Spojením Nessu a Logosu vznikne subjekt s více než dvoumiliardovým obratem
Poslední zářijový večer strávil Pavel Šťovíček, šéf softwarové firmy Logos, za barem. Na zaměstnaneckém večírku pořádaném u příležitosti fúze společnosti Logos a IT firmy Ness se ujal role barmana. Společně s generálním ředitelem Nessu Mirko Kalousem servírovali téměř sedmi stovkám účastníků party drinky. „Mirek točil pivo, já jsem naléval hlavně alkohol. Nejvíc se pila tequila a hlavně metaxa, asi je znovu v oblibě,“ směje se Šťovíček.
K úsměvu má důvodů víc než dost. Prvním říjnem totiž byla zpečetěna největší letošní transakce na českém IT trhu – prodej Logosu nadnárodní technologické firmě Ness. Ze Šťovíčka a dalších třech společníků Logosu – Pavla Endrleho, Michala Hanuse a Davida Dvořáka – se rázem stali multimilionáři. Více než půl miliardy korun jim Ness zaplatil při převodu 100 procent akcií a další půlmiliardu korun mohou dosavadní majitelé Logosu získat v následujících třech letech, v návaznosti na finanční výkonnost sfúzované firmy. „O tom, jak s inkasovanými penězi naložíme, jsme se zatím ani pořádně nebavili, veškerý čas jsme investovali do spojování Logosu s Nessem,“ říká uvolněně Šťovíček.
DOPLŇUJÍ SE
O tom, že by Logos prodali nějaké silné IT firmě, aby obstála na stále více globalizovaném technologickém trhu, začali majitelé uvažovat na začátku roku 2007. „Uvědomovali jsme si, že máme silnou pozici v segmentu financí a telekomunikací, ale zároveň jsme věděli, že pokud se chceme rozvíjet dál, musíme expandovat do nových oborů nebo do zahraničí. Vzhledem k tomu, že obě varianty jsou náročné časově i finančně, začali jsme si pohrávat s myšlenkou na spojení s někým, kdo by nám pomohl posunout se dál,“ vzpomíná Šťovíček. Na konci loňského roku tak Logos oslovil asi třicítku technologických firem, z čehož se během pár týdnů vykrystalizovala desítka zájemců. Letos v lednu pak začalo vyjednávání. „Zní to možná příliš optimisticky, ale od prvních schůzek se Ness ukazoval jako ideální partner pro naši další budoucnost. Jejich reakce byla nejdynamičtější, naše produktové schopnosti se skvěle vzájemně doplňují a zároveň jsme si sedli i lidsky při vyjednávání,“ tvrdí Šťovíček.
Termín „skvěle se doplňujeme“ zazněl během setkání týdeníku EURO s Pavlem Šťovíčkem a Mirkem Kalousem hned několikrát. „Zatímco Logos vyvíjel své produkty a řešení na platformě Microsoft, my jsme se hodně zaměřovali na software SAP a Oracle. Logos je silný v oblasti bankovnictví a finančnictví, my jsme úspěšní v segmentu utilit a průmyslové výroby. Co do využívaných technologií a schopností zaměstnanců se opravdu k sobě ideálně hodíme,“ ozřejmuje šéf Nessu Kalous.
Aby však případným spojením nerozhněvali stávající zákazníky Logosu i Nessu, rozhodli se manažeři obou softwarových firem zeptat na názor přímo klientů. „Ačkoliv jsme si v minulosti ve výběrových řízeních nijak výrazně nekonkurovali, radši jsme oslovili šest největších zákazníků s tím, že uvažujeme o spojení. Chtěli jsme vědět, jak se na tento nápad tváří a zda bychom případnou fúzí neztratili jejich přízeň,“ vypočítává Šťovíček. „Reakce byly pozitivní, klienti především oceňovali, že spojením vznikne velké portfolio IT specialistů a služeb, které jim může být ku prospěchu. Zároveň jsme si uvědomili, že po případné fúzi nám zázemí a velikost firmy umožní splnit kvalifikační kritéria velkých výběrových řízení, do kterých bychom se jako samotné firmy nemohli přihlásit,“ dodává Kalous.
PŮL MILIARDY NA RUKU
V dubnu tak akcionáři Logosu a manažeři Nessu podepsali „letter of intent“, tedy jakési prohlášení o zájmu obou stran uskutečnit transakci. Následovalo due diligence – hloubková kontrola účetnictví; samotná smlouva o prodeji všech 100 procent akcií Logosu byla podepsána v červenci. Z informací týdeníku EURO vyplývá, že dosavadní majitelé Logosu získali při převodu akcií 33 milionů dolarů, tedy asi 550 milionů korun. V následujících třech letech vyinkasují dalších až 35 milionů dolarů, což podle aktuálního kurzu odpovídá téměř šesti stovkám milionů korun. Konkrétní výše této části plnění se bude odvíjet od finančních výsledků „nové spojené firmy“ a její pozice na trhu.
Ještě před podpisem kontraktu začaly managementy obou firem pracovat na začlenění Logosu do struktur Nessu, samotná integrace se rozeběhla v červenci. Největším problémem, který se při spojování vyskytl, se ukázala být otázka kancelářských prostor. „Musíme společně posadit více než tisícovku lidí, což je poměrně velký logistický úkol. Klíčové však momentálně je vyřešit dlouhodobý kontrakt Logosu v BB Centru, kde za něj musíme najít náhradu. A to se ukazuje jako problém. Trh kancelářských ploch v Praze se již zřejmě nasytil,“ říká Ivan Hruška, prezident Nessu pro Evropu.
NOVÁ FIRMA OD NOVÉHO ROKU
Samotný převod akcií a transfer první várky stamilionů korun na konta dosavadních akcionářů Logosu proběhl 1. října. „Po všech klíčových jednáních a milnících jsem předpokládal, že to bude rychlá záležitost, jen jakási tečka, ale strávili jsme u právníků téměř tři hodiny,“ říká Šťovíček.
Zároveň s tím byla společnost Logos přejmenována na Ness Logos, která je stoprocentně ve vlastnictví společnosti Ness Czech. Plné začlenění koupené firmy do Nessu předpokládá Mirko Kalous do konce roku. „Již nyní obě firmy podávají společné nabídky do tendrů a projektové týmy pracují ve vzájemné shodě. Od ledna bychom pak chtěli začít fungovat jako jedna společnost, právně i organizačně,“ soudí Kalous. V „novém Nessu“ mu zůstane pozice generálního ředitele, Pavel Šťovíček se stane chairmanem, tedy jakýmsi předsedou představenstva. „Měl bych se starat o strategické řízení, rozvoj společnosti, vymýšlet nová řešení a nové podnikatelské příležitosti,“ upřesňuje.
Do výkonného řízení Nessu budou zasahovat i zbývající dosavadní akcionáři Logosu: Pavel Endrle se stane zástupcem generálního ředitele, přičemž na starosti bude mít zejména integraci obou firem, Michal Hanus a David Dvořák budou klíčovými obchodními řediteli pro prodej velkých IT řešení. Nebude mít „nový Ness“ příliš mnoho manažerů? Ivan Hruška se obává opaku: „Koupě Logosu byla největší akvizicí Nessu v jeho historii, spojujeme dvě velké firmy a dohromady budeme mít v Česku více než tisíc lidí. Proto si spíše říkám, jestli na uřízení tak velké firmy bude manažerů dost.“
Ness v roce 2007 dosáhl tržeb 968 milionů korun, což představovalo téměř 30procentní nárůst, Logos utržil 725 milionů korun a pro letošní rok počítá s více než polovičním nárůstem obratu. Nově vzniklá firma by tak měla dosáhnout zhruba dvoumiliardového obratu a na českém trhu IT služeb by se měla dostat mezi největší tři firmy. „Hned v prvním roce po fúzi nemůžeme očekávat nějakou zásadní dynamiku růstu, ale od roku 2010 či 2011 by se měly pozitivně projevovat efekty spojení. A to jak na nákladové straně, tak především v růstu byznysu,“ naznačuje Kalous, že Ness počítá s výraznějším nárůstem tržeb v horizontu dvou až tří let.
Jak na „nový Ness“ zareagují konkurenti na lokálním IT trhu je těžké odhadovat. Šéfové konkurenčních firem se k fúzi nechtějí oficiálně vyjadřovat, mimo záznam přiznávají určité obavy z cenové politiky Nessu, především aby firma neprodávala služby programátorů a IT specialistů příliš levně. To však Kalous vyvrací. „Podstřelovat ceny rozhodně nebudeme, podbízet se klientům touto cestou není dlouhodobě udržitelné. Spíše budeme schopni lépe plánovat zdroje, na jakou práci které lidi vytěžit. To by se mělo projevit i v efektivitě firmy,“ uzavírá Kalous.
Box
Harleyář vs. koňák
Oba manažeři se dlouhé roky pohybují v IT byznysu, oba bydlí v rodinném domku za Prahou a oba tráví volný čas v sedle. Tím však podobnost nejvyšších dvou šéfů „nového Nessu“ končí. Zatímco Pavel Šťovíček vyjíždí do přírody se svým koněm Reflex, Mirko Kalous se prohání po venkovských cestách na motorce, od loňska je totiž hrdým majitelem stroje Harley-Davidson. Během spojování firem, kterým šéfují, se ke společné vyjížďce zatím nedostali a ani ji neplánují. „Každý je do jiného terénu. Mirek by si moc nezajezdil na chopperu po skalnatých brdských pěšinách a na asfaltce by se zase nelíbilo mému Reflexovi,“ říká Šťovíček. „Ale rozhodně si v tomto směru rozumíme, jde přece o to, užít si nejvíc jízdu,“ dodává Kalous.
Koně si Šťovíček pořídil před šesti lety, a když to jde, tráví s ním a rodinou vždy celý víkend. „Dospělo to tak daleko, že jsme si postavili dům pár stovek metrů od stájí. V létě Reflex vyhrál první parkurové závody, v sedle ale seděla naše trenérka. Já mám skákání po loňském úrazu od manželky zakázané,“ směje se Šťovíček. Ke koním se dostal náhodou, když ho známí vytáhli na několik vyjížděk za Prahu. „Pak jsme byli s rodinou na týdenní dovolené na Šumavě, kde jsme jezdili denně, a bylo rozhodnuto. Letos v červenci jsme dokonce společně slavili narozeniny, já pětatřicáté, on desáté,“ dodává.
Kalousova cesta k harleyům byla ještě přímější. „Vždy se mi motorky líbily, a choppery ze všech nejvíc. Když jsem na cestách potkal pár lidí, začal jsem uvažovat o tom, že bych si harleye také pořídil,“ vzpomíná. Rozmýšlení nakonec netrvalo moc dlouho, za několik měsíců mu motorka stála v garáži. Bez jediné testovací jízdy. „Harley se přeci nepůjčuje,“ říká Kalous s úsměvem. Svého motocyklu si letos o dovolené užil více, než předpokládal. „Celé léto jsme pracovali na akvizici Logosu, třikrát jsem musel zrušit naplánovanou dovolenou. Nakonec to rodina nevydržela a odjela beze mne. Když jsem si na konci srpna mohl vzít volno, byli již zpátky. Tak jsem se aspoň dostatečně projel na motorce,“ dodává.
Zatímco Kalous si na specifika IT firmy s izraelským vedením již zvykl, Šťovíčka to teprve čeká. „V centrále Nessu, stejně jako v celém Izraeli, se pracuje v neděli a pátek je naopak dnem volna. Takže jsem připraven, že se mi na konci víkendu bude plnit e-mailová schránka pracovními úkoly,“ tvrdí a dodává: „Když jsem v létě kvůli probíhajícím jednáním neměl žádnou dovolenou, tak jsem si alespoň třikrát vzal jednodenní volno v pátek, abych si prodloužil víkend. Ve firmě hned začala kolovat fáma: Dnes je pátek, dnes nemůžeme Pavlovi Šťovíčkovi volat. Proč? On v pátek nikdy nepracuje. Teď si uvědomuji, že jsem to neměl vyvracet, a naopak si to začít užívat.“