Menu Zavřít

Softwaru v autech přibývá

1. 8. 2006
Autor: Euro.cz

Mária Lichnerová

Kvalitativní výkonnost dodavatelů je pro automobilový průmysl zásadní. Automobilky stanovují přísná kritéria hodnocení dodávek a s těmi, kteří sítem testů a norem neprojdou, se velmi rychle rozloučí. „Systém, umožňující dodavatelům snižovat rizika pro zákazníka, je pro ně životně důležitý,“ říká Mária Lichnerová, vedoucí auditorka Det Norske Veritas pro Česko a Slovensko. Týdeník EURO s ní hovořil o zavádění systému Automotive SPICE, určenému k řízení kvality vývoje softwaru pro automobily.

EURO: Pro běžného člověka jsou synonymem vývojových nákladů na auto hlavně motor, podvozek a podobně. Jakou roli hraje software? LICHNEROVÁ: Velmi výraznou. Určitě znáte svolávací akce, kdy automobilka pozve do servisu desítky nebo i stovky tisíc vozů k nápravě nějakého výrobního nedostatku, respektive k preventivní kontrole při podezření na výskyt určité chyby, která unikla všem kontrolám a dostala se až ke konečným zákazníkům. Šedesát procent těchto akcí má v poslední době na svědomí software. Automobilky sice vzhledem ke konkurenčnímu boji nezveřejňují výše škod, ovšem negativní dopady na jejich image a vztahy se zákazníky jsou jasné. Software navíc hraje čím dál tím větší roli i ve vývojových nákladech na nové modely vozů. V současné době se software podílí na nákladech spojených s celým vývojem modelu zhruba třiceti až čtyřiceti procenty.

EURO: Jak to, že se staly chyby softwaru nejčastější příčinou poruch až nyní? Software se přeci v automobilech používá už delší dobu. LICHNEROVÁ: Ano, jenže je tu několik nových faktorů, které je třeba brát v úvahu. Předně jde o to, že v minulosti nebylo zdaleka tolik systémů v automobilu ovládáno počítačem. Například v moderním autě je víc než 85 procent funkcí řízených softwarem. Jinými slovy, typické vozidlo prvotřídní značky obsahuje v průměru 70 až 80 zabudovaných softwarových systémů. To se s vozy deset až patnáct let starými absolutně nedá srovnat. Druhým významným činitelem je doba morální životnosti modelu, tedy doba, po kterou daný vůz automobilka prodává. Tlak na rychlý vývoj nabírá na síle a současné období je možné nazvat obdobím exploze nových modelů. Vždyť v letech 1985 až 1992 šlo na trh sedm různých generací za osm let a v letech 2002 až 2005 už třináct generací za čtyři roky. I designéři softwaru jsou proto pod obrovským tlakem, finančním a časovým. Systém ABS, zapalování, navigační systém – to vše je řízeno softwarem a nikdo z nás nechce, aby některá z těchto funkcí selhala, když jsme na cestě. Automobilky si uvědomují, že je důležité dostat design softwaru pod kontrolu. To není pouze záležitostí konkrétní automobilky či záležitostí „evropských“ nebo „amerických“ automobilek. Jedná se o globální záležitost.

EURO: Řízení kvality ale řeší i dosavadní mezinárodní normy, proč tedy musela vzniknout nová? LICHNEROVÁ: Ano, například technická specifikace ISO/TS skutečně řeší zlepšování kvality dodavatelského řetězce, ovšem problém je v její konstrukci. ISO/TS je zaměřeno převážně na hmotné produkty, zatímco software je nehmotná záležitost. Automotive SPICE je hlavní iniciativou Automotive Special Interest Group, což je sdružení automobilek, jehož členy jsou ti největší světoví výrobci, například Audi, BMW, DaimlerChrysler, Fiat, Ford, Jaguar, Land Rover, Porsche, Volvo.

WT100

EURO: Jak se systém SPICE projeví ve vztahu ke koncovým zákazníkům? LICHNEROVÁ: Předně by se měl snížit počet svolávacích akcí. Do jaké míry, to nechci spekulovat. Ale snížení by mělo být výrazné. Dále se zvýší spolehlivost a bezpečnost vozů a redukovat by se měly též náklady na vývoj nových modelů. Nárůst problémů se softwarem akceleruje až v poslední době, takže hmatatelné přínosy se pro laiky těžko definují. Všechno má totiž určitou setrvačnost a opravdu vážné potíže by nastaly až v blízké budoucnosti.

EURO: Kolika dodavatelů v automobilovém průmyslu se vlastně SPICE týká a kdy se dostane do plného nasazení? LICHNEROVÁ: Opět jde o důvěrné údaje automobilek. Na mezinárodní konferenci Automotive SPICE, která se konala v květnu 2006 v Lucemburku, zazněla informace, že automobilky už u dodavatelů podle tohoto schématu provedly 150 hodnocení vývoje softwaru. Málokteré odvětví je tak dynamické jako tvorba softwaru, takže jich určitě bude přibývat. Co se týče přínosu systému, konkrétní vyhodnocení bude možné až po potvrzení výsledků v praxi, zhruba do tří let. Nezbytnou podmínkou pro spuštění takového hodnocení je mít k dispozici kvalifikované hodnotitele, tedy ty, kteří náležitě vyškolí certifikační firmy. Naše nadace je má a naším cílem je poskytovat hodnocení i jako součást certifikačních auditů podle norem ISO/TS 16949.

  • Našli jste v článku chybu?