mezi sebou. Časem se to však může zlepšit.“
Odpovídalo 139 manažerů