Menu Zavřít

SOFTWARE ZAVŘEL SKLADY

21. 9. 2001
Autor: Euro.cz

Nouzový stav má trvat až do konce února

Nejsou náhradní díly na škodovky, zní z řady tuzemských servisů. Vrátily se snad časy reálného socialismu? Nikoli, to jen koncern Volkswagen zavedl ve svém centrálním velkoskladu v německém Kasselu inovovaný počítačový systém. Vylepšený software ale zkolaboval, takže servisy značek Volkswagen, Audi, ale i Škoda po celé Evropě mají potíže s dodávkami náhradních dílů.

„Nahrazení starého systému novým vždy nemusí dopadnout na sto procent, říká mluvčí Škody Auto Milan Smutný. Podle jeho slov má nouzový stav trvat až do konce února, v březnu by se situace měla vrátit k normálu. „Výsledkem ovšem budou lepší služby, tvrdí Smutný. Výrobce softwaru, firma SAP, proto Volkswagenu poskytla třináct svých špičkových zaměstnanců, aby koncernu pomohli nedostatky v distribuci vyřešit. SAP přitom nemá se svým softwarem problémy poprvé. Podle časopisu Computerworld nemohla například vloni na podzim americká potravinářská firma Hershey Foods kvůli výpadku programů dodávat svým obchodníkům zboží právě v době lukrativního svátku Haloween.

Individuální péče.

Volkswagen zatím musí zajišťovat náhradní díly pro jednotlivé opravny individuálně podle aktuální potřeby. „Tady v České republice se nám to daří do osmačtyřiceti hodin, tvrdí Smutný. „Jde samozřejmě o náhradní díly nutné k provozu automobilu, důležité je, aby zákazník jezdil. Když má někdo třeba jen pochroumaný blatník, čeká déle.

V servisech přitom chybějí právě převážně karosářské díly, a to jak na octavie a felicie, tak na starší favority a Škody 120. Podle Libora Uhera, šéfa ústecké opravny Anocar, je prakticky nemožné sehnat nové karoserie na starší typy škodovek. „Nedostávají se také jednotlivé náhradní díly pro klempířinu, a to i pro novější typy, dodává Jiří Janeba z blízké autodílny U Jiřího.

Lepší než na západě.

Obtíže nejsou u nás samozřejmě zdaleka takové jako u západních sousedů. „Je třeba si uvědomit, že devadesát procent dílů se vyrábí v České republice, říká šéf pražského servisu NH Car Tomáš Bílý. Navíc potíže cítí palčivě většinou jen neautorizované servisy, které nemají zajištěn přednostní přísun autodílů.

Tento fakt potvrzují dvě pražské renomované firmy, které poskytují Škodovkou autorizované služby: „My jsme žádné těžkosti nezaznamenali, například tento týden dorazil nákladní automobil plný dílů, říká Tomáš Bílý z autorizovaného NH Caru. Stejně tak podle ředitele žižkovského autorizovaného servisu Auto Jarov Pavla Hejdy jsou nedostatky v zásobování zanedbatelné: „Nikde na světě neexistuje, aby měl servis vždy všechny potřebné díly, tvrdí. „Stav tohoto měsíce se ovšem u nás nevymyká normálu.

Trampoty s karosářskými díly na škodovky se přitom, i když se netýkají zdaleka všech servisů, neobjevily poprvé letos. Už v roce 1995 pocítily opravny zoufalý nedostatek plechů na favority a formany. Tehdy ovšem nebyl lapsus způsoben špatným programem, ale někdejší Škoda, a. a. s., jednoduše jejich výrobu zastavila. Muselo zasáhnout ministerstvo pro hospodářskou soutěž a zakázat automobilce zneužívání dominantního postavení na trhu. Podle bývalého ministra Stanislava Bělehrádka se jednalo o „vědomé zanedbání povinností zajistit předzásobení a plynulou náhradní výrobu v odpovídajícím rozsahu u subdodavatele .

Ministr zároveň udělil Škodě pokutu ve výši 3,5 milionu korun. Škodovka se proti trestu odvolala s tím, že její jednání nesměřovalo k nabytí neoprávněné výhody. Vrchní soud v Olomouci ovšem odvolání zamítl s tím, že „nedostatek blatníků a kapot opravdu způsobil újmu majitelům automobilů Škoda Favorit a Škoda Forman, a protože nebyl způsoben v důsledku neodvratitelné události, mohla firma zajistit převod výroby tak, aby byla poptávka kryta .

bitcoin_skoleni

Otazník nad ztrátami.

Kolik bude letošní výpadek stát koncern Volkswagen? Na pokutách pochopitelně nic, potíže nejsou tak velké jako před pěti lety a navíc už Škodovka nemá dávno to dominantní postavení, jež mívala. Ovšem přesto ztráty mohou docílit obrovských částek. Vždyť jen individuální dodávka každého jednotlivého dílu zvýší jeho cenu o platbu za kurýra. „Náklady zatím nelze spočítat, na to je brzy, říká Milan Smutný. Přímá cena má být vyčíslena zhruba za měsíc. Co však nepřímé ztráty způsobené ztrátou důvěryhodnosti? „To je pro nás citlivá otázka zvláště nyní, v posledním roce jsme v tuzemsku ztratili sedm procent trhu, míní mluvčí Smutný.

  • Našli jste v článku chybu?