P l y n á r e n s t v í
Na kolik se Ruhrgasu vyplatí zajistit si alespoň malý podíl na Gazpromu, o tom lze spekulovat. Někteří němečtí plynaři se domnívají, že se s ním příliš ve firmě rozhodovat nedá. Avšak nejde jen o procenta, jde celkově o spolupráci s nejvýznamnějším světovým exportérem plynu. Ten momentálně potřebuje peníze a ty má s největší pravděpodobností právě Ruhrgas, který přece jen může spojenectvím ledacos získat.
Mohl by se například finančně podílet na velmi ambiciózním projektu, o němž v posledních měsících intenzivně uvažuje Gazprom, totiž dostat se se zemním plynem daleko na východ do energeticky hladové Číny a přes Severní nebo Jižní Koreu až do Japonska. Pro takový projekt potřebuje solventní partnery. Jednoho už má z letošního září, kdy podepsal dohodu o strategickém partnerství se švýcarsko-švédskou strojírenskou skupinou ABB, a nyní to s největší pravděpodobností bude Ruhrgas, který by také mohl s gigantickým projektem dopravy plynu do Japonska pomoci.
Stavba uvažované dopravní cesty na Dálný východ bude stát desítky miliard dolarů. Objem exportu, který by si uvažovaným projektem ruský vývozce zajistil, by v budoucnosti - dnes ještě možná vzdálené - mohl mnohokrát převyšovat dnešní dodávky do Evropy. V daleké budoucnosti by pak nemusela hrát v odbytové strategii Gazpromu první housle Evropa, ale možná Asie. Jsou to pouhé spekulace, ale bylo by paradoxem, kdyby k takovému cíli dopomohl hlavnímu zásobovateli Evropy právě největší evropský dovozce.
Ať už konečný výsledek případného „sňatku z rozumu dvou významných operátorů na evropském plynárenském trhu bude jakýkoliv, v každém případě jim může přinést ovoce také na asijském trhu.