Sníh v ulicích sice zatím chybí, nemusí ale scházet ve vaší domácnosti. A to díky doplňkům interiérového designu z Česka i zahraničí. A když přece jen na sníh narazíte, máme tip, na čem byste se snad brzy mohli po zasněžených kopcích prohánět.
Foto: Qubus Design
V domácnosti nejvíc připomíná sníh sůl a cukr. Možná i proto Maxim Velčovský spojil zimní motiv sněhuláka s jednou z těchto surovin a vytvořil cukřenku Life of the Snowman. Nápaditou nádobku na cukr krystal vytvořil Velčovský už v roce 2005. Svým charakterem jde o sezonní zboží, které se podle Lenky Kohoutové z Qubus Design studia nejlépe prodává před Vánocemi. Právě pod značkou Qubus Design Studia cukřenka Life of the Snowman vznikla.
Tělo ručně vyrobeného Life of the Snowman je z laboratorního skla a tvarem věrně kopíruje zavedenou představu o sněhulákovi. Základem je trojice různě velkých koulí představujících trup a dvojice bočních výčnělků, které znázorňují ruce. Cukr se dovnitř i ven sype otvorem na vrcholu. Postupem času poloprázdný sněhulák vypadá, jako kdyby odtával, a krátil se tak jeho čas. Místo louže vody ale následuje další dosypání cukru a nový příběh se sladkým koncem.
Life of the Snowman není jedinou hříčkou na pomezí uměleckého a užitného designu, kterou Maxim Velčovský zatím vytvořil. Spíš se dá říct, že právě hra a nadsázka patří k jeho základním tvůrčím kamenům. Je také autorem legendární porcelánové mísy ve tvaru republiky, porcelánové vázy ve tvaru holinky nebo svícnu, jehož základnu tvoří trabant či hlava panenky. Stoly těch, kteří rádi nostalgicky vzpomínají, může ozdobit i slánka s pepřenkou ve tvaru matrjošky.
Sněhová lampa
Atmosféru zasněžené krajiny můžete do domácnosti přinést i díky lampě Snow dánské designové návrhářky Louise Campbellové. Jak sama autorka uvádí, lampu můžete využít ke čtení, ale dokáže splnit i funkci samostatně stojícího interiérového doplňku.
Lampa je vysoká 150 centimetrů a je vyrobená z dvouvrstvého tvrzeného akrylu se sítotiskovým motivem. Horní rameno lampy drží ve správném sklonu dvoukilové závaží. Motiv vychází z různě velkých bílých teček, které připomínají sníh. Jsou odstupňovány tak, aby tvořily přirozený efekt lampy při sněžení. Sníh je tak intenzivněji vidět u zdroje světla, méně už, jak se vločky od žárovky vzdalují.
Pro Louise Campbellovou nejde o první experiment s přírodní tematikou. Jiná její lampa zase vychází z motivu listí, její křesla připomínají pavučinu. S lampou Snow se Campbellová poprvé prezentovala na veletrhu Light & Building ve Frankfurtu v roce 2008. Za jiné své objekty je držitelkou ceny „The Good Design“ od chicagského Muzea architektury a designu nebo celosvětově uznávané „Red Dot“ Design Award.
Sáňky z jednoho kusu
Posledním projektem, který tentokrát v Profitu představíme, je produkt velmi úzce spojený se sněhem, i když v interiéru s nimi asi neuspějete. Jde o návrh kompozitních sáněk Xtrude českého designéra Libora Sošťáka.
S trochou nadsázky lze říct, že s nimi ovšem neuspějete ani na svahu. Tyto sáňky zatím existují jen jako prototyp. Na firmu, která by se do sériové výroby pustila, sáňky Xtrude zatím čekají. O zdařilosti návrhu ale není pochyb. Vždyť uspěl v tvrdé konkurenci studentských prací a na podzim minulého roku v anketě o nejlepší studentský design získal ocenění Dobrý studentský design 2011.
Porota soutěže o nejlepší studentský design u tohoto výrobku ocenila zejména vypuštění všech lepených a montovaných spojů, ale taky fakt, že i při nízké hmotnosti mají sáňky maximální tuhost skořepiny. Ostatně právě takový byl záměr samotného autora, studenta Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. „Cílem bylo vytvořit sáňky co nejmenší a nejlehčí, tak aby jízdní vlastnosti byly srovnatelné s dřevěnými sáňkami, ale přitom aby byly dobře ovladatelné i pro děti,“ dodává Libor Sošťák. Tak jako při výrobě kteréhokoliv jiného výrobku i zde došlo k mírné korekci původního návrhu k finální podobě. „Celková forma dosáhla ještě změn při ručním vymodelování tvaru sáněk, kde se objevily detaily, které na papíře nebyly a které bylo potřeba elegantně vyřešit,“ vysvětluje autor.
Xtrude vznikly jako klauzurní práce během zimního semestru 2010/2011 v ateliéru D3 VŠUP a na první pohled zaujmou. „Sáňky upoutají především originálním tvarem, který jsem zatím u žádného z výrobců sáněk neviděl,“ dodává Libor Sošťák. Nezbývá než doufat, že se pro nový tvar nadchne i některý z podnikatelů, výrobců z kompozitních materiálů, a už na podzim najdeme Xtrude v českých obchodech.