Jednou z nejvíce zasažených oblastí informačních technologií v době probíhajících ekonomických problémů bude prodej hardwaru a počítačového vybavení. Podle agentury Gartner budou firmy i domácnosti odkládat nákupy nových počítačů.
Nepříznivý ekonomický vývoj postihuje firmy napříč odvětvími a informační technologie nejsou výjimkou. Společnosti vyrábějící software i hardware se proto po letech rychlého růstu a vysokých zisků připravují na hubenější rok. Dopady krize však budou i v rámci trhu s počítačovým vybavením různé. Zatímco v oblasti prodeje softwaru se podle odhadů analytické firmy Gartner i v letošním roce udrží růstový trend, výrobci a prodejci hardwaru musí počítat s propadem. Gartner odhaduje, že prodej počítačů letos meziročně klesne až o 12 procent. Tento pokles je přitom historicky nejvyšší. Dosud nejprudší propad zaznamenal trh s osobními počítači v roce 2001, kdy se snížil o 3,2 procenta.
Nákup se odkládá
Příčiny poklesu trhu s počítačovým hardwarem jsou vcelku jednoznačné: úspory firem i domácností jako reakce na hospodářskou krizi. V Česku se navíc přidává problém se slabou korunou, kvůli níž počítače zdražily. „Odvětví osobních počítačů čelí mimořádným podmínkám, protože světová ekonomika nadále oslabuje. Uživatelé tak prodlužují dobu životnosti svých počítačů,“ vysvětluje ředitel výzkumu společnosti Gartner George Shiffler. Prodej notebooků se sice letos podle odhadů zvýší o devět procent, avšak prodej stolních počítačů by se měl propadnout o 32 procent.
Ještě v posledním loňském čtvrtletí přitom trh s počítači rostl, a to jak v Česku, tak celosvětově. Prodej osobních počítačů v tuzemsku stoupl za poslední tři měsíce roku 2008 podle firmy Gartner o 6,7 procenta na téměř 383 tisíc. Nejprodávanější značkou byl na konci roku Hewlett-Packard s růstem o 55 procent na 86 tisíc prodaných počítačů. Následuje Asus, který zvýšil odbyt o desetinu na 59 tisíc kusů. Třetí skončil Acer, který zaznamenal meziroční pokles o 12 procent na 53 tisíc počítačů.
Od propadu uchránily trh především notebooky. Zájem o ně stále roste, a tak držely nad vodou i celý obor. „V minulém roce se v České republice potvrdil trend dále se snižujícího podílu stolních počítačů ve prospěch notebooků a mininotebooků, které představovaly nejvíce rostoucí segment,“ říká ředitel marketingu počítačové divize HP Petr Trešl. Na trhu dominovaly notebooky s podílem 60 procent a meziročním růstem o 15 procent. Zájem o klasické stolní počítače naopak klesl o tři procenta na přibližně 152 tisíc prodaných PC.
V předvánočním období kupovaly počítače především domácnosti. Jejich poptávka meziročně vzrostla o 24 procent na 110 tisíc prodaných počítačů. Naopak poptávka firem se ve sledovaném období zvýšila jen o jedno procento. Právě zpomalení růstu prodejů počítačů firmám podle analýzy Gartneru naznačuje, že se krize v Česku začala projevovat už v loňském roce. V západní Evropě se prodej osobních počítačů ve čtvrtém čtvrtletí roku 2008 navzdory propadu ekonomiky meziročně zvýšil o 12 procent na 20,1 milionu kusů. Také zde se o to zasloužila především zvýšená poptávka po noteboocích. Za celý loňský rok prodej počítačů v západní Evropě vzrostl o 17,2 procenta na 66 milionů kusů.
Neznačkové počítače půjdou na dračku
Prodej počítačů v letošním roce by mohl ohrozit také očekávaný rychlý nárůst zájmu o netbooky. Zákazníci si zároveň kvůli úsporám začnou více všímat neznačkových produktů. Vyplývá to z prognózy analytické firmy Deloitte. Netbooky mají obecně menší rozměry a hmotnost než klasické přenosné počítače a mají také nižší spotřebu elektrické energie. Nové modely navíc nabízejí podle odborníků Deloitte lepší procesory a vylepšené pevné disky.
V rámci snižování nákladů začnou firmy zkoušet také levnější neznačkové alternativy. Podniky, které uvažují o změně dodavatele, by ale podle Deloitte rozhodně měly provést střednědobou analýzu nákladů a přínosů. Značkoví výrobci by pak měli zvážit, zda na trh neuvést nízkonákladové nebo nechráněné značky.
„Prémiové značky však možná raději vydrží krátkodobý pokles prodeje, než aby se smířily s tím, že by snížení cen mohlo v dlouhodobém měřítku oslabit jejich image,“ uvádí prognóza. „Rovněž také očekáváme, že podniky budou více sledovat spotřebu energie. Z tohoto důvodu by se mohly rozhodnout pro zpracování dat formou outsourcingu v datových centrech, která používají nejnovější a nejvýkonnější technologie,“ odhaduje vedoucí oddělení TMT ve společnosti Deloitte střední Evropa Dariusz Nachyla.
Ani mobily už nefrčí
Pokles poptávky se nedotkl pouze počítačového hardwaru. Problémy s odbytem začínají mít i výrobci mobilních telefonů. Například finská Nokia v polovině února oznámila, že kvůli nezájmu spotřebitelů o nové přístroje sníží výrobu ve svém klíčovém závodě ve finském Salo a propustí i 320 lidí z výzkumného centra. Celosvětový prodej mobilních telefonů letos podle odhadů poprvé od roku 2001 klesne.
Nezájem o nové telefony se však vedle problémů výrobců odráží i ve strategii operátorů. Například čeští provozovatelé mobilních sítí hodlají na pokles trhu reagovat výrazným omezením dotování nových mobilů. Přes prodejny operátorů se přitom prodá až 70 procent všech přístrojů a z toho 95 procent mobilů je „dotovaných“.
Propad trhu s hardwarem se už nyní projevuje v hospodaření předních firem v oboru. První ztrátu za tři roky zaznamenal například největší čínský výrobce počítačů Lenovo. Ten v posledním čtvrtletí minulého roku prodělal téměř sto milionů dolarů a výsledkem byla rezignace generálního ředitele Williama Amelia. Snížení zisku o téměř polovinu oznámila na konci února i firma Dell. Tržby za tři měsíce do konce ledna jí klesly o 16 procent na 13,4 miliardy dolarů. Příjmy se snížily ve všech výrobních divizích. Zlepšení přitom zatím není na obzoru.
„Nedokážeme odhadnout, jak dlouho bude tento pokles trvat,“ připouští finanční ředitel společnosti Dell Brian Gladden. „Očekáváme, že se protáhne.“ V Dellu proto dojde ke hledání úspor a pravděpodobně i dalšímu propouštění. Snížení zisku i odhadů hospodářských výsledků pro letošek pak ohlásila i společnost Hewlett-Packard.
Krizi se nevyhnul ani největší světový výrobce čipů, firma Intel. Ta už v lednu letošního roku reagovala na snížení poptávky a oznámila uzavření celkem pěti továren – dvou v USA, dvou v Malajsii a jedné na Filipínách. O místo kvůli tomu přijde pět až šest tisíc lidí. Slabá poptávka již přinutila ke snižování počtu zaměstnanců řadu dalších výrobců elektroniky, jako jsou Sony, Philips či Motorola.