Menu Zavřít

Sňatky z rozumu

23. 4. 2004
Autor: Euro.cz

Drážní nemovitosti

WT100

České dráhy hledají společnost, se kterou by založily podnik pro revitalizaci železničních stanic. Průměrné stáří nádražních budov přesáhlo sto let a prakticky všechna nádraží postavená nebo opravená před rokem 1990 potřebují rekonstrukci, aby odpovídala současným technologickým a provozním požadavkům. Zadlužená železnice nemá na generální opravy a podnikatelské plány s nemovitostmi peníze ani odborníky, proto ČD začátkem dubna vypsaly výběrové řízení na partnera pro založení společnosti ČD-Reality. „Strategický partner by měl zajistit investiční prostředky a železnice by jako svůj vklad do projektu mohla například nabídnout dlouhodobější využití nádražních budov a pozemků,“ řekl týdeníku EURO mluvčí ČD Pavel Tesař. Předpokládá, že dráhy poskytnou partnerovi odlišnou protihodnotu podle atraktivnosti jednotlivých lokalit a zejména podle rozsahu rekonstrukce a investice.
Akciová společnost, kterou dráhy s vítězem výběrového řízení vytvoří, však nebude revitalizovat podnikatelsky nejatraktivnější pražská nádraží. V soutěži na rekonstrukci a dostavbu Masarykova nádraží zvítězilo minulý měsíc konsorcium, jehož členy jsou společnosti ING Real Estate Development, Sudop Praha a Morávka centrum. Dráhy založí s konsorciem společný podnik, v němž budou až do vydání územního rozhodnutí držet majoritu. Později svůj podíl sníží na 34 procent. Na tomto principu se již dráhy pokoušejí zhodnotit nevyužívané plochy Nákladového nádraží Žižkov a pozemky u Hlavního nádraží, do dvou let by v těchto lokalitách měla vyrůst komerční centra a byty. Společný podnik v tomto případě České dráhy založily s firmou Sudop Group. Na rekonstrukce Hlavního nádraží a nádraží v Karlových Varech a v Mariánských Lázních podepsaly dohodu s italskou společností Grandi Stazioni, která je po opravách získá do dlouhodobého pronájmu.
Zapojení soukromého investora nebo partnerské společnosti do rozvoje a využívání nádraží je v Evropě obvyklé. Zahraniční odborníci už zjistili, že rozvoj nemovitostí vlastními silami je velmi nákladný a nesouvisí ani s vlastní činností drah. Německé dráhy vytvořily speciální dceřiné společnosti zabývající se rozvojem rozsáhlého nemovitého majetku, do těchto firem vstupuje partner, který je zpravidla investorem a developerem. Významným pilotním projektem je Lehrter Bahnhof v Berlíně, na kterém Německé dráhy spolupracovaly s americkým investorem Tishman Speyer Properties. Za pět miliard eur bude v Berlíně vybudováno jedno z nejmodernějších nádraží v Evropě s rozsáhlým obchodně společenským centrem a s napojením na S-Bahn. Rakouské spolkové dráhy přijaly program, v jehož rámci bude modernizováno dvacet nejfrekventovanějších nádraží.

  • Našli jste v článku chybu?