Menu Zavřít

Šofér svou pravdu má

15. 2. 2007
Autor: Euro.cz

Sonda do duše řidičů kamionů

Jestli si nějaký skeptik myslí, že mýtné brány jsou pro „kamioňáky“ obtížný hmyz, napůl nemá pravdu. Protože pětapadesát procent řidičů kamionů si myslí, že výběr mýta prostřednictvím bran je určitě nebo spíše vhodný. Zbytek ho s různou mírou vehemence zavrhuje. Vyplývá to z výzkumu Řidiči kamionů 2007, který jeho autor, marketingová a sociologická výzkumná společnost inPuncto, exkluzivně poskytl týdeníku EURO. Proběhl metodou kvantitativního dotazníkového šetření, přičemž osloveno bylo 205 českých řidičů kamionů, a to face to face dotazováním, tedy tváří v tvář. Respondenty si tazatelé náhodně vybírali na dálničních odpočívadlech, parkovištích a hraničních přechodech v České republice od 23. ledna do 6. února. Autoři výzkumu mimo jiné uvádějí tabulku s počtem let, která respondenti strávili za volantem. Vyplývá z ní, že téměř 28 procent má za sebou maximálně pět let na silnici, desetina dokonce jen dva roky. Na to však nebyl výzkum primárně zaměřen, to jen na okraj.

Jó, Německo.

Podstatnější je, že negativní postoje řidičů k současnému systému výběru mýta pramenily především ze zkušeností s praxí v cizích zemích. Přestože někteří řidiči měli výhrady k časovému omezení na průjezd Německem po zaplacení mýta, řada z nich považuje německý systém za lepší: „V Německu nepotřebujete palubní jednotku při jednorázovém průjezdu, stačí zaplatit u automatu a jet.“ Německý systém byl hlavním „konkurentem“ rakouského, který nakonec ministerstvo dopravy pod vedením Milana Šimonovského pro Česko zvolilo. Na potíže jejich firmy s pořízením palubní jednotky pro výběr mýta si nicméně stěžovala jen zhruba sedmina řidičů kamionů. A zcela výjimečně se vyskytl názor, že jednotku nebylo možné zakoupit včas.

Zlodějna.

Za nejčastější příčiny nesouhlasu s výběrem prostřednictvím bran označuje společnost inPuncto vysokou cenu, nespravedlivá kritéria pro zpoplatnění a faktický stav dálnic. Někteří řidiči se pozastavovali nad tím, že platit musejí pouze kamiony nad dvanáct a půl tuny, a volali po stejném i pro náklaďáky nad tři a půl tuny. Jeden z řidičů kategoricky prohlásil: „Platit za české dálnice je zlodějna.“ Ve zkratce tak vyjádřil názor těch šoférů, kteří si myslí, že stav českých dálnic, jejich částečná přetíženost a nedostatek odpočívadel neodpovídají nastavené ceně za kilometr jízdy. Autoři výzkumu však v této souvislosti podotýkají, že dotazování probíhalo během lednové sněhové kalamity, která jistě měla na náladu řidičů vliv. Poměrně časté byly připomínky k chybám při fungování systému. Jeden z řidičů vyprávěl historku, jak s kolegou absolvovali shodnou cestu ve dvou stejných kamionech, přičemž částka, kterou zaplatili za ujetí totožného počtu kilometrů, se prý lišila o pětistovku.

Větší jsou veselejší.

Nesouhlas se systémem výběru prostřednictvím bran vyjádřila mírně nadpoloviční většina řidičů kamionů zařazených do emisní třídy Euro0-2. To jsou zpravidla starší kamiony se zvýšenou sazbou mýta. Naopak většina řidičů kamionů ve vyšší emisní třídě Euro3-5 takový systém výběru za vhodný považuje. Nesouhlas se způsobem výběru mírně převažuje - což určitě souvisí i s vybavením technikou různé úrovně - u menších firem nebo u respondentů - samozaměstnavatelů. Naopak lidem za volantem kamionů firem se 26 a více zaměstnanci převážně vyhovuje.

WT100

Širší souvislosti.

Moc optimisticky nevyzněly odpovědi na otázku, pomůže-li zavedení mýta pro kamionovou dopravu zlepšit technický stav dálnic. Pouze necelá třetina řidičů si myslí, že ano. Opačný názor má 71 procent šoférů. Pesimistické názory však nepramení ani tak z detailní znalosti způsobu využití výnosů z mýta jako ze zkušenosti s tuzemskými poměry. Vyskytl se i názor: “Kdybych měl záruku, že ty peníze půjdou opravdu zpátky do silnic, pak bych s tím souhlasil.“ Mnoho řidičů takovou záruku postrádá a má dojem, že získané prostředky budou využity „nějak jinak“. Jde prostě o nedůvěru ve státní instituce. Tuto nedůvěru vůči společenské praxi zaznamenali autoři průzkumu i v odpovědích na otázku, je-li současný způsob výběru mýta vhodný. Patnáct procent z těch, kdo systém za vhodný považují, s ním totiž osobně nesouhlasí. Asi čekají nějakou čertovinu.

Dále ne.

Další krok při zavádění mýta - zpoplatnění silnic první třídy pro kamionovou dopravu - považují za nevhodný více než dvě třetiny řidičů. A polovina zpoplatnění kategoricky odmítá. Někteří řidič připouštějí, že zpoplatnění silnic první třídy pro kamionovou dopravu pomůže zabránit tomu, aby se kamiony vyhýbaly placení a „braly to objížďkou po okresních silnicích“. Řada šoférů však svůj souhlas podmiňuje snížením sazeb mýta.

  • Našli jste v článku chybu?