Navzdory zpomalujícímu trhu s uměním narostly zisky aukční síně Sotheby’s ve druhém čtvrtletí o 31 procent. Zájem o umění jako takové chce Sotheby’s povzbudit plánovanou online platformou, kterou cílí hlavně na mladou „digitální“ generaci.
Přestože peněz v aukcích uměleckých předmětů proteklo meziročně méně, Sotheby’s se o obor nestrachuje. „Evidujeme rostoucí zájem o obsah týkající se umění, sběratelů a sběratelství jako takového,“ sdělil serveru Luxurydaily David Goodman, který má v mezinárodním aukčním domě na starost sekci digitálního vývoje a marketingu.
A Sotheby’s spolupracující s předními světovými kulturními institucemi se podle jeho slov na zvýšený zájem rozhodla reagovat. Mladou generaci „odkojenou“ digitálním prostředím streamovacích kanálů a sociálních sítí chce koncem srpna nalákat na vlastní internetovou platformu.
Ta pod názvem Sotheby’s Museum Network zájemcům o umění zprostředkuje video obsah od předních muzeí a galerií světa. Kromě přebírání obsahu od partnerských institucí (mezi nimiž lze nalézt například Metropolitní muzeum umění v New Yorku či londýnskou galerii Tate Modern) plánuje Sotheby’s i vlastní unikátní produkci. Třináctidílná série „The Treasures of Chatsworth by měla mít premiéru exkluzivně na Apple TV na podzim.
Trh s uměním ovládla spořivost. Přečtěte si o tom: Trh s uměním upadá, netáhnou drahé kusy |
Expanze do „digitálu“ je pro Sotheby’s sázkou na jistotu. Podle odhadů auditorské agentury PwC by marketingové zisky digitálních platforem (streamovacích kanálů) mohly již v příštím roce překonat ty, které generuje klasická televize. Do digitálních investic se tak v současnosti vrhá stále více mediálních a produkčních společností (Disney, Lionsgate, Time Warner).
Sotheby's věří Applu
Spolupráce s Apple TV není pro Sotheby’s ničím novým. Svůj vlastní kanál na ní spustila již koncem loňského roku. V roce 2015 pak byla jednou z celkem dvaceti společností, které mohly umisťovat reklamu v rámci aplikace Apple News (ta je nainstalována do všech počítačů Apple).
Trh s uměním přitom letos spíše zpomaluje. V prvním pololetí dávali zákazníci podle listu Wall Street Journal přednost spíše levnějším kusům. To mělo dopad i na hospodaření Sotheby’s, jejíž výdělky z aukcí klesly meziročně o necelých 300 milionů dolarů. Aukční síň se však podle svého finančního ředitele Michaela Gosse novému trendu mezi sběrateli dobře přizpůsobila.
Celkovým dopadům propadu se jí podle agentury Bloomberg podařilo vyhnout díky výrazným škrtům a vyšším maržím. Aukční síni tak ve druhém čtvrtletí narostl zisk nejvýrazněji od roku 2011. Akcie společnosti pak v posledním roce získaly 25 procent.
Přečtěte si o zajímavých aukcích:
Sběratelská šance: Sotheby’s nabídne v aukci vzácné sportovní Fordy
V Itálii je na prodej dům Mony Lisy. Vyjde na 270 milionů
Chcete auto zločince? Stát je bude prodávat v aukcích