Menu Zavřít

Sociální síť pro pivaře. Beersport, který rozdává pivo zdarma, využívá 400 tisíc Čechů měsíčně

23. 8. 2021
Autor: Beersport
  • Zdeněk Nový vymyslel technologii, která platí zákazníkům pivo formou cashbacku

  • Pivovary mohou přes aplikaci pozvat lidi na ochutnávku vzorků, podobně funguje i vzájemné sdílení poukazů mezi přáteli

  • Jednotlivé druhy piva rozpoznává umělá inteligence, která umí rozlišit skla všech partnerských značek

  • Cílem podnikatele Zdeňka Nového, který za projektem stojí, je vybudovat sociální síť, kde si lidé budou domlouvat setkání u piva


V kapse vám cinkne mobil s tradiční zprávou „Zdar, jdeš na pivo?“ a pod ní vyskočí poukázka na hořký půllitr zdarma. Třeba na uvítání v novém podniku. Sotva naťukáte kladnou odpověď, v aplikaci zadáte název hospody, kam máte namířeno, a ve chvíli, kdy vám servírka na stůl postaví orosený škopek, ho místo hlasitého přiťuknutí vyfotíte. Nemusíte sdílet, že vás čeká zábavný večer. Stačí, když si fotku půllitru prohlédne umělá inteligence v podobě kreslené blondýnky a pošle vám útratu zpět ve formě cashbacku. Gratulujeme, máte pivo zdarma.

Tímto způsobem může zákazníka pozvat na ochutnávku samotný pivovar, nebo jeho přátelé, aby ho vytáhli na chvíli ven. A pokud některý z uživatelů aplikace bude bezradně kroutit hlavou nad tím, jaký dárek má pořídit k narozeninám kamarádovi, který žije na druhé straně republiky, vždycky je tu pivo. „Poukaz na čepované pivo je super dárek. Dosud pro toto ale neexistovala technologie, tedy poukaz platný v tisíci restaurací. BeerSport toto nabízí,“ tvrdí Zdeněk Nový, který appku pro pivaře naprogramoval.

V devatenácti chtěl vyrábět nádobí, tak si vygoogloval postup a napsal investorům. Za první rok utržil Jan Fabini 7,5 milionu
Přečtěte si také:

V devatenácti chtěl vyrábět nádobí, tak si vygoogloval postup a napsal investorům. Za první rok utržil Jan Fabini 7,5 milionu

Slogan jeho nového projektu zní „Lidé nemají platit za čepované pivo.” Aspoň ne za to první, ochutnávkové. Proto vymyslel samoobslužný systém, kde nárok na cashback validuje umělá inteligence bez asistence obsluhy restaurace. Funguje to za základě strojového učení a marketingu pivovarů. Pokud se některý z pivovarů rozhodne se startupem Zdeňka Nového spolupracovat, musí napřed zaplatit poplatek initial fee v řádu stovek tisíc korun, který pokryje fázi, kdy se počítač učí rozpoznávat jeho produkty.

Nejlepší marketing

Poté má pivní značka vystaráno a poukaz na její pivo lze využívat téměř ve kterékoliv hospodě v Česku. Důležitá je značka, ne provoz, ačkoliv si pivovary mohou diktovat, kolik restaurací chtějí využívat, případně jaké regiony podpoří. „Jedná se o nejefektivnější způsob propagace výrobku a místa prodeje. Takzvaný sampling funguje desítky let. My jej pro klienty realizujeme moderními technologiemi, masově a efektivně,“ vysvětluje Nový.

Pokud pivovar dodává svůj nápoj do více než sta hospod, vyplatí se mu spolupracovat s BeerSport, tvrdí podnikatel. Během provozu pak pivovary za propagaci platí ještě success fee – procenta z výdělku získaného za pomoci aplikace.

Poukázky na první pivo zdarma jsou cílená pozvánka do restaurace. Potom má zákazník možnost získávat na portálu BeerSport body, věrnostní kartičky nebo slevy, případně se účastnit soutěží, například o exkurze do výroben piva nebo o rychlokurz vaření či točení piva. Dalším krokem jsou pak poukazy na pivo mezi příteli. Aplikace bude zároveň fungovat částečně i jako sociální síť, kde si bude uživatel přidávat své známé do přátel a domlouvat si s nimi večery v hospodě. Už nyní mohou jednotliví klienti sdílet poukazy mezi sebou.

AI se vyzná v pivu

Za vším stojí umělá inteligence, jejíž trénink představuje samostatnou disciplínu. Animovaná slečna, která v aplikaci pivo komentuje fotografie hlasem AI, pozná každý půllitr podle brandu a stejně tak umí rozlišit zvuk otevření jednotlivých plechovek. Její mlsný jazyk potřebuje nejprve ochutnat desítky tisíc obrázků, aby se z ní stala odbornice na degustaci piva jedné konkrétní značky. Neošálí ji špatná míra, vypitá sklenice ani obrázek piva.

Materiály pro umělou inteligenci společnost sbírá poslední čtyři roky a zároveň si ukládá fotky z každého použití aplikace a AI na těchto datech dále cvičí. Musí poznat i detaily, jako je správné orosení, nebo v případě panáků Jägermeistera, který je součástí nabídky také, namražení. Správně natočené pivo je totiž věda. Také proto do začátku startup potřeboval investici v hodnotě 20 milionů, kterou mu v roce 2019 poskytl fond Presto Ventures. Většinu peněz Zdeněk Nový využil právě na trénování neuronové sítě.

Nyní už však zakladatel počítá tržby v milionech. Od června loňského roku do stejného měsíce letošního léta měl startup tržbu přes 25 milionů a alespoň jednou za měsíc ho využije 400 tisíc Čechů. „Appka se nejčastěji šíří mezi přáteli stylem "word of mouth" resp. "stáhni si taky ten poukaz a zajdeme na pivo,“ vysvětluje Nový. V Česku funguje na desítkách tisíc míst právě díky samoobslužnosti. BeerSport má partnery mezi největšími českými pivovary, najdete v něm například pozvánku na plzeňský Prazdroj, Svijany, Staropramen nebo třeba na Kozla. V zahraničí spolupracuje s belgickámi firmami Stella Artois a Hoegaarden, jež patří do koncernu Staropramen.

Člověka logicky napadá, jestli aplikace na cashback za pivo nenabádá uživatele k nadměrné konzumaci alkoholu. Podle Zdeňka Nového se toho není třeba obávat. „Konzument by měl ocenit kvalitu obsluhy, prostředí i čepu. Tuto zpětnou vazbu následně nechává i v aplikaci,“ zdůrazňuje podnikatel. Proto s jednotlivými pivovary sepisuje etické kodexy a limit je stanoven na dvě pozvánky denně.

Z festivalů do hospod

Sám zakladatel ušel na pivo dlouhou cestu. Vystudoval informatiku v Hradci Králové a pak se stal ajťákem a postupně i ředitelem vývoje v Unicorn Systems. Bral sto tisíc měsíčně, vystoupal až na vrchol a nesnesitelně se nudil. Četl články o příbězích miliardářů a chtěl jít v jejich stopách. V roce 2013 založil svůj první startup – Cool Ticket. V té době se ještě lístky na koncerty a jiné akce často kupovaly v papírové podobě nebo dokonce posílaly poštou. Zdeňka Nového a jeho přátele otravovalo je s sebou nosit a dávat na ně pozor, tak jim dal digitální podobu. Myslel si, že o programování ví všechno. Nebyla to pravda. Musel se začít učit od píky.

Promotéři nechtěli na kontrolu vstupenek používat QR kódy a podobné technologie, které se snadno kopírují, a tak si Zdeněk Nový nechal patentovat vlastní vynález – aplikaci s poukázkami. Práva na technologii si stále drží a pozvánky na první drinky fungovaly na stejném principu. A hodily se mu nakonec i zkušenosti z velké firmy. „Korporace mi dala důležitou praxi. Nejen technickou, ale také manažerskou a obchodní. Klienti BeerSport, tedy pivovary a likérky, jsou také nadnárodní korporace. Důležité je znát jejich pravidla a kulturu,“ vysvětluje. V prvním roce provozu měli obchodní zástupce v São Paulu, New Yorku i Berlíně. Expandovali do zahraničí dřív, než se jim byznys Cool Tickets usadil v Česku.

„Kdyby všichni chovali ryby jako my, zachránily by se vodní zdroje a lidstvo by bylo nakrmeno,“ říká šéf Rybí zahrady Jan Dušek
Přečtěte si také:

„Kdyby všichni chovali ryby jako my, zachránily by se vodní zdroje a lidstvo by bylo nakrmeno,“ říká šéf Rybí zahrady Jan Dušek

Ze vstupenek do klubů se Nový vypracoval až k festivalu Rock for People a síti kin Cinestar, v nichž začal nabízet systém slev na občerstvení. Odtud byl už jen krok k rozpoznávání potravin a posléze k pivu. Letos v únoru se Nový rozhodl zaměřit jen na nejoblíbenější český nápoj, značku Cool Ticketing rebrandoval a omezil zmatek v aplikaci, kde se vedle sebe nacházely lístky do kina, poukázky do hospod a sladkosti. Po radikálním obratu nový BeerSport sice ztratil desítky tisíc klientů, kteří na portálu hledali levné potraviny či festivaly, ale i tak přišel rebranding ve chvíli, kdy využití poukazů na pivo překonalo všechny ostatní položky dohromady.

FIN25

Další metou firmy je export pivní technologie do zahraničí. V Česku se celkový obrat v gastronomii se pohybuje okolo 100 miliard ročně, takže BeerSport ještě nedosáhl svého plného potenciálu. Už se ale dívá za hranice, kde chce nabídnout svou kampaň dalším pivovarům. „Naším cílem je, aby se lidé setkávali v hospodách a chodili spolu na pivo,“ uzavírá Zdeněk Nový prostě.

  • Našli jste v článku chybu?